۲۵ میلیارد ریال وام به عشایر یزد پرداخت شد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳

۲۵ میلیارد ریال وام به عشایر یزد پرداخت شد

رییس اداره امور عشایری یزد با بیان اینکه سال ۹۸، ۲۵ میلیارد ریال وام از محل منابع مختلف برای رونق صنعت دامپروری در استان پرداخت شد گفت: با تسهیلات ارزان قیمت و کم ‌بهره می‌توان علاوه بر افزایش درآمد پایدار تولیدکنندگان ، تولید دام مولد سبک را افزایش داد.

به گزارش اکودام، حسن زارع عصر سه شنبه افزود: این میزان تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی به برخی از فعالان این صنعت برای توسعه زنجیره تولید گوشت قرمز و نیز فراورده‌های لبنی و شرکت تعاونی کوچ عشایر ابرکوه و پنج شرکت تعاونی زنان خرد عشایر استان پرداخت شد.

وی  ادامه داد: امسال در حوزه انرژی آفتابی نیز با نصب ۴۰ پنل(صفحه)خورشیدی از سوی شرکت برق منطقه ای یزد ، ۱۶۰ خانوار عشایری به انرژی الکتریکی دسترسی پیدا می کنند.

زارع با اشاره به بهبود تردد عشایر در ایل راه‌های استان گفت: پارسال  هزار و ۲۰۰ کیلومتر ایل راه‌ در ۲ نوبت تیغ‌ زنی شد  و هم اکنون حداقل ۹۵ درصد محلات عشایری استان دارای راه دسترسی است ، گفت: ۳۰ درصد ایل راه های عشایری استان آسفالت است .

زارع ، تامین آب شرب بهداشتی و بهبود شرایط ایل راه‌ها را از جمله دغدغه‌های مهم عشایر استان دانست و افزود: پارسال در این زمینه چهار میلیارد ریال برای تامین هزار و ۳۰۰ دستگاه تانکر ۱۰ و ۱۲ هزار لیتری آب شرب برای عشایر و دام های آنها هزینه شد.

رییس اداره امور عشایری یزد خاطرنشان کرد: سال قبل ۲ باب آب‌ انبار برای ذخیره آب شرب با ظرفیت هرکدام ۴۰ هزار لیتر ساخته شد و ۲ دستگاه تانکر هم برای حمل آب در مناطق عشایری استان تامین شد که در مجموع ۶۰۰ میلیون ریال در این ارتباط به مصرف رسید.

عشایر استان یزد سالانه  چهار هزار و ۳۸۰ تن انواع فراورده دامی و لبنی (۲۵ درصد ) و ۲۰ درصد صنایع‌ دستی استان را تولید می کنند .

جمعیت عشایر استان یزد سه هزار خانوار شامل ۱۰ هزار نفر است که در شهرستان‌های ابرکوه و خاتم زندگی می‌کنند که از ایلات بختیاری، خمسه و قشقایی هستند که در پرورش ۱۴۰ هزار رأس دام سبک و ۴۰۰  نفر شتر فعالیت دارند.

عشایر استان تابستان ها به مناطق خوش آب و های استان های فارس و کرمان کوچ و زمستان را در مناطق قشلاقی یزد سپری می کنند.

رییس اداره امور عشایری یزد دیروز گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا و همچنین جاری شدن سیلاب در برخی مناطق فارس و کرمان کوچ عشایر استان به ییلاق این مناطق به اواخر اردیبهشت ماه آینده موکول شد.

یزد یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۸۷ درصد آنها در ۲۱ شهر و بقیه در  روستاها زندگی می کنند.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...