تولید نهال مرغوب عناب در دستور کار جهاد دانشگاهی است - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

تولید نهال مرغوب عناب در دستور کار جهاد دانشگاهی است

بیرجند - رییس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: تولید نهال مرغوب از اهداف مهم پژوهش‌های جهاد دانشگاهی است که از سال گذشته بهینه‌سازی ریز ازدیادی گیاه عناب با هدف دستیابی به پروتکل تولید تجاری در دستور کار قرار گرفته است.

جلال الدین صادقی روز چهارشنبه افزود: طرح‌های صورت گرفته توسط محققان جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی برای محصول عناب نتایج مثبتی به همراه داشته است و نهال‌های عناب حاصل از ریز ازدیادی در مزرعه تحقیقاتی کاشت شده و در حال انجام مراحل تثبیت و بررسی‌های تکمیلی است.

وی گفت: پایان موفق این مرحله ما را قادر می‌سازد نهال عناب را در تعداد زیادی تکثیر کنیم که جهشی در تولید نهال مرغوب عناب محسوب می‌شود و گامی موثر در افزایش سطح زیر کشت این محصول به حساب می‌آید.

رییس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی افزود: بهینه‌سازی ریز ازدیادی گیاه عناب با هدف دستیابی به پروتکل تولید تجاری، اثر بسته‌بندی و زمان انبارداری در دماهای مختلف نگهداری بر خواص کیفی میوه تازه، بهینه‌سازی فرمولاسیون شکلات عناب، ثبت اختراع شکلات عناب و برگزاری همایش ملی عناب از مهمترین برنامه‌های پژوهش جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی بوده است.

وی هدف از انجام این طرح‌ها را دستیابی به نتایجی دانست که منجر به ظرفیت‌های جدید محصولات استراتژیک، ایجاد ثروت بیشتر علاوه بر خام‌فروشی و معرفی گسترده‌تر این محصول در جامعه علمی و همچنین بین عموم مردم شود.

صادقی با تاکید بر اینکه اعتبار اختصاص داده شده برای پژوهش‌های سال گذشته از منابع داخلی جهاد دانشگاهی بیش از ۲ میلیارد ریال بوده است گفت: اعتبار تخصیصی به همایش ملی عناب بیش از ۱.۵ میلیارد ریال بوده است.

وی ادامه داد: حاصل طرح اثر بسته‌بندی و زمان انبارداری میوه تازه عناب تحولی جدید در ارائه محصول عناب باکیفیت برای دوره زمانی طولانی‌تر است که عاملی مهم در ایجاد انگیزه برای تولید کننده، توزیع کننده و مشتری محسوب شده و تاثیر قابل توجهی در ایجاد انگیزه برای تولید این محصول خواهد داشت.

رییس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی اظهار داشت: در طرح تحقیقاتی بهینه‌سازی فرمولاسیون شکلات عناب نیز تولید نوعی شکلات فراسودمند در دستور کار قرار گرفت که مصرف آن برخلاف شکلات‌های رایج موجود در بازار هیچ گونه عوارض جانبی به همراه ندارد.

وی یادآور شد: این طرح منجر به ثبت اختراع شکلات عناب با فرمولاسیون ویژه شد که تولید صنعتی آن جوابگوی بخشی از بازار صنایع غذایی استان خواهد بود.

صادقی گفت: همایش ملی عناب با هدف جلب توجه متخصصان، محققان، فعالان اقتصادی، مسئولان و تصمیم‌گیران استانی و کشوری به عناب برای استفاده از مزایای بی نظیر این محصول استراتژیک شرق کشور برگزار شد.

وی تصریح کرد: برگزاری همایش عناب در شهریور ماه سال گذشته نقطه عطفی در فعالیت‌های تحقیقاتی، تولیدی، اجتماعی و فرهنگی مرتبط با این محصول بود و توانست ظرفیت‌های مغفول اقتصادی مرتبط با عناب را مورد بهره برداری قرار دهد.

رییس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: برپایی نمایشگاه «محصولات عناب» در کنار  این همایش ملی فرصتی برای ارائه ایده‌های خلاقانه و نوآورانه بود تا شرکت‌کنندگان بتوانند از حمایت‌های مسوولان و سرمایه گذاران برای تولید محصولات و فرآورده‌های بدست آمده از عناب حداکثر استفاده را ببرند و با کاهش سهم خام فروشی عناب از بازار این محصول ارزشمند زمینه‌ساز جهشی در تولید فرآورده‌های عناب باشند.

زرشک، عناب و زعفران سه محصول شاخص و راهبردی استان خراسان جنوبی است.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...