۵۰۰ هکتار آبیاری نوین در ابرکوه اجرا شد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

۵۰۰ هکتار آبیاری نوین در ابرکوه اجرا شد

یزد - مدیر جهادکشاورزی شهرستان ابرکوه گفت: سال ۱۳۹۸ برای استفاده بهینه از آب با کمک بهره ‌برداران و کمک‌های بلاعوض دولت ۵۰۰ هکتار زمین‌های زراعی و باغی زیرپوشش آبیاری کم فشار ، قطره ای ، تیپ، زیرسطحی و تشتکی قرار گرفت.

به گزارش اکودام، مهدی غیب‌الهی روز یکشینه افزود: دولت پارسال برای اجرای این میزان آبیاری نوین ، ۶۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض در اختیار کشاورزان قرار داد.

وی با اشاره به اهمیت بهره وری آب اظهارکرد: اجرای این سامانه راندمان آبیاری را از ۳۵ تا  ۸۵ درصد افزایش می دهد.

وی پیش بینی کرد که امسال دولت برای توسعه و اجرای سامانه های آبیاری نوین حدود ۷۰ میلیارد ریال کمک  بلاعوض به ابرکوه اختصاص دهد.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه اضافه کرد: تا پایان سال گذشته مجموعا چهار هزار و ۵۰۰ هکتار طرح آبیاری نوین در اراضی و باغ های شهرستان اجرا شد.

غیب الهی بیان کرد: دولت در طرح های آبیاری کم فشار هر هکتار ۷۰ میلیون ریال و آبیاری قطره ای به ازای هر هکتار ۱۷۰ میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت می کند.

وی ادامه داد: کشاورزان از فرصتی که دولت در این مورد فراهم کرد، برای پایداری تولید در این بخش ، حتما از این شیوه آبیاری استفاده کنند.

این مسوول بخش کشاورزی ابرکوه تصریح کرد: کشاورزان برای استفاده بهینه و بهره وری بیشتر از آب موجود توجه آنها به اجرای سیستم های قطره ای باشد.

همچنین رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد اسفند ماه پارسال به ایرنا گفته بود: ابرکوه یکی از مناطق مهم تولید بخش کشاورزی استان است و با توجه به محدودیت منابع آبی و فعالیت بیشتر جمعیت آن در حوزه کشاورزی از لحاظ اجرای طرح های آبیاری نوین در میان ۱۰ شهرستان استان در رتبه نخست قرار دارد.

سید جمال سجادی پور افزود: هم اکنون بیش از  ۹۰ درصد باغ های زردآلوی ابرکوه مجهز به سیستم های آبیاری قطره ای است .

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه به علت کاهش بارندگی، کم آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی از ۲۰ هزار هکتار به ۱۵ هزار هکتار کاهش یافت و ۴۰ درصد اشتغال وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار خانوار ، سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی تولید می کنند.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...