کشت برنج در کرمانشاه مجاز نیست - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

کشت برنج در کرمانشاه مجاز نیست

کرمانشاه- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه اعلام کرد که هیچ مرجعی کشت برنج در کرمانشاه را مجاز اعلام نکرده است، از این رو در صورت مشاهده با خاطیان برخورد می‌شود.

روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کرمانشاه روز یکشنبه به نقل از بهرام درویشی در دیدار با فرماندار و کشاورزان شهرستان صحنه اعلام کرد: در استان ما رطوبت پایین و تبخیر بالاست، از این رو منطقی نیست که آب صرف کشت برنج کنیم.

وی با بیان اینکه برای کاشت برنج در هر هکتار ۲۴ هزار متر مکعب آب مصرف می‌شود، افزود: عده ای برای کشت برنج منابع سرشار آب زیرزمینی را بصورت غیرقانونی به تاراج می‌برند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای برداشت های بی رویه و غیرمجاز از آب زیرزمینی و حفر چاه غیرمجاز را تجاوز به حقوق آیندگان دانست و افزود: برای ما چارچوب برخورد با این موضوع  مشخص است و شیوه نامه سازگاری با کم را اجرا می‌کنیم.

درویشی، به کاهش بارندگی ها در استان نیز اشاره کرد و گفت: باید آبی را که در اختیار داریم بااحتیاط و براساس برنامه ریزی و مدیریت شده مصرف کنیم.

وی با تاکید بر اینکه هیچ مرجعی کاشت برنج در کرمانشاه را مجاز نمی داند، گفت: هماهنگی های لازم در زمینه برخورد با خاطیان با استانداری و سیستم قضایی کرمانشاه انجام شده است.

تخلف در حاشیه رودخانه ها

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه در ادامه این نشست به تخلف در رابطه با تجاوز به حریم رودخانه ها اشاره کرد و گفت: تاکنون سه هزار و ۲۸ مورد تخلف در حاشیه رودخانه های استان به ثبت رسیده که بیشتر آن مربوط به شرق استان است.

درویشی، همچنین به لایروبی رودخانه های سطح استان اشاره کرد و گفت: لایروبی رودخانه های سطح شهر وظیفه شرکت آب منطقه ای است که در این راستا اقدامات لازم را نیز انجام می دهد.

وی افزود: لایروبی تمام رودخانه های استان به دلیل پیچیدگی و طولانی بوده رودخانه و نبود اعتبارات کافی امکان پذیر نیست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای توضیح داد: با وجود شرایط نامناسب اعتباری تاکنون ۸۱ کیلومتر طول رودخانه ها در سطح استان را که نقاط بحرانی محسوب می شدند، لایروبی کردیم.

درویشی همچنین در بخش دیگری از صحبت های خود به شبکه پایین دست سد «جامیشان» و آبیاری شبکه زمین های «میان دربند» اشاره کرد و افزود: بهره برداری از شبکه پایین دست سد به طول سه هزار و ۵۶۰ کیلومتر به دلیل ناهماهنگی بین آب منطقه ای، سازمان جهاد کشاورزی و کشاورزان منطقه بدون استفاده باقی مانده است که باید هرچه زودتر این مسائل برطرف شود.

وی با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال جهش تولید، گفت: بهره برداری از شبکه پایین دست سد علاوه بر ثروت آفرینی برای هزاران نفر اشتغالزایی خواهد داشت.

فرماندار صحنه نیز در این نشست به شبکه پایین دست سد جامیشان اشاره کرد و گفت: با بهره برداری از این شبکه سه هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی پایین دست سد سیراب می شوند که در ابتدای سال جاری فاز اول طرح با حدود یک هزار و ۵۲۶ هکتار شروع خواهد شد.

علیرضا حیدری با اشاره به ممنوعین کاشت برنج در شهرستان نیز گفت: در رابطه با ساماندهی رودخانه گاماسیاب و تصرف حریم رودخانه نیز هماهنگی های لازم به منظور برخورد با متخلفان انجام شده است.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...