بارندگی‌ها به ۸۰ درصد باغات و نهرهای کشاورزی خلخال خسارت زد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

بارندگی‌ها به ۸۰ درصد باغات و نهرهای کشاورزی خلخال خسارت زد

‏فرماندار خلخال گفت:بارش‌های شدید باران و تگرگ چند روز اخیر به ۸۰ درصد از باغات رودخانه‌ها و نهرهای کشاورزی این شهرستان خسارت زد.

فریدون بابایی روز جمعه افزود: در بارندگی‌های اخیر علاوه بر زیر سیلاب رفتن زمین بیش از۸۰ درصد از باغات و نهرهای کشاورزی شهرستان بخشی از درختان میوه در اثر بارش‌های تگرگ دچار خسارت شده  که میزان خسارات وارده از سوی کارشناسان مدیریت بحران در حال برآورد است.

وی گفت: علاوه بر خسارت وارده به مزارع کشاورزی و باغ‌های خلخال در روزهای گذشته ۳ واحد مسکونی براثر بارش‌های شدید باران در شهرخلخال خسارت کلی دیده و ریزش سقف و دیوار حیاط آن‌ها با حضور کارشناسان مدیریت بحران و حوادث فرمانداری خلخال ثبت شده است.

فرماندار خلخال اظهار داشت: به علت رگبارهای تند باران همراه با رعد برق شدید بخشی از تاسیسات برق رسانی شهرستان و همچنین ترانس‌های تقویت کننده و پایداری برق خلخال نیز خسارت دیده و باغاتی که در مسیر سیلاب در حاشیه رودخانه هروچایی قرار گرفته‌اند  به طول بیش از ۲ کیلومتر آسیب دیدند.

بابایی گفت: در پی طغیان رودخانه‌ها ناشی از ادامه بارندگی‌ها همراه با ذوب شدن تدریجی برف و یخ ارتفاعات خلخال در این فصل باید مردم به خصوص دامداران از تردد و  استقرار در حاشیه رودخانه‌ها به‌طور جدی پرهیز کنند.

رودخانه قزل اوزون یکی از پرآب‌ترین رودخانه‌های استان اردبیل است که  ۱۲۰کیلومتر آن در حوزه  استحفاظی شهرستان خلخال واقع شده و همچنین بیش از ۱۸ رودخانه دایمی و فصلی در فصل بهار با ذوب شدن برف از کوه‌های آق داغ، عجم و رشته کوه‌های پلنگا در بخش شاهرود در این فصل پر آب و سیلابی می‌شوند.

رودخانه‌های گل بندر، زال چایی، شاهرود چایی و هروچایی نیز از مهمترین رودخانه‌های شهرستان خلخال هستند که بخش مهمی از اراضی زراعی و کشاورزی  منطقه خلخال ،خورش رستم و شاهرود از طریق اب  آبی این رودخانه‌ها تامین می شود .

رییس اداره هواشناسی خلخال از بارش بیش از ۲۵ میلیمتر باران در طول شب و روز گذشته در شهر خلخال خبر داد و بیان کرد:براساس گزارش‌های دریافتی از ایستگاه‌های باران سنجی خلخال میزان بارندگی‌های اخیر در برخی از این ایستگاه‌ها بیشتر از ۲ برابر بارندگی خود شهر خلخال بوده است.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...