کرونا و کمبود نهاده در مرغ‌داری‌ها/ صنعت طیور از نفس افتاد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

کرونا و کمبود نهاده در مرغ‌داری‌ها/ صنعت طیور از نفس افتاد

اراک - مرغداران و فعالان حوزه طیور استان مرکزی نه تنها از شیوع کرونا آسیب دیده‌اند، بلکه رنج کمبود نهاده‌های دام و طیور هم سبب ضررهای بیشتر این صنف شده است.

به گزارش اکودام، شیوع کرونا در کشور فعالان اقتصادی و اصناف را در همه زمینه‌ها زمین گیر کرده است، یکی از اصناف و رسته‌هایی که سخت از حضور کرونا دردمند شده اند، مرغداران هستند که در این روزها با آسیب چشمگیری مواجه شدند.

استان مرکزی از جمله قطب‌های تولید گوشت مرغ در کشور محسوب می شود از سوی دیگر میزان تولید مرغ در این استان ۴۵ درصد بیشتر از مصرف داخلی بوده و این مازاد تولید زمینه صادرات گوشت مرغ به سایر نقاط کشور از جمله تهران را به همراه داشته است.

طبق آمار، استان مرکزی ۶۰۰ واحد مرغداری گوشتی مجوز دار با ظرفیت اسمی ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه مرغ را دارد که کرونا تمام این واحدها را ضربه فنی کرده و مرغدارها به هر ریسمانی برای برخاستن از خاک چنگ می‌اندازند.

ضرر دهی مرغداران و نبود نهاده‌های طیور

یکی از مرغداران تفرش در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص معضلات و مشکلاتی که در حال حاضر با آن مواجه شده است، اظهار داشت: شیوع کرونا و به دنبال آن کنسل شدن تمام مراسم‌ها و افت شدید قیمت مرغ، جان ما مرغداران را گرفته است، حاضر هستیم مرغ‌ها را با وعده‌های حتی شش ماهه نیز بفروشیم اما باز هم با خسارت و ضرر روبرو هستیم. کشتارگاه قیمت دلخواه را بر روی مرغ زنده می‌گذارد و به کف قیمت می خرد و با قیمت به صرفه به پشتیبانی تحویل می‌دهد و هیچ سودی نصیب مرغدار نمی‌شود

این مرغدار تفرشی گفت: مرغ توسط واحدهای کشتارگاه به قیمت سه تا پنج هزار تومان خریداری و کشتار می‌شود و به صورت منجمد در آمده و به قیمت ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان به پشتیبانی امور فروخته می‌شود، کشتارگاه قیمت دلخواه را بر روی مرغ زنده می‌گذارد و به کف قیمت می خرد و با قیمت به صرفه به پشتیبانی تحویل می‌دهد و هیچ سودی نصیب مرغدار نمی‌شود.

وی از دیگر مشکلات مرغداران را نبود واکسن طیور عنوان کرد و افزود: مرغداران بعضاً با واکسن‌های تقلبی در بازار روبرو هستند و قیمت دارو و ویتامین‌ها و ریز مغذی‌ها افزایش بی رویه داشته که مرغداری‌ها توان آن را ندارند، که از پس این افزایش قیمت ها برآیند.

افت قیمت و مشکلات فراوان 

مرغدار دیگری که در اراک مشغول فعالیت است، علاوه بر مشکل افت قیمت مرغ به دشواری تهیه نهاده‌ها نیز اشاره کرد و عنوان داشت: میزان نهاده‌ای که از طریق اداره پشتیبانی امور دام استان مرکزی در اختیارمان قرار داده می شود، کفاف مرغ‌ها را نمی‌دهد و به ناچار من و تعداد زیادی از همکارانم مجبور هستیم که نهاده‌های مورد نیازمان را از طریق بخش خصوصی و بازار آزاد تهیه کنیم.

این مرغدار اراکی بیان داشت: شش ماه پیش برای تهیه نهاده به یک شرکت خصوصی بسیار بزرگ که در کار واردات است، پول دادیم تا خوراک مرغ‌هایمان را تأمین کند اما تا کنون هیچ خوراکی به دستمان نرسیده است و با وجود اعتراض همچنان منتظر هستیم و از طرفی نیز طی این مدت بارها از سوی شرکت وارد کننده شنیده شده است، که در صورت تغییر قیمت ارز باید مابه التفاوت قیمت را بپردازیم، مگر یک مرغدار که با زحمت فراوان روبرو است چقدر قرار است سود کند که اینچنین با مشکلات هم روبرو باشد و خسارت و ضرر ببیند. مرغ مصرفی استان در اسفند ماه گذشته ۲۸۰ تن بوده که متأسفانه به دلیل کرونا و لغو مراسم‌ و تعطیلی رستوران‌ها و هتل‌ها مصرف مرغ با افت ۲۴۰ تنی همراه شد و افت مصرف کاهش قیمت را هم به دنبال داشت

مدیر عامل اتحادیه مرغداران استان مرکزی نیز ، ۶۰۰ مرغداری استان در هر دوره سه ماهه ۹ میلیون قطعه جوجه ریزی دارند و در حال حاضر چهار میلیون جوجه یک تا سه روزه داخل سالن جوجه ریزی شده است و بر اساس آمار سنوات گذشته میزان مرغ مصرفی استان در اسفند ماه گذشته ۲۸۰ تن مرغ بوده که متأسفانه به دلیل کرونا و لغو مراسم‌ و تعطیلی رستوران‌ها و هتل‌ها مصرف مرغ با افت ۲۴۰ تنی همراه شد و افت مصرف کاهش قیمت را هم به دنبال داشت.

علی اکبر حیدری در خصوص گلایه مرغداران از قیمت فروش مرغ و مشکلات موجود برای تهیه نهاده‌ها در استان گفت: قیمت و موجودی نهاده‌ها تا اسفند ماه ۹۸ روند خوبی داشت و فروش مرغ زنده زیر ۹ هزار تومان نبود اما با شروع کرونا قیمت به یکباره سقوط کرد و مرغی که جوجه یک روزه آن پنج هزار تومان توسط مرغدار خریداری شده بود در این ایام با وعده ۷۰ روزه به قیمت پنج هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شد و به صورت نقدی بین سه تا پنج هزار تومان برای هر کیلو دست مرغدار را می‌گرفت.

وی با اشاره به اینکه مشکل این صنف زنجیره وار است و مرغداران در این برهه زمانی نیاز به حمایت همه جانبه دارند، گفت: مسئولان استانی در همه موارد از اتحادیه و مرغداران حمایت کرده اند، اما فریاد ما و مرغداران از تصمیماتی است که خارج از استانمان گرفته می‌شود، برخی مسئولین شعارگونه عمل می‌کنند و این گونه نبوده که تمام مرغ تولیدی مرغدارها خریداری شود چرا که بیشتر قراردادهای پشتیبانی امور دام با کشتارگاه‌ها است و رابطه‌ای کار جلو می‌رود و وقتی پای کشتارگاه به میان می‌آید یعنی مرغدار باید قید سود را بزند.

قیمت نهاده پیش خرید شده با افزایش ارز تغییر می‌کند

مدیر عامل اتحادیه مرغداران استان مرکزی بیان داشت: مشکل دیگر مرغداران در زمان شیوع کرونا ماندن مرغ‌ها در مرغداری‌ها و رسیدن وزن آنها به یک کیلو و ۸۰۰ گرم بود و پشتیبانی امور دام قبول نمی‌کرد که مرغ‌های با این وزن را خریداری کند و بهانه آنها برای نخریدن مرغ با این وزن صادرات بود، اما طی ۱۵ سال اخیر ما در استان صادرات مرغ نداشته ایم و این بهانه در این شرایط منجر به نابودی صنعت مرغداری می‌شود و مرغداری در استان وجود دارد که با ۲۰ هزار قطعه مرغ بالای ۱۵۰ میلیون تومان ضرر کرده است.

حیدری در پاسخ به سوالی درباره تأمین نهاده برای طیور استان مرکزی و مشکل مرغداران با شرکت خصوصی که در زمینه تامین نهاده‌های طیور خُلف وعده کرده‌اند، عنوان داشت: مرغداران خواستار نظارت در این زمینه هستند و این موضوع را تأیید می‌کنیم که مرغداران هر از گاهی با این پیامک مواجه بودند که «در صورت تغییر قیمت ارز قیمت نهاده تغییر می‌کند و مرغداران باید مابه التفاوت آن را پرداخت کنند» و هم اکنون با گذشت شش ماه ذرت‌ها نرسیده است. قیمت ذرت‌های خریداری شده ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان از قیمت مصوب بالاتر بود و کیفیت آن نیز به دلیل انبار کردن این بار به شدت افت کرده و تمام این ذرت‌ها خراب و کپک زده بودند و به درد استفاده طیور نمی‌خوردند.

حیدری گفت: از اواخر اسفند هیچ ذرت و سویایی وارد استان مرکزی نشده است و ذرتی که قیمت آن یک هزار و ۳۵۰ تومان بوده و با سود آن یک هزار و ۳۶۵ تومان به مرغدار فروخته می‌شد، اکنون دو هزار و ۵۰۰ اعلام می‌شود و با احتساب ۲۰۰ تومان کرایه مرغدار باید دو هزار و ۷۰۰ تا ۲ هزار و ۷۵۰ تومان برای هر کیلو ذرت بپردازد و سویا هم وجود ندارد و یک مرغداری با داشتن ۲۰ هزار مرغ که در یک دوره نیاز به دادن سویا به طیور است، باید آزاد این نهاده را تهیه کند و وضعیت بازار آزاد نیز بسیار وخیم و با قیمت های بالا است.

وی در خصوص کیفیت ذرت‌هایی که از محل پشتیبانی تهران برای استان مرکزی فرستاده شده بود نیز عنوان داشت: قیمت این ذرت‌ها ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان از قیمت مصوب بالاتر بود و کیفیت آن نیز به دلیل انبار کردن این بار به شدت افت کرده و تمام این ذرت‌ها خراب و کپک زده بودند و به درد استفاده طیور نمی‌خوردند.

اختصاص سهمیه ۱۰۰ تنی ذرت و ۱۵۰۰ تنی سویا به استان مرکزی

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان مرکزی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، در رابطه با نهاده‌هایی که به مرغداران تحویل داده نشده است، اظهار داشت: نهاده‌ای که از بخش خصوصی خریداری شده است به خود مرغداری‌ها مربوط است، اما در مورد نهاده‌ای که توسط سازمان پشتیبانی امور دام توزیع می‌شود، طی فروردین ماه سال جاری سهمیه ۱۰۰ تنی ذرت با قیمت یک هزار و ۶۰۰ تومان و یک هزار و ۵۰۰ تن سویا با قیمت دو هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شده که در سامانه «بازارگاه» عرضه و کشاورزان طبق روالی که دارند خریداری می‌کنند و از انبارهای استان تحویل می‌گیرند.

نادر مؤمنی با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت مرغ بسیار پایین است و ما در تلاش هستیم که مرغ‌ها را خریداری کنیم تا قیمت معقول و منطقی شود، در خصوص گلایه مرغداران برای ضرری که در زمینه فروش مرغ‌ها رخ داده است، گفت: فروش مرغ تابع بازار و عرضه و تقاضا است و در این راستا مرغدارها با توجه به دیدگاه سنتی و درستی که دارند که در ایام خاص جوجه ریزی بیشتر می‌کنند، اما امسال در آستانه نوروز با کرونا مواجه شدند و نه تنها نتوانستند سودی ببرند که تولیداتشان نیز مازاد بر تقاضا شد.

وی افزود: مرغداران با توجه به شروع سال جدید و ماه رمضان، تولید مرغ مادر و گوشتی را بالا بردند که بتوانند پاسخگوی نیاز بازار باشند و قیمت مرغ تغییر فاحشی نداشته باشد اما با شیوع کرونا تمام رستوران‌ها و مراسم‌ها تعطیل شدند و مصرف مرغ به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کرد و علت اصلی این مشکلات که همه تجارت‌ها را در بر می گیرد، کرونا است که در همه صنایع با رکود مواجه هستیم.

خرید روزانه مرغ 

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان مرکزی در رابطه با کم کردن آثار ناشی از زیان توسط پشتیبانی امور دام گفت: در این راستا اقدام به خرید روزانه ۶۰ تن مرغ کرده ایم تا کمبود تقاضا در بازار برای مرغداران جبران شود و اگر این اقدام نبود و خریدها صورت نمی‌گرفت مرغ قیمت پایین‌تری پیدا می‌کرد و مرغداران با ورشکستی و آسیب بزرگ‌تری روبرو می‌شدند.

قائم مقام مدیر عامل اتحادیه مرغداران استان مرکزی در خصوص میزان خسارت به مرغداران استان گفت: مرغداران به ازای هر کیلو نزدیک به سه هزار تومان خسارت دیده اند، که با توجه به اینکه طی ۴۵ روز قبل از سال نو چهار میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در استان مرکزی صورت گرفته بوده، اگر میانگین هر مرغ را، دو کیلو و نیم در نظر بگیریم، ضرر و خسارت مرغداران رقم قابل توجهی می‌شود که جبران آن تقریباً غیر ممکن به نظر می‌رسد.

احمدرضا کاشانی عنوان داشت: بیشترین جوجه ریزی در این مدت به ترتیب در شهرستان‌های خمین، ساوه، اراک و محلات بوده است.

تامین نهادها از دغدغه های عمده مرغداران است

معاون تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در خصوص تأثیر کرونا بر کاهش قیمت مرغ اظهار داشت: علی رغم افزایش روند تولید و جوجه ریزی مناسب در بهمن و اسفندماه سال گذشته، با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی هتل‌ها، رستوران‌ها، لغو مراسم و میهمانی ها کاهش تقاضا و به تبع سیر نزولی قیمت مرغ را شاهد بودیم، که این امر باعث شد مرغداران با خسارت و زیان‌های بسیار مواجه شوند. تأمین نهاده‌ها از دیگر دغدغه‌های صنعت طیور است و در ماه‌های اخیر در بحث تأمین نهاده‌های مورد نیاز صنعت طیور مشکلاتی پدید آمده، که امیدواریم با اتخاذ تدابیر لازم این موضوع حل و وضعیت تولید به ثبات برسد.

مجید آذر در پاسخ به سوال خبرنگار در مورد بروز مشکل در ارسال و تأمین نهاده‌هایی از جمله ذرت و سویا عنوان داشت: تأمین نهاده‌ها از دیگر دغدغه‌های صنعت طیور در استان مرکزی است و در ماه‌های اخیر در بحث تأمین نهاده‌های مورد نیاز صنعت طیور مشکلاتی پدید آمده، که امیدواریم با اتخاذ تدابیر لازم این موضوع حل و وضعیت تولید به ثبات برسد.

به نظر می‌رسد کلاف سردرگم تنظیم عرضه و تقاضا در عرصه مرغ، نیازمند یک عزم جدی است و هم اکنون استان مرکزی با تولید حدود ۵۴ هزار تن گوشت سفید در عرصه تولید مرغ درگیر تقاضای کم برای خرید و عرضه مازاد و گاهاً عدم پشتیبانی لازم توسط مسئولان امر شده است.

هر چقدر زمان بیشتری سپری شود و چاره اندیشی صورت نگیرد، این خلاء بیشتر در جان مرغداران نفوذ می‌کند و صنعت مرغداری استان بیشتر در ورطه نابودی فرو می‌رود.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...