استفاده از ساقه کلزا برای تولید نئوپان در گنبدکاووس - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳

استفاده از ساقه کلزا برای تولید نئوپان در گنبدکاووس

گنبدکاووس - شرکت صنعت چوب شمال در گنبدکاووس برای اولین بار در کشور با استفاده تلفیقی از ساقه برخی گیاهان کشاورزی از جمله "کلزا، توتون و نی و سرشاخه درختان باغی"، ورق فشرده (نئوپان) تولید کرد.

گلستان ۶۷۰ هزار هکتار اراضی زراعی و ۳۳ هزار هکتار باغ دارد و هر سال بین ۶۰ تا ۹۰ هزار هکتار از اراضی آن به کشت دانه روغنی کلزا و ۶ هزار هکتار نیز زیر کشت توتون می‌رود.

علاوه بر آن، هر ساله حجم قابل توجهی نی‌زار به صورت خودرو در حاشیه جاده‌ها و مزارع گلستان رشد می‌کند که این مواد اولیه به همراه حجم چوب هایی که از هرس سرشاخه‌های ۳۳ هزار هکتار باغات میوه استان به دست می‌آید، منبع خوبی برای تامین مواد اولیه تولید اوراق فشرده نئوپان به شمار می‌رود.

شناسایی ظرفیت‌های جدید مواد اولیه برای تولید اوراق فشرده یا نئوپان، گامی موثر برای تولید این محصول توسط شرکت صنعت چوب شمال (نئوپان گنبد) است که به گفته مدیرعامل این شرکت مزایای اقتصادی و اشتغالزایی زیادی برای کشاورزان به همراه داشته و گامی برای تحقق جهش تولید است.

احمد صمدی افزود: سالانه ده‌ها هزار تن ساقه توتون، نی، کلزا بعد از برداشت و همچنین سرشاخه درختان باغی بعد از هرس توسط باغداران آتش زده و یا دور ریخته می‌شود که این مواد، ظرفیت خوبی برای برای تولید اوراق فشرده است.

وی اضافه کرد: گلستان از قطب‌های مهم کشاورزی کشور است و به تنهایی می‌تواند در یک برنامه پنج ساله به منبع تامین مواد اولیه برای تولید اوراق فشرده (نئوپان، فیبر و ام دی اف) کشور تبدیل شود.

صمدی گفت: شرکت صنعت چوب شمال (نئوپان گنبد) برای نخستین بار در کشور با انجام آزمایش‌های علمی، استفاده از مواد اولیه جدید را به صورت تلفیقی از ماه های پایانی سال گذشته برای تولید نئوپان در دستور کار خود قرار داد که در نتیجه، یک خط تولیدی به این اوراق فشرده اختصاص یافت.

مدیرعامل شرکت صنعت چوب شمال گفت که کیفیت تولید نئوپان از مواد اولیه جدید (ساقه توتون، نی، سرشاخه درختان باغی) ۲۰ درصد بهتر از تولید با چوب است.

وی گفت: این شرکت پارسال ۳۰ میلیارد ریال صرف خرید مواد اولیه جدید از کشاورزان و باغداران با قیمت هر کیلوگرم سه هزار ریال کرد که این رقم امسال به ۱۰۰ میلیارد ریال افزایش یافت.

صمدی با بیان اینکه شرکت صنعت چوب شمال در نظر دارد، امسال ۵۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز خود را از مواد اولیه جدید تامین کند، افزود: این اقدام علاوه بر افزایش ظرفیت تولید و پایداری ۱۵۰ شغل موجود در کارخانه، به اقتصاد کشاورزان و باغداران، ایجاد اشتغال جدید و مهمتر از همه به حفظ جنگل‌ها، جلوگیری از قاچاق چوب و پیشگیری از تخریب محیط زیست کمک خواهد کرد.

وی افزود: هم اکنون این شرکت ماهانه سه هزار و ۵۰۰ مترمکعب نئوپان تولید می کند که با استفاده از مواد اولیه جدید این مقدار به پنج هزار و ۵۰۰ متر مکعب در ماه افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت صنعت چوب شمال (نئوپان گنبد) خاطرنشان کرد: با افزایش تولیدات از مواد اولیه جدید، صادرات  ۲.۵ میلیون دلاری به ترکمنستان و افغانستان در برنامه قرار دارد.

گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان قرار دارد و شرکت صنعت چوب شمال یکی از واحدهای قدیمی مستقر در این شهرستان است.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...