افزایش ۱۱۵ درصدی ظرفیت فرآوری محصولات کشاورزی خراسان شمالی در سال ۹۷ - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳

افزایش ۱۱۵ درصدی ظرفیت فرآوری محصولات کشاورزی خراسان شمالی در سال ۹۷

بجنورد- رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: ظرفیت فرآوری محصولات کشاورزی پارسال که به نام رونق تولید نامگذاری شده بود در مقایسه با سال ۹۷ رشد ۱۱۵ درصدی داشته است.

عبدالله یوسفی روز چهارشنبه اظهار داشت: در سال رونق تولید، ۱۱ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی در خراسان شمالی به بهره برداری رسید که نسبت به سال ماقبل آن از نظر تعداد  ۱۰ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: ظرفیت فرآوری و تولید سالانه این واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی ۶۲ هزار تن شامل محصولات زراعی، باغی و دامی است.

وی گفت: سال گذشته با وجود تمامی محدودیت های اعتباری و تسهیلات بانکی و همچنین تحریم ها با تلاش همکاران مدیریت صنایع تبدیلی و تکمیلی استان، رشد تولید و افزایش سرمایه گذاری در این زیربخش را شاهد بودیم.

وی اظهار داشت: با راه اندازی این واحدها زمینه اشتغال ۱۰۴ نفـر فراهم شده است.

یوسفی با بیان اینکه درسال ۹۸ تعداد ۱۲ مورد موافقت اصولی و همچنین تعداد ۱۹ مورد جواز تاسیس صادر شده است افزود: این امر شاخص مهمی در تعیین، تثبیت و ریل گذاری مدیریت صنایع تبدیلی و غذایی استان در راستای برنامه ریزی و افزایش واحدهای تولیدی در سال جهش تولید خواهد بود و امیدوار هستیم در سال جاری با برنامه ریزی و تشویق سرمایه گذاران این بخش بتوانیم جهش تولید محصولات صنایع تبدیلی و غذایی محصولات کشاورزی را شاهد باشیم.

۹۳ واحد صنایع تبدیلی و غذایی در بخش کشاورزی در خراسان شمالی وجود دارد.

سالانه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ تا ۱.۵ میلیون تن انواع محصولات از مزارع و باغ های استان برداشت می شود که صنایع تبدیلی و غذایی زیر پوشش سازمان جهاد کشاورزی ۴۷۰ هزار تن از انواع محصولات تولیدی استان را فراوری می‌کنند اما با احتساب دیگر صنایع که زیر پوشش سایر سازمان ها هستند این رقم به ۷۲۰ هزار تن می رسد.

۷۰ درصد محصولات کشاورزی خراسان شمالی قابل ذخیره سازی، نگهداری و فراوری است.

سهم خراسان شمالی ۶ دهم درصد از تولید ناخالص داخلی تمامی بخش های اقتصادی کشور است که سهم بخش کشاورزی استان ۱.۱ درصد از تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از مجموع این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند.  بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...