اقدامات «بی‌نظیر» برای حفاظت از آب و خاک آذربایجان‌غربی - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اقدامات «بی‌نظیر» برای حفاظت از آب و خاک آذربایجان‌غربی

اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری با هدف افزایش سطح آب‌های زیرزمینی و جلوگیری از رسوب و فرسایش خاک طی ۲ سال گذشته مورد توجه ویژه دولت تدبیر و امید در سطح آذربایجان‌غربی قرار گرفته و مسوولان امر معتقد هستند که «اقدامات بی‌نظیری در این زمینه به نتیجه رسیده‌است».

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کل حوزه‌های مطالعه‌شده آبخیزداری در سطح استان یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار بوده که طی ۲ سال گذشته در ۳۶۰ هزار هکتار از این عرصه‌ها، عملیات آبخیزداری صورت گرفته که رقمی «بی‌نظیر» در سطح کشور است.

میرصمد سیدموسوی افزود: آبخیزداری یکی از بخش‌های مورد توجه دولت در سطح این استان بوده و تنها در ۲ سال گذشته افزون بر ۶۷۰ میلیارد ریال برای اجرای این طرح‌ها هزینه شده که ۱۹۰ میلیارد ریال آن از محل اعتبارات استانی و ۴۸۰ میلیارد ریال دیگر از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تامین شده‌است.

وی ادامه داد: اجرای طرح‌های آبخیزداری در سال گذشته که با استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی انجام شد، نقش بسزایی در جلوگیری از ایجاد سیلاب در استان طی ایام نوروز امسال داشت و در صدد تقویت این بخش برای جلوگیری از بروز مشکلات مشابه هستیم.

سیدموسوی ادامه داد: اجرای طرح‌های آبخیزداری مانع از رسوب و فرسایش خاک می‌شود و این مهم در توسعه حفاظت از خاک، افزایش منابع آب‌های زیرزمینی و توسعه بسترهای اقتصادی و اجتماعی بسیار اثرگذار است.

وی بیان کرد: اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی در سطح کشور رتبه نخست را در اجرا و اتمام طرح‌های آبخیزداری طی سال جاری بین ادارات منابع طبیعی کشور کسب کرده‌است و اجرای این طرح‌ها را با قوت بیشتر در سال‌های آینده ادامه خواهیم داد.

ضرورت اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری

علاوه بر اینکه اجرای طرح‌های آبخیزداری جزء برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه به شمار می‌رود، کارشناسان منابع طبیعی نیز معتقد هستند که اجرای طرح‌های آبخیزداری نتایج مثبت فراوانی دارد و با اجرای آنها میزان فرسایش خاک سه تا ۹ تن در هکتار کاهش می‌یابد؛ تا جایی که با اجرای طرح‌های آبخیزداری طی سال‌های اخیر ۷۰ درصد حجم سیلاب‌ها و ۳۲ درصد میزان تبخیر آب‌های سطحی کشور کاهش یافته‌است.

از سوی دیگر ۶۱ درصد مساحت کشور برابر با ۱۰۰ میلیون هکتار با خطر خشکسالی و فرسایش مواجه است و سالانه متوسط فرسایش خاک در کشور ۱۶.۷ تن می‌باشد؛ این میزان فرسایش خاک در مقایسه با سایر کشورهای جهان بسیار بالاست و این موضوع اهمیت اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری را نشان می‌دهد.

آبخیزداری در آذربایجان‌غربی مغفول بود

کارشناس منابع طبیعی نیز در این خصوص با اشاره به اینکه آبخیزداری از جمله مواردی است که در سال‌های طولانی گذشته مورد بی‌توجهی قرار گرفته بود، گفت: تداوم حرکت در این مسیر با هدف ذخیره‌سازی آب اجتناب‌ناپذیر است.

کارشناس منابع طبیعی: از فرصت تامین اعتبار برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در سطح آذربایجان‌غربی به خوبی استفاده شد

هوشنگ داداش‌زاده افزود: توجه ویژه صورت گرفته در ماه‌ها و سال‌های اخیر به این بخش و اختصاص بودجه از محل صندوق توسعه ملی به این امر بهترین فرصت برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در آذربایجان‌غربی را فراهم کرد و به خوبی از آن فرصت استفاده شد.

وی بیان کرد: با استفاده از توان کارشناسان، اساتید دانشگاهی و صاحب‌نظران و اجرای مطالعات به هنگام و گسترده، بهترین گزینه‌های آبخیزداری باید احصا و بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری شود.

وی با تاکید بر اینکه فرصت‌های زیادی در خصوص ذخیره آب از دست رفته و مشکل آب بسیار جدی است، اضافه کرد: همه نهادهای مسوول و فعالان حوزه کشاورزی باید برای اجرای طرح‌های ذخیره آب پیشقدم شوند و در مسیر بهبود یا حتی تثبیت وضعیت فعلی حرکت کنند.

آبخیزداری از مهمترین اقدامات برای حفاظت از آب و خاک

استاندار آذربایجان‌غربی اجرای طرح‌های آبخیزداری را مهمترین موضوع در بحث حفاظت از آب و خاک کشور معرفی می‌کند و اذعان دارد که طی سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به این امر معطوف و اقدامات بسیار خوبی هم در سطح استان انجام شد که جا دارد از همه دست‌اندرکاران این حوزه قدردانی شود.

محمدمهدی شهریاری افزود: اجرای طرح‌های آبخیزداری استان طی سال جاری از طریق تامین اعتبار مورد حمایت جدی قرار گرفت و امیدوارم مسوولان منابع طبیعی در اجرای این طرح‌ها، حداکثر تلاش و همت خود را به کار بگیرند.

آبخیزداری به علم و هنر برنامه‌ریزی مستمر و اجرای اقدام لازم جهت مدیریت منابع حوزه‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب و خاک گفته می‌شود و می‌تواند به صورت مکانیکی یا بیولوژیکی باشد.

آذربایجان‌غربی بیش از ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار عرصه ملی دارد که از این میزان، ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار هکتار عرصه مرتعی بوده و ۱۰۱ هزار هکتار را نیز جنگل‌های زاگرسی جنوب استان تشکیل می‌دهد.

سرخط اخبار منابع آب و خاک

منابع آب و خاکتخصیص نیمی از بودجه تصویب شده برای آبخیزداری

به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، قائم مقام پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری می‌گوید: بودجه آبخیزداری باید در لایحه بودجه،...

منابع آب و خاک«قانون خاک» در حال ویرایش حقوقی است

خاک و آب دو شاخص مهم برای حیات کره زمین است. صفدر نیازی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری گفت: در کشور د...

سید جواد ساداتی نژاد

منابع آب و خاککاشت یک میلیارد درخت در کشور کلید خورد

سید جواد ساداتی نژاد روز دوشنبه در مراسم روز ملی درختکاری که در حاشیه روستای تورقوزآباد شهرستان ری برگزار شد، افزود: کاش...

آبخیزداری

منابع آب و خاکتصویب ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای اجرای عملیات آبخیزداری

عباسعلی نوبخت در نشست خبری که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد از تصویب  ۳۰۰ میلیون یورو برای فعالیت‌های آبخیزداری ا...