واردات برنج ساماندهی می شود - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

واردات برنج ساماندهی می شود

سال زراعی امسال برنج سال پر رونقی در بازار نبوده و بخش زیادی از محصولات سال گذشته در انبارها دپو شدند. با وجود نیاز داخل به واردات حدود یک میلیون تن برنج عنوان می‌شود حجم بیشتری وارد شد و تقریباً ۷۰ درصد آنها به مقصد استان‌های شمالی به عنوان قطب تولید برنج بود. قیمت بالای محصول تولیدی داخلی در کنار کاهش قدرت خرید جامعه سبب شد تا اقبال نسبت به برنج‌های ارزان‌تر تایلندی و تایوانی بیشتر باشد. برنج‌های هندی و پاکستانی در رده بعدی بوده و به این ترتیب برنج ایرانی بازار خوبی نداشت.

برداشت برنج سال جدید مرداد آغاز خواهد شد و برای از بین نرفتن برنج‌های داخلی با پیگیری‌های مجلس شورای اسلامی، معاون اول رئیس جمهوری با قید فوریت دستور داد تا وزارتخانه‌های دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم، تحقیقات و فناوری اقدام به خرید برنج باقی مانده در انبارهای کشاورزان کنند.

در ادامه برای ساماندهی به بازار برنج در کشور واردکنندگان برنج ثبت سفارش ملزم به اخذ شناسه کالا شدند به این ترتیب آمار واردات مشخص باشد و محصولات بیش از نیاز داخل وارد نشود. به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، احمد خانی نوذری، سرپرست معاونت توسعه بازرگانی با تاکید بر اخذ شناسه کالا برای ثبت سفارش واردات برنج گفت: با توجه به جلسات آموزشی و توجیهی واردکنندگان برای دریافت شناسه کالا و تناظر آن با کد IRC با همکاری دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان غذا و دارو، از واردکنندگان برنج درخواست می‌شود برای دریافت شناسه کالا از سامانه جامع تجارت به آدرس ntsw.ir مراجعه کنند.

وی افزود: متقاضیان درخواست برقراری تناظر شناسه کالا و کد IRC (در صورتی که شرکت از قبل این کد را دریافت کرده باشد) در سامانه سازمان غذا و دارو به نشانی my.fda.gov.ir ثبت کرده و شناسه کالای مربوط را به دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ارائه کنند.

سرپرست معاونت توسعه بازرگانی در پایان یادآور شد: بر اساس نامه این معاونت در تأمین کالای اساسی و قبول درخواست وارد کنندگان برنج و تمدید مهلت دریافت شناسه کالا برای ثبت سفارش از ۱۵ به ۲۵ تیر، واردکنندگان باید در اسرع وقت نسبت به دریافت شناسه کالا، ثبت تناظر و ارائه لیست از طریق انجمن‌های مربوطه اقدام کنند.

بنا بر اظهارات سرپرست معاونت توسعه بازرگانی پس از تاریخ مذکور تمام سفارش‌های بدون شناسه کالا از سوی وزارت جهاد کشاورزی مردود خواهد شد.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیمرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»

به گزارش خبرنگار مهر، هر گاه حجم و میزان کالایی در بازار بیش از نیاز باشد و کاهش قیمت‌ها موجب زیان تولیدکننده شود دولت و...

کشاورزیقیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح کنید

به گزارش خبرنگار مهر، علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران کشور طی نامه‌ای سرگشاده به رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، ...

کشاورزیدلارهای موجود در اقتصاد ایران «اتلاف پایه» است

به گزارش خبرنگار مهر، حمید فرتوک زاده، تحلیلگر تجارت بین‌الملل و مدرس دانشگاه در میزگردی علمی با مطرح کردن این پرسش که د...

کشاورزیخرید روزانه هزار تن مرغ از مرغداران داخلی

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین شیرزاد مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: با اعطای نهاده مدت دار و عرضه بیش از یک میل...