گونه‌های جانوری خراسان جنوبی در معرض خطر انقراض - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
هشدار محیط زیست؛

گونه‌های جانوری خراسان جنوبی در معرض خطر انقراض

ایسنا/خراسان جنوبی- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی از جمع‌آوری و معدوم‌سازی بیش از دو هزار تله و دام زنده.گیری هوبره از ابتدای سال جاری تا کنون خبر داد.

حسن اکبری، امروز چهارشنبه ۲۵ دی، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون با بهره‌گیری از اصل حفاظت مشارکتی، همکاری گسترده جوامع بومی و محلی، تشکل‌های زیست‌محیطی استان، انجام گشت و کنترل و پایش مستمر در مناطق شهرستان‌های مرزی استان و با تعامل و همکاری پرسنل نیروی انتظامی دو هزار تله و دام زنده‌گیری هوبره از سطح مناطق جمع‌آوری و معدوم شد.

به گزارش ایسنا، وی با اظهار نگرانی از وجود این تعداد تله زنده‌گیری در منطقه تصریح کرد: هرساله هزاران درخت و درختچه تاغ برای ایجاد مانع و هدایت پرنده‌ها به سمت تله‌ها قطع می‌شوند، صدها پرنده یا پستانداران کوچک دیگر ناخواسته در این تله‌ها گرفتار شده و بیشتر آن‌ها کشته می‌شوند که اگر چاره‌اندیشی نشود، نابودی طبیعت استان خراسان جنوبی را در پی خواهد داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به اینکه متاسفانه زنده‌گیری و فروش هوبره تبدیل به شغل کاذبی برای برخی از جوامع محلی مخصوصا روستاهای مرزی شده است، گفت: این زنگ خطری برای از هم گسستن زنجیره‌های غذایی طبیعت منطقه و شکل‌گیری بحران‌هایی همچون پدیده گرد و غبار به واسطه نابودی تاغزارها و پوشش گیاهی منطقه خواهد بود.

اکبری، تقویت اعتبارات پیشگیرانه و مقابله‌ای محیط زیست، همت جمعی و مشارکت بسیاری از دستگاه‌های اجرایی و نظارتی را مهم‌ترین راه مقابله با از بین رفتن این گونه کمیاب در استان عنوان کرد و گفت: در ابتدا از مبلغین دینی این روستاها درخواست می‌کنیم فتوای دینی نابودی منابع زیستی و عدم رعایت حقوق حیوانات را به درستی برای مردم تبیین کرده و در تغییر فرهنگ عمومی مواجهه با طبیعت ما را یاری کنند.

وی افزود: از دستگاه‌های اجرایی مرتبط به خصوص منابع طبیعی و امور عشایر استان نیز درخواست داریم با متخلفین قطع درختچه‌های تاغ با جدیت برخورد کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی همچنین از نیروهای نظامی و انتظامی مستقر در نواحی مرزی خواست تا برخورد با متخلفین زنده‌گیری هوبره را در دستور کار خود قرار داده و از نابودی مواهب خدادادی این مرز و بوم جلوگیری کنند.

اکبری خواستار تداوم برخورد جدی و بازدارنده با متخلفین از سوی دستگاه قضایی شد و از سمن‌ها و همه دوستداران و حافظان محیط زیست درخواست همکاری برای آموزش و ارتقای فرهنگ زیست‌محیطی کرد.

سرخط اخبار منابع آب و خاک

منابع آب و خاکتخصیص نیمی از بودجه تصویب شده برای آبخیزداری

به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، قائم مقام پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری می‌گوید: بودجه آبخیزداری باید در لایحه بودجه،...

منابع آب و خاک«قانون خاک» در حال ویرایش حقوقی است

خاک و آب دو شاخص مهم برای حیات کره زمین است. صفدر نیازی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری گفت: در کشور د...

سید جواد ساداتی نژاد

منابع آب و خاککاشت یک میلیارد درخت در کشور کلید خورد

سید جواد ساداتی نژاد روز دوشنبه در مراسم روز ملی درختکاری که در حاشیه روستای تورقوزآباد شهرستان ری برگزار شد، افزود: کاش...

آبخیزداری

منابع آب و خاکتصویب ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای اجرای عملیات آبخیزداری

عباسعلی نوبخت در نشست خبری که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد از تصویب  ۳۰۰ میلیون یورو برای فعالیت‌های آبخیزداری ا...