نوبرانه‌ها در راه بازارهای جهانی؛ رکوردزنی مازندران در صادرات کشاورزی - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

نوبرانه‌ها در راه بازارهای جهانی؛ رکوردزنی مازندران در صادرات کشاورزی

ساری - ۱۰ درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور به مازندران اختصاص دارد و سالانه ۴۰۰ هزار تن از نوبرانه‌های استان جواز صادرات را به خارج از کشور کسب می‌کنند.

سالانه هفت میلیون تن محصولات کشاورزی در استان مازندران تولید می‌شود و این درحالی‌که ۴۱۵ هزار تن از این محصولات به کشورهای مختلف صادر می‌شود. پرتقال، کیوی و مرکبات و انواع محصولات باغی در سبد صادراتی مازندران جای دارد و گل و گیاه نیز دربسته صادراتی استان جای خوش کرده است.

سال گذشته بیش از ۹۹۳ هزار تن انواع کالاهای غیرنفتی از مازندران صادر شد که بیش از ۴۰ درصد از این کالاها، کشاورزی و باغی بوده است و کشورهای مختلف نظیر بحرین، گرجستان، قزاقستان و غیره بازارهای هدف این صادرات بوده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه سال گذشته میزان صادرات محصولات کشاورزی این استان دو برابر شده است، میزان صادرات را بیش از ۴۱۵ هزار تن بیان کرد.

عزیزاله شهیدی فر در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه کشاورزی محور اصلی رونق و جهش تولید به شمار می‌رود، افزود: مازندران در تولید انواع محصولات استراتژیک و صادرات محور نظیر مرکبات، برنج و غیره نقش محوری دارد.

وی با اظهار اینکه ۱۰ درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور مربوط به مازندران است، یادآور شد: سال گذشته از مجموع صادرات محصولات کشاورزی ۱۷۰ هزار تن از گمرکات استان صادرشده است.

رکورد صادرات شکسته شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با عنوان اینکه در سال گذشته رکورد صادرات مرکبات در استان شکسته شد، افزود: انواع محصولات کشاورزی نظیر پرتقال، نارنگی، کیوی، گل و گیاه و محصولات باغی از استان به مناطق مختلف جهان صادرشده است.

شهیدی فر، بابیان اینکه صادرات و تولیدات کشاورزی در تحقق جهش تولید نقش بسزایی دارد، برنامه‌ریزی برای افزایش صادرات را از مهم‌ترین برنامه‌ها در سال جاری عنوان کرد.

استاندار مازندران نیز بابیان اینکه توسعه صادرات محصولات کشاورزی از برنامه‌های مهم برای تحقق شعار جهش تولید است، گفت: مازندران قابلیت‌های فراوانی در حوزه تولیدات کشاورزی، شیلات، دام‌پروری، گل و گیاه و غیره دارد و باید از ظرفیت‌های این بخش برای اعتلای اقتصادی استان بهره‌گیری شود.

مازندران قابلیت‌های فراوانی در حوزه تولیدات کشاورزی، شیلات، دام‌پروری، گل و گیاه و غیره دارد و باید از ظرفیت‌های این بخش برای اعتلای اقتصادی استان بهره‌گیری شود

احمد حسین زادگان با اظهار اینکه باید از ظرفیت کشورهای سی آی اس و اتحادیه اوراسیا و تعرفه ترجیعی برای رونق صادرات بهره‌گیری کنیم، یادآور شد: نیازمند برنامه عملیاتی بازمان بندی دقیق و مدون برای ارتقای وضعیت صادراتی هستیم.

وی یادآور شد: در استان امکانات و زیرساخت‌های خوبی نظیر بنادر، فرودگاه و ظرفیت‌های مناسبی برای توسعه صادرات وجود دارد و باید از آن برای رونق صادرات کشاورزی استفاده کنیم.

سالانه بخش قابل‌توجهی از محصولات کشاورزی مازندران از طریق گمرکات صادر می‌شود و وجود سه گمرک در نوشهر، امیرآباد و فریدون‌کنار زیرساخت‌های مناسبی برای این حوزه ایجاد کرده است.

تنوع بازارهای هدف صادراتی

اظر گمرکات مازندران هم در گفتگو با خبرنگار بازار، با اظهار اینکه بخش قابل‌توجهی از کالاهای کشاورزی از طریق گمرکات صادرشده است، یادآور شد: سال قبل بیش از ۱۴ هزار تن کیوی از گمرکات استان به ارزش بیش از ۱۰ میلیون دلار صادرشده است.

علی یوسفی منش یادآور شد: همچنین کشورهای مختلفی ازجمله بحرین، گرجستان، روسیه، قزاقستان، اسپانیا و غیره بازارهای هدف صادرات محصولات کشاورزی استان هستند و درمجموع مازندران رتبه برتر صادرات کشاورزی را در بین گمرکات کشور به خوددار است.

وی ادامه داد: زیرساخت‌های لازم برای صادرات محصولات کشاورزی در گمرکات استان فراهم بوده و از صادرکنندگان حمایت‌های لازم به‌صورت می‌آید.

در عین اینکه مسئولان مازندران از مهیا بودن زیرساخت‌ها برای صادرت محصولات کشاورزی سخن می‌گویند، بخش خصوصی و فعالان اقتصادی مسائلی نظیر نداشتن شرکت‌های بین‌المللی حمل‌ونقل وبالابودن هزینه‌های تولید را ازجمله دغدغه‌ها بیان می‌کنند.

مشکلات و موانع فراروی محصولات کشاورزی

مرتضوی از فعالان بخش خصوصی و بازرگانی مازندران بابیان اینکه مازندران به دلیل شرایط جغرافیایی قابلیت بالایی برای تولیدات کشاورزی دارد، در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: متأسفانه سهم استان از انبوه صادرات محصولات کشاورزی کشور، ناچیز است.

وی با عنوان اینکه باید استراتژی صادرات به بخش کشاورزی و باغی سوق پیدا کند، یادآور شد: رشد صادرات کشاورزی می‌تواند در اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی نقش زیادی داشته باشد.

به گفته مرتضوی، مازندران در انواع تولیدات کشاورزی نظیر برنج، مرکبات، گل و گیاه و غیره رتبه اول را دارد و این توانمندی می‌تواند زمینه توسعه صادرات را فراهم کند.

این فعال حوزه کشاورزی و صادرات، مهم‌ترین مشکل را ناآشنایی تولیدکنندگان با بازارهای صادراتی عنوان می‌کند و می‌گوید: ضعف در سیستم بسته‌بندی، هزینه‌های بالای تولیدی، بی‌ثباتی نرخ ارز، نداشتن رویکرد صادرات محور ازجمله مشکلات و موانع فراروی است.

وی یادآور شد: همچنین نبود صنایع تبدیلی، نبود سیستم حمل‌ونقل بین‌المللی و کمبود انبار مناسب از دیگر موانع فراروی صادرات محصولات کشاورزی است.

به اعتقاد کارشناسان، زیرساخت‌های شکننده استان مازندران در حوزه صادرات کشاورزی و مهیا نبودن تمام زنجیره‌های صادراتی سبب شده که استان نتواند جایگاه مناسبی در حوزه صادرات کشاورزی داشته باشد و برای جهش تولید ضرورت توسعه زیرساخت‌ها و رفع موانع فراروی برای صادرات امری مهم به شمار می‌رود.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...