درباره انتقال آب خزر به سمنان از سازمان جنگل‌ها استعلام نشد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
معاون سازمان جنگلها؛

درباره انتقال آب خزر به سمنان از سازمان جنگل‌ها استعلام نشد

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگلها، از وقوع سالانه ۱۸۰۰ فقره آتش‌سوزی در منابع طبیعی خبر داد و گفت: در مورد انتقال آب خزر به سمنان از سازمان‌ جنگل‌ها استعلام نشد.

بهمن افراسیابی در نشست خبری خود با خبرنگاران، با بیان اینکه مطالبه گری مردم از سازمان جنگلها در بحث حفاظت از جنگل و عرصه های منابع طبیعی افزایش یافته است، گفت: این مساله به افزایش آگاهی مردم، فعال شدن انجمن ها و تشکل‌ها برمی‌گردد.

وی اضافه کرد: هر چند وضعیت ما در این حوزه مطلوب نیست؛ اما روند حرکت به سوی کاهش تخریب، تصرف و تهدید بوده است.

این مقام مسئول تخریب‌های عرصه های منابع طبیعی را به دو دسته تقسیم‌بندی و عنوان کرد: نوع اول از جمله قطع درختان جنگلی، ساخت و ساز در عرصه های منابع طبیعی و مواردی از این دست بوده که به وضوح، قابل مشاهده است.

افراسیابی ادامه داد: بخش دیگری از تخریب ها نیز وجود دارد که ناشی از بهره برداری نامتوازن از توان سرزمین بوده؛ ضمن اینکه بحث فرونشست زمین، ریزگردها و افت شدید آب های زیرزمینی ناشی از تخریب هایی است که رسانه ها کمتر به آن توجه داشته و افراد اهل فن بیشتر به آن توجه می کنند.

وی اقدامات حفاظتی سازمان جنگلها را مورد اشاره قرار داد و گفت: بحث حفاظت فیزیکی نیز شامل گشت و مراقبت از عرصه های منابع طبیعی است.

افراسیابی اضافه کرد: در ١٣۵ میلیون هکتار عرصه طبیعی، ٣١۵٠ نفر نیروی حفاظتی داریم که به عبارتی به ازای هر ۴٠ هزارهکتار، یک نفر نیروی حفاظتی تعریف شده؛ اما استاندارد این است که به ازای هر ١٠ هزار هکتار، یک نیروی حفاظتی وجود داشته باشد و ما برای جبران این نقصان، از مشارکت مردم استفاده می‌کنیم.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اجرای طرح «کاداستر» گفت: ما در اجرای این طرح فقط به کمیت توجه نکردیم بلکه بحث کیفیت را نیز همزمان مورد توجه قرار دادیم تا بتوانیم در کنار تثبیت مالکیت دولت، اکوسیستم طبیعی را حفظ کنیم.

وی با اشاره به اینکه در ۵۰ میلیون هکتار عرصه منابع طبیعی، طرح کاداستر اجرا شده است، افزود: ۹ میلیون هکتار از این عرصه‌ها، مربوط به عرصه‌های جنگلی است.

افراسیابی با بیان اینکه تاکنون ۲۰هزار کیلومتر کمربند حفاظتی در مناطق حساس ایجاد شده است، تصریح کرد: یکی از مشکلات ما مربوط به مناطقی است که اقدام به تأمین سوخت از جنگل‌ها می‌کنند. در این راستا ۸.۵ میلیون مترمکعب چوب برای تأمین سوخت در این مناطق برداشت می‌شود ضمن اینکه در مناطق بیابانی نیز ۶۰۰هزار تن در سال برای تأمین سوخت بوته‌کنی می‌شود.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اضافه کرد: از سال ۷۴ برای حدود ۴۲۵هزار خانوار سوخت جایگزین معرفی کردیم که بیشتر این سوخت‌ها نیز انرژی‌های نو بوده و آبگرمکن خورشیدی و پنل خورشیدی جایگزین شده است.

وی با اشاره به مدیریت آفات و بیماری‌ها اظهار داشت: در پی تغییرات اقلیمی و سایر عوامل آسیب‌زا حدود یک میلیون هکتار از عرصه‌های جنگلی به عنوان مناطق بحرانی آفات شناسایی شده و تحت مدیریت قرار گرفته است.

افراسیابی با اشاره به شیوع بیماری «بلایت» شمشادها گفت: از سال ۹۷ برنامه کاربردی تحت عنوان «نجات شمشاد» اجرا کردیم و پروژه‌های مختلفی را برای حفظ ذخایر ژنتیکی این گیاه تعریف کردیم و تا حدودی نیز در این حوزه موفق بوده‌ایم.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: در جنگل‌های زاگرس نیز بحث سوسک چوبخوار و قارچ زغالی را داشتیم که حدود یک میلیون هکتار از عرصه‌های جنگلی ما را آلوده کرد و حدود ۱۰ درصد از درختان این جنگل‌ها خشک شد. خوشبختانه در حال حاضر این مسئله کنترل شده است اما هم‌اکنون با آفت جوانه‌خوار بلوط مواجه هستیم که در سال ۹۷ موفق شدیم خسارت این آفت را نیز به حداقل برسانیم.

وی با اشاره به اینکه در منطقه ارسباران با آفت پروانه دُم‌قهوه‌ای مواجه هستیم، گفت: چند سالی است که با این آفت درگیر هستیم، اعتبارات کنترلی برای آن تعریف شده و با بهره‌برداران بومی قرارداد بسته‌ایم که در فصل کنونی که درختان شاخ و برگ ندارند و بهترین زمان مبارزه است، اقدام به مبارزه با این آفت کنیم.

سالانه ۱۸۰۰ فقره آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی رخ می‌دهد

افراسیابی با بیان اینکه به طور متوسط سالانه ۱۶هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی دچار حریق می‌شوند، گفت: به عبارت دیگر، به طور متوسط در سال ۱۸۰۰ فقره آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی رخ می‌دهد که آموزش بهره‌برداران، مشارکت آنان در این حوزه و … از جمله اقدامات پیشگیرانه در این حوزه بوده است.

این مقام مسئول با اشاره به تقاضا برای معدن از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: از سال ۸۶ تاکنون ۸۰ میلیون هکتار در این زمینه تقاضا ارائه شده که با ۴.۵ میلیون هکتار موافقت کرده‌ایم. به عبارت دیگر، ۱۰۰هزار استعلام برای معدن انجام شده که ما با ۳۷هزار فقره موافقت کردیم و ۶۳هزار فقره مورد مخالفت سازمان قرار گرفت.

وی تصریح کرد: همان‌گونه که در قانون آمده، احداث معدن در عرصه‌های جنگلی، بیشه‌زارها و مراتع ممنوع است.

به گفته افراسیابی، در بحث تداخلات، سازمان جنگل‌ها نتوانسته مالکیت دولت را به درستی تثبیت کند و اگر سایر دستگاه‌های ذیربط با این سازمان همکاری کنند و طرح کاداستر زودتر اجرا شود، اقدام بزرگی در این زمینه انجام می‌شود.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اضافه کرد: در کمیسیون‌های رفع تداخلات ۶۸۸۵ مورد پرونده رسیدگی شده و ۸ میلیون هکتار ادعای مالکیت در این حوزه وجود داشته که تنها ۴۸۶هزار هکتار از مالکیت افراد تائید شده و مابقی به عنوان عرصه‌های منابع طبیعی شناخته شده‌اند.

درباره انتقال آب خزر به سمنان استعلامی از ما نشده است

وی درباره اینکه نظر سازمان جنگل‌ها درباره انتقال آب خزر به سمنان چیست؟ گفت: ما فقط این موضوع را شنیده‌ایم و استعلامی از سازمان ما نشده است. طبق قانون، باید نقشه مسیر به سازمان جنگل‌ها ارسال شود و ما آن را بررسی کنیم. در چنین شرایطی می‌توانیم با طرح مخالفت کنیم یا اینکه با اعمال ملاحظات یا تغییراتی، با آن موافقت کنیم اما تاکنون نقشه‌ای به ما داده نشده و استعلامی از سازمان جنگل‌ها انجام نشده است.

افراسیابی تصریح کرد: تا زمانی که نقشه مسیر در اختیار ما قرار نگیرد، نمی‌توانیم در این زمینه اظهارنظر کارشناسی کنیم چون نمی‌دانیم انتقال آب قرار است به چه صورتی انجام شود ضمن اینکه بدون اجازه سازمان جنگل‌ها، هیچ فعالیتی در این زمینه انجام نخواهد شد و باید این نقشه توسط سازمان مورد بررسی قرار گیرد بنابراین جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در بخش دیگری از سخنان در واکنش به قطع درختان شمشاد اظهار داشت: همانطور که عنوان شد، در جنگل‌های هیرکانی از سال ۸۹ با آفت «بلایت» شمشاد مواجه شدیم که این قارچ بسیار خطرناک و شبیه بیماری سرطان است.

وی با بیان اینکه پروژه‌های زیادی را به این منظور اجرا کرده‌ایم گفت: با این حال کمتر در کنترل این قارچ موفق بوده‌ایم و از سال ۹۵ «شب‌پره شمشاد» نیز به این قارچ اضافه شد و ما در کمیته تخصصی گیاه‌پزشکی، طرحی را برای نجات شمشادها تدوین کردیم که به تصویب این کمیته نیز رسیده است.

افراسیابی عنوان کرد: یکی از این کارها، حفظ بهداشت شمشادها بوده و در این راستا برخی از درختانی که ریشه آنها زنده است، اما تنه درخت خشک و پر از قارچ است، با نظر کارشناسی از یک قسمت مشخص بریده می‌شود و قسمت بریده شده نیز سوزانده می‌شود تا دوباره درخت جوانه بزند بنابراین اگر درختی هم قطع شده، به دلیل عملیات بهداشتی و برای این بوده که درختان به عرصه حیات بازگردند.

سرخط اخبار منابع آب و خاک

منابع آب و خاکتخصیص نیمی از بودجه تصویب شده برای آبخیزداری

به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، قائم مقام پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری می‌گوید: بودجه آبخیزداری باید در لایحه بودجه،...

منابع آب و خاک«قانون خاک» در حال ویرایش حقوقی است

خاک و آب دو شاخص مهم برای حیات کره زمین است. صفدر نیازی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری گفت: در کشور د...

سید جواد ساداتی نژاد

منابع آب و خاککاشت یک میلیارد درخت در کشور کلید خورد

سید جواد ساداتی نژاد روز دوشنبه در مراسم روز ملی درختکاری که در حاشیه روستای تورقوزآباد شهرستان ری برگزار شد، افزود: کاش...

آبخیزداری

منابع آب و خاکتصویب ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای اجرای عملیات آبخیزداری

عباسعلی نوبخت در نشست خبری که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد از تصویب  ۳۰۰ میلیون یورو برای فعالیت‌های آبخیزداری ا...