اجرای طرح‌های آبخیزداری در ۳۵ هزار هکتار از اراضی ملی قزوین - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

اجرای طرح‌های آبخیزداری در ۳۵ هزار هکتار از اراضی ملی قزوین

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین گفت: طرح‌های آبخیزداری با هدف جلوگیری از فرسایش خاک، احیای قنوات و پیشگیری از سیلاب‌ ها در سطح ۳۵ هزار هکتار از اراضی ملی استان امسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در حال اجراست.

علی اکبر اسدالهی روز چهارشنبه در نشست خبری که به مناسبت روز درختکاری و هفته منابع طبیعی برگزار شد،اظهار داشت: طرح های آبخیزداری استان قزوین در هفت حوزه آبخیز اجرا شده اند.

این مسوول در ادامه از مطالعات عملیات آبخیزداری در سطح ۹۴ هزار هکتار از پهنه شمالی قزوین خبر داد و گفت: انجام این مطالعات به اجرا و نتیجه بخشی بهتر عملیات آبخیزداری کمک خواهد کرد و تمام رودها و حوزه های آبخیز شمالی قزوین را دربرمی گیرد.

اسدالهی اظهار داشت: کارکرد طرح های آبخیزداری انجام شده در حوزه های آبخیز را در پیشگیری از سیل طی فروردین امسال در خیلی از نقاط استان به ویژه در شهر قزوین شاهد بودیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه با اقدامات پیشگیرانه و کاشت گونه های مقاوم به خشکی و جلوگیری از چرای غیر مجاز، قرق و … شاهد کاهش و قطع بیابانی شدن اراضی استان بوده ایم، افزود: مشکلات کانون های بحرانی استان بیابانی که ۱۰۰ هزار هکتار در شهرستان های آبیک و بویین زهرا اعلام شده بود، به شدت کاهش یافته است.

اسدالهی در ادامه از کنترل چرای دام در سطح ۴۲ هزار هکتار از اراضی ملی استان قزوین طی سال جاری خبر داد و گفت: این اقدام موجب حفاظت از مراتع و جلوگیری از بهره برداری افراطی از این منابع شده است.

این مسوول در ادامه با اشاره به آزادسازی ۴۰۰ هکتار از اراضی ملی استان قزوین در سال جاری،افزود: این مقدار آزادسازی مربوط به ۱۰۰ پرونده تخلف بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین اظهار داشت: امسال نیز ۱۲۸ پرونده تخلف تعرض و تصرف اراضی ملی در استان قزوین به میزان هزار هکتار به مراجع قضائی ارسال شده است.

این مسوول در ادامه از ۱۳۶ هکتار جنگل کاری در استان قزوین در سال جاری خبر داد و اظهار داشت: در کنار این اقدام ۲ هزار و ۷۵۹ هکتار عملیات احیای مراتع را داشتیم که هزار و ۲۰۰ هکتار از این کار با مشارکت های مردمی و با توزیع بذر بین جوامع محلی انجام شد.

وی در ادامه با اشاره به اجرای زراعت چوب با هدف تنفس جنگل ها و پیشگیری از بهره برداری از درختان و گونه های با ارزش برای مصارف چوب در قزوین،اظهار داشت: در این طرح با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در سطح ۵۰ هکتار جنگل کاری با کاشت نهال های صنوبر انجام شده است.

اسدالهی اظهار داشت: امسال ۱۹ کیلوکتر کمربندی حفاظتی برای تعیین خط حائل بین اراضی کشاورزی و ملی در استان قزوین ایجاد شده که به رفع اختلافات و پیشگیری از تعرض به زمین های ملی کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه آموزش به بهره برداران منابع طبیعی در صیانت از آنها نقش مهمی دارد،اظهار داشت: در همین راستا امسال ۶ هزار و ۲۶۰ نفر ساعت آموزش به بهره برداران ارایه کردیم.

این مسوول در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به وقوع ۱۲۷ فقره آتش سوزی در اراضی ملی طی سال جاری،اظهار داشت: متاسفانه ۸۲۷ هکتار از این اراضی امسال دچار حادثه آتش سوزی شدند که بیشتر آنها به دلیل عامل انسانی صورت گرفت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین همچنین از تشکیل ۲۸ پرونده برای متخلفان حوزه چرای غیرمجاز دام در استان طی سال جاری خبر داد و گفت: ۱۶ هزار راس دام در این پرونده ها اقدام به بهره برداری غیرمجاز از مراتع می کردند.

وی همچنین کشف۲۵ فقره قاچاق چوب با ۱۸۱ متر مکعب توسط یگان حفاظت منابع طبیعی قزوین در سال جاری خبر داد و گفت: پرونده متخلفان به مراجع قضائی ارسال شد.

وی اظهار داشت: با بارش های پیش بینی شده امسال وضعیت مراتع استان مناسب خواهد بود اما از سویی دیگر نگران تکرار حوادثی چون آتش سوزی در اراضی ملی هستیم که برای پیشگیری از آن باید مردم به ویژه جوامع محلی و بهره برداران از مراتع با ما همکاری لازم را داشته باشند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین در ادامه با اشاره به هفته منابع طبیعی و روز درختکاری گفت: پیش بینی شده بود که بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار اصله نهال در استان به این مناسبت توزیع شود که با توجه به پیشگیری از ویروس کرونا برنامه های توزیع محدود تر شده و به جای توزیع های انفرادی بیشتر به توزیع های جمعی به نهادها و شهرداری ها خواهیم پرداخت.

وی در ادامه با اشاره به لزوم صیانت از منابع طبیعی و طبیعت؛گفت: باید مردم در بهره برداری از این منابع به ما کمک کنند تا بتوانیم از منابع آب و خاک به خوبی حفاظت کرده و آنرا برای آیندگان حفظ کنیم.

این مسوول با بیان اینکه باید فرهنگ درست استفاده از منابع طبیعی در جامعه نهادینه شود،افزود: امروزه ارزش ریالی اراضی بالا رفته و باعث خرد شدن آنها شده است، در حالی که باید ارزش بهره برداری این اراضی بالا برود.

بیش از ۶۰ درصد مساحت استان قزوین را منابع طبیعی تشکیل می دهد.

منابع طبیعی استان قزوین شامل ۸۵۰ هزار هکتار مرتع، ۲۸ هزار هکتار جنگل و ۲۹ هزار هکتار بیابان تشکیل می‌دهد.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیاعلام نرخ هر کیلو گرم گوشت بوقلمون در میادین و بازارهای تره بار

به گزارش خبرنگار مهر، قیمت هر کیلو گرم گوشت بوقلمون از سوی سازمان مدیریت میادین و تره بار میوه و تره بار اعلام شد. هر ک...

کشاورزیهر کیلوگرم رطب مضاعفی ۹۰هزار تومان در میادین تره بار عرضه می شود

به گزارش خبرنگار مهر، آخرین قیمت خرما در میادین و بازارهای میوه و تره بار از سوی سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهر...

کشاورزیلزوم درخواست گواهی بهداشت گیاهی هنگام خرید نهال

به گزارش خبرگزاری مهر، فاطمه موحدخواه، مدیر دفتر تهیه و تدوین ضوابط، استانداردها و برنامه‌های کنترل سازمان حفظ نباتات کش...

کشاورزینوروزگاه عشایری، فرصتی برای تجربه زندگی عشایر

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی میزبان، معاون سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اهمیت هرچه بیشتر آشنا شدن عموم مردم با ابع...