آغاز طرح مایه‌کوبی بره و بزغاله علیه بروسلوز در مهاباد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳

آغاز طرح مایه‌کوبی بره و بزغاله علیه بروسلوز در مهاباد

مهاباد- سرپرست شبکه دامپزشکی مهاباد گفت: طرح رایگان مایه‌کوبی بره و بزغاله علیه بیماری‌ برسلوز (تب‌مالت) در این شهرستان آغاز شد.

به گزارش اکودام، عباس آغاز روز شنبه اظهار داشت: این طرح به صورت رایگان و با مشارکت سه مرکز مایه‌کوبی، پنج گروه دامپزشکی و یک گروه نظارتی در این شهرستان آغاز شده و تا ۳۱ اردیبهشت تداوم خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه دام‌های نر شامل این طرح نمی‌شوند اضافه کرد: در این طرح جمعیت بره و بزغاله ماده واجد شرایط، مایه‌کوبی می‌شود و این مایه‌کوبی، دام‌ها را به صورت مادام‌العمر از بیماری برسلوز (تب‌مالت) موصون نگه می‌دارد.

وی افزود: مایه‌کوبی هر واحد دامداری باید با یک سرسوزن انجام شود و در صورت مشهود بودن هر نوع بیماری در هر دام، سرسوزن پس از مایه‌کوبی عوض می‌شود.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان مهاباد گفت: دامداران درصورت هرگونه سوالی در مورد اجرای این طرح می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۲۴۴۲۲۲۸ و ۴۲۴۴۲۲۲۹ با شبکه دامپزشکی مهاباد تماس بگیرند.

«آغاز»، همچنین از دامداران خواست برای اجرای موفق این طرح با گروه‌های مایه‌کوبی همکاری لازم را داشته باشند تا از ابتلای دام‌ها به این بیماری جلوگیری و در این مدت از وارد کردن دام تازه به مجموعه دامداری خود خودداری کنند.

بیماری بروسلوز بیماری مهم مشترک و قابل انتقال بین انسان و دام است که از ۲ جنبه اقتصادی و بهداشت عمومی هزینه‌های فراوانی برای کشور و دامداران وارد می‌کند.

بیماری‌ تب‌مالت‌ یا بروسلوز که‌ در حیوانات ‌به‌ نام‌ سقط جنین‌ واگیر مرسوم‌ است‌ و یکی از بیماری‌هایی عفونی قابل‌ انتقال‌ بین‌ انسان‌ و حیوان‌ بوده و اگر دام‌های مبتلا از گله حذف نشوند، باعث انتشار بیماری و کاهش تولید شیر می‌شود.

مهاباد دارای بیش از ۳۳۰ هزار راس دام شامل ۳۰۰ هزار راس دام سبک و ۳۰ هزار راس دام سنگین است.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...