خسارت ۳۵ میلیارد ریالی کرونا به کشاورزی دماوند - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳

خسارت ۳۵ میلیارد ریالی کرونا به کشاورزی دماوند

تهران – مدیرجهاد کشاورزی شهرستان دماوند گفت: شیوع ویروس کرونا تاکنون به بخش کشاورزی به ویژه گلخانه، دام و طیور این شهرستان ۳۵ میلیارد ریال خسارت وارد کرده است.

حسین اردلان روز پنجشنبه در این خصوص اظهار داشت: با آغاز شیوع ویروس کرونا در کشور و به تبع آن در شهرستان دماوند، شاهد خسارت هایی در حوزه تولیدات کشاورزی بودیم که در بخش تولیدات گلخانه ای و همچنین بخش امور دامی خساراتی وارد شده است.

وی ادامه داد: در بخش گلخانه حدود ۱۵واحد خسارت واحد شده که شامل گل های شاخه بریده، سبزی و صیفی جات وسایر محصولات گلخانه ای است که برآورد اولیه این مراکز تولیدی، ۱۳میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال است.

این مسئول اظهار داشت: همچنین در بخش واحدهای پرورش دام و طیور و واحد های مولد نیز ۹ مورد تعیین خسارات داشتیم که برآورد اولیه ما ۲۴میلیارد ریال است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دماوند همچنین درخصوص احتمال خسارت وارده به باغات با توجه به سرمای ابتدای فصل بهار نیز گفت: خوشبختانه در راستای تمهیدات صورت گرفته از قبل و پیش بینی بارندگی و سرمای بهاره در شهرستان با توجه به تجربه سالهای گذشته، با اطلاع رسانی از طریق فضای مجازی به بهره برداران، امسال درشهرستان دماوند هیچ گونه خسارتی بابت محصولات کشاورزی نداشته و تاکنون گزارشی ارائه نشده است.

۲۱ واحد راکد بخش دام و طیور در شهرستان دماوند به چرخه تولید بازگشتند

اردلان اضافه کرد: با توجه به شعار سال ۹۸ بنام سال رونق تولید، هماهنگی های لازم با فرمانداری و دیگر نهادها مبنی بر حمایت از تولیدکنندگان در دستور کار قرار گرفت که نتیجه آن به چرخه تولید بازگشتن ۲۱ واحد تولیدی غیرفعال و نیمه فعال بود که این مهم با پرداخت تسهیلات لازم و کمک های فنی و اعتباری و همچنین همت و تلاش تولیدکنندگان محقق شد.

وی ادامه داد: بیشتر این واحدها مربوط به دامداری و همچنین صنایع بوده که حدود ۶۰ نفر تثبیت اشتغال در این بخش به همراه داشت؛ عمده مشکلات آنان تامین بخش زیرساختی همچون آب، برق، گاز، راه ارتباطی و کمبود نقدینگی بود که مرتفع  شد.

این مسئول به تمهیدات صورت گرفته در سال جاری اشاره کرد و افزود: امسال نیز با توجه به سال جهش تولید، از همان ابتدا سال تمام همت خود را بر آن داشته تا دیگر واحدهای غیرفعال را با برگزاری جلسات متعدد نسبت به رفع مشکلات آنان اقدام و با پرداخت تسهیلات لازم به چرخه تولید بازگردانیم.

تحقق توسعه کشت گلخانه‌ای در ۵ هکتار ار اراضی کشاورزی تا پایان سال ۹۹

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دماوند همچنین به تمهیدات صورت گرفته برای سال جاری اشاره کرد و ادامه داد: طی گذشت چندین سال سیاست جهادکشاورزی توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در دو قسمت توسعه گلخانه‌های کوچک مقیاس و صنعتی بوده چراکه کشت در گلخانه با توجه به عملکردی که در واحد سطح دارد، می‌تواند بهره‌وری تولید و بهره‌وری مصرف آب را افزایش دهد و همچنین اشتغال خوبی را ایجاد کند.

این مسئول خاطرنشان کرد: طی سال‌های گذشته اقدامات مثبتی همچون پرداخت تسهیلات به کشت‌های گلخانه‌ای صورت گرفته است که امسال نیز همین سیاست ادامه خواهد داشت و توسعه کشت گلخانه‌ای در سطح حدود پنج هکتار را در برنامه داریم که سعی می‌کنیم تا پایان سال آن را محقق کنیم.

اردلان گفت: در سال گذشته، میزان توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در شهرستان دماوند حدود ۴.۳ هکتار بود که از این میان می‌توان به گلخانه بسیار پیشرفته گل شاخه بریده رز شرکت امین شیر در سطح یک هکتار با تولید سالانه یک میلیون شاخه گل اشاره کرد؛ البته تقویت بخش فنی و زیربنایی با روش های آبیاری نوین در باغات و افزایش سطح بهره وری از دیگر اهداف است.

تخریب ۳۸۰ مورد ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی دماوند

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان دماوند یکی از اقدامات جهادکشاورزی را در حفظ و صیانت از اراضی کشاورزی، برخورد با سودجویان دانست و اظهار داشت: این نهاد همچون سال گذشته، برخورد قاطع با سودجویان را در دستور کار قرار داده است؛ در سال گذشته حدود دو هزارو ۶۸۰ مورد تبصره ۲ با اخذ دستور از مراجع قضایی تخریب شد که حدود ۲۲۶ هکتار از این اراضی آزاد گردید.

این مسئول ادامه داد: امسال از ابتدای سال جاری تاکنون حدود۳۸۰ مورد تبصره ۲  با اخذ دستور از مراجع قضایی انجام شد و حدود ۵۶۸ هزار مترمربع از این اراضی آزاد سازی شدند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته اقدامات خوبی در بخش کشاورزی شهرستان صورت گرفت، گفت: در بخش تولیدات دامی عملکرد سال گذشته ۶۴۰ تن گوشت قرمز، ۳۱ هزارو ۵۰۰ تن تولید شیر خام، حدود ۱۰هزار تن گوشت مرغ، ۲۳۰۰ تن تخم مرغ و همچنین افزایش قابل توجه میزان عسل به ۶۳۰ تن که نسبت به سال ۹۷، ۱۶۱ تن افزایش بوده، داشتیم.

اردلان بیان داشت: همچنین سال گذشته سطح افزایش گلخانه ای حدود ۴.۳ دهم هکتار بود و در بحث آب و خاک نیز ۲۶۳ هکتار از باغات به روش آبیاری نوین مجهز شد که این اقدام به معنای افزایش بهره وری و عملکرد در واحد می باشد؛ در بخش شیلات نیز در سال گذشته با فعال سازی واحدهای غیر فعال ۵۰۰ تن ماهی سرد آبی از ابتدا سال تولید شد.

این مسئول یادآور شد: در بحث امور اراضی و رفع تداخلات، ۱۸ هزار هکتار با اقدامات انجام شده با استان، به وقوع پیوست و در بحث ترویج و مشارکت مردمی نیز ۲۹۷ نفر روز اجرای برنامه های آموزشی و ترویجی داشتیم.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...