ضرورت استفاده کشاورزان خراسان شمالی از دستکش به هنگام کوددهی - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳

ضرورت استفاده کشاورزان خراسان شمالی از دستکش به هنگام کوددهی

بجنورد- رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: کشاورزان در شرایط فعلی که کشور با شیوع ویروس کرونا مواجه است از کودهای حیوانی در مزارع خودداری کنند اما در صورت ضرورت استفاده از آن، باید دستکش داشته باشند و موارد بهداشتی را رعایت کنند.

به گزارش اکودام، عبدالله یوسفی روز پنجشنبه بر خودمراقبتی در پیشگیری از ویروس کرونا در مشاغل دامداری و کشاورزی تاکید کرد و اظهار داشت: هم اکنون هیچ مدرکی مبنی بر مبتلاشدن حیوانات به ویروس کرونا در دسترس نیست اما باید اقدامات پیشگیرانه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تاکنون ویروس کرونا قربانیان زیادی را گرفته است افزود: در برخی از مشاغل خطر ابتلا و انتقال بیماری ها در آنها بیشتر است که از جمله آنها مشاغل کشاورزی و دامداری است، باتوجه به اینکه این بیماری درمان خاصی ندارد تنها برای کاهش شانس ابتلا به کار بستن توصیه ها است.

وی گفت: باید تمامی کشاورزان و دامداران برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، بهداشت فردی خود را رعایت کنند و تا حد امکان تماس مستقیم با حیوانات وحشی و اهلی نداشته باشند و هنگام کار باید از دست کش استفاده کنند.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه اگر چنانچه کارکنان دامداری‌ها آلوده به ویروس کرونا باشند از تماس با دام خودداری کرده و در صورت مشکوک به ابتلا، از ماسک، لباس کار و چکمه‌ها در محیط کار خود استفاده کنند ادامه داد: همچنین دامداران باید پس از پایان کار، استحمام کرده و لباس‌های آلوده خود را بشویند و سپس محل نگهداری حیوانات را مرتب گندزدایی کنند.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه در بیشتر مواقع محل نگهداری حیوانات در مجاورت محل سکونت خانوار ها است باید نظافت محل زندگی را نیز رعایت کرده و سطوح را به طور مرتب با استفاده از مواد ضد عفونی کننده جایگاه دام پاک کنند.

یوسفی از کشاورزان خواست تا  از تماس مستقیم دست با محصولات کشاورزی قابل عرضه در بازارهای نزدیک محله خودداری کرده و از سموم کشاورزی برای گندزدایی سطح محصولات استفاده نکنند و افزود: استفاده از فاضلاب‌های صنعتی و انسانی برای آبیاری محصولات کشاورزی ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد؛ همچنین از خوردن و آشامیدن در مزرعه بدون دسترسی به آب و مواد شوینده خودداری کنند.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: به منظور تهویه هوا باید در و پنجره منزل مسکونی، انبار و محیط نگهداری دام و طیور نیز باز  شود و بهره برداران باید لباس کار خود را از سایر لباس‌ها جدا کرده و در معرض نور خورشید قرار دهند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر مبتلاشدن حیوانات در دسترس نیست اما لازم است تا توصیه‌های بهداشتی در این خصوص رعایت شود افزود: بعد از تماس با حیوانات دست‌های خود را با آب و صابون بشویند و از حیوانات وحشی به عنوان حیوانات خانگی نگهداری نکنند و اگر حیوانی سابقه تماس با موارد مشکوک به ابتلا را داشت باید قرنطینه و مورد آزمایش قرار گیرد.

خراسان شمالی ۳۴ هزار عرصه کشاورزی دارد که افزون بر ۸۲ هزار بهره بردار در آن فعالیت دارند.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...