پرورش هم‌زمان زنبور عسل و زراعت چوب در مراتع گنبدکاووس - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

پرورش هم‌زمان زنبور عسل و زراعت چوب در مراتع گنبدکاووس

گنبدکاووس - رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس گفت که با هدف استفاده چند منظوره از مراتع و در راستای تحقق جهش تولید، برای اولین بار پرورش زنبور عسل و زراعت چوب در مراتع این شهرستان مرزی در حال انجام است.

به گزارش اکودام، قربانعلی گرایلو روز سه‌شنبه اظهار داشت: پرورش زنبور عسل و زراعت چوب در مراتع با هدف حفظ و بقای گونه‌های مرتعی، ایجاد درآمد برای جوامع محلی، مدیریت چرا و کنترل ظرفیت دام درحال انجام است.

وی بیان کرد: یکی از روش های مناسب و مقرون به صرفه برای حفظ و بقای گونه های مرتعی، شناسایی عرصه ها با توان و پتانسیل زنبورپذیری است که با استقرار کلنی‌های زنبور عسل می توان ضمن اصلاح و جلوگیری از تخریب مراتع از توان بالقوه آن نیز استفاده کرد.

وی افزود: از اواخر سال گذشته ۶۶ هزار و ۸۰۰ اصله نهال غیرمثمر برای زراعت چوب در مساحت ۸۰ هکتار از مراتع کاشته شد و در سال جاری نیز با همکاری یکی از زنبورداران گنبدی ۷۵۰ کندو در مراتع “آقبند” این شهرستان مستقر گردید.

وی اجرای طرح‌های گردشگری، پرورش انواع قارچ‌های وحشی خوراکی، کشت گیاهان دارویی، کشت نهال‌های مثمر و غیرمثمر (زراعت چوب) و تولید علوفه و یونجه را از ظرفیت‌های مراتع گنبدکاووس برای استفاده چند منظوره از این منابع خدادادی دانست و گفت: استقبال از این طرح‌ها توسط جوامع محلی به ایجاد درآمد پایدار و ارتقای معیشت آنها و نیز حفظ مراتع کمک می‌کند.

شهرستان ۳۵۰ هزار نفری گنبدکاووس با پنج هزار و ۷۲ کیلومتر مربع وسعت، ۵۳۱ هزار و ۵۳۹ هکتار مرتع دارد که از این میزان ۱۸۹ هزار و ۵۹۰ هکتار آن مستثنیات و ۳۴۱ هزار و ۹۴۹ هکتار آن اراضی ملی است.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...