۱۰۵ طرح مرتعداری در خراسان شمالی به بهره برداران واگذار شد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

۱۰۵ طرح مرتعداری در خراسان شمالی به بهره برداران واگذار شد

بجنورد- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: تاکنون، از ۲۲۱ طرح مرتعداری تهیه شده در استان ۱۰۵ طرح به بهره برداران واگذار شده است.

به گزارش اکودام، حسن وحید روز جمعه گفت: گستره طرح های تهیه شده مرتعداری استان ۵۸۸ هزار و ۴۱۸ هکتار است که از این رقم مساحت ۲۵۰ هزار و ۷۲۰  هکتار با انعقاد قرارداد به مجریان و بهره برداران واگذار شده است.

وی افزود: با واگذاری این طرح ها بیش از دو هزار و ۵۰۰  نفر از مرتعداران ذینفع با بیش از  ۱۵۲هزار واحددامی، مجاز به بهره برداری چرای دام از این مراتع شده اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی اظهار داشت: امسال نیز دو طرح مرتعداری به مساحت هزار و ۶۰۶ هکتار به دینفعان واگذار شده است.

وی با بیان این که طرح های مرتعداری با رویکرد اقتصادی و بهره مندی از  استعدادهای مراتع با هدف کاهش وابستگی به علوفه مراتع تهیه می شود، گفت: در اجرای ماده ۳ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور و در راستای حفظ، احیا، اصلاح، توسعه و بهره برداری اصولی از مراتع  و با هدف کاهش فشار فزاینده دام و کاهش بهره برداری متکی به مراتع این طرح ها تهیه و به متقاضیان واگذار می شود.

وی با اشاره به اینکه شمار دام مجاز استان طبق ممیزی انجام شده حدود دو برابر دام موجود است افزود: شمار دام موجود اکنون ۲ میلیون و ۵۲۵ هزار واحد دامی است.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...