سرما و توفان ۴۰۰ میلیارد تومان به کشاورزان ابرکوه خسارت زد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

سرما و توفان ۴۰۰ میلیارد تومان به کشاورزان ابرکوه خسارت زد

یزد – مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ابرکوه گفت: به دلیل کاهش دمای هوا در اوایل فروردین ماه جاری و وزش توفان در هفته گذشته ،۴۰۰ میلیارد تومان به محصول باغ‌های زردآلو ، گوجه سبز و پسته دهستان فراغه . تیرجرد بخش مرکزی و بخش بهمن خسارت وارد شد.

مهدی غیب الهی روز چهارشنبه  افزود: بر اساس برآوردهای اولیه از این مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان مربوط به سرمازدگی و بقیه زیان ناشی از توفان است.

وی با بیان اینکه به ۵۰ تا ۸۰ درصد محصول باغ های منطقه خسارت وارد شد، اظهارکرد: حدود هزار و ۲۰۰ هکتار از سطح زیرکشت باغ های زردآلو و گوجه‌ سبز دهستان فراغه و هزار و ۳۰۰ هکتار هم در بخش بهمن زیان دید.

به گفته وی بیشترین میزان تولید محصول زرد آلوی استان یزد در فراغه برداشت می شود، خاطرنشان کرد: توفان بیشترین زیان را به این منطقه وارد کرد .

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه با اشاره به اینکه هفت هزار هکتار سطح زیرکشت محصول پسته که بیشتر در بخش بهمن قرار دارد ، خاطرنشان کرد : به نیمی از این محصول به دلیل سرمازدگی خسارت وارد شد .

غیب الهی با بیان اینکه نیمی از محصول زردآلو و گوجه سبز ابرکوه در برابر حوادث طبیعی بیمه است ، تاکیدکرد: به کشاورزان توصیه می شود در فرصت مناسب نسبت به بیمه محصولات خود در برابر حوادث طبیعی اقدام کنند تا در سال زراعی آینده با چنین مشکلاتی مواجه نشوند .

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه به علت کاهش بارندگی، کم آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی از ۲۰ هزار هکتار به ۱۵ هزار هکتار کاهش یافت و ۴۰ درصد اشتغال وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار خانوار ، سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی تولید می کنند.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

همچنین مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد ۲۶ فروردین ماه جاری گفت: بر اثر حوادث طبیعی یک هفته اخیر به دلیل جاری شدن سیل ، وقوع توفان ، بارش تگرگ و سرمازدگی در مجموع هزار و ۲۹۳ میلیارد تومان به استان خسارت وارد شد.

محمود شاکری شمسی در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس برآوردهای اولیه از این میزان خسارت، ۹۷۰ میلیارد تومان مربوط به بخش کشاورزی است، ۱۸۰ میلیارد تومان خسارت سیل، و بقیه هم مربوط به توفان، سرمازدگی و بارش تگرگ است .

وی ادامه داد: بیشترین خسارت مربوط به خطوط برق رسانی، زمین‌های باغی، زراعی و سردرختی‌ها، قنات، راه‌های ارتباطی ، مکان‌های مسکونی، مراتع ، دام و طیور، آبزیان ، گلخانه‌ها و سازه‌های کشاورزی است و کار بررسی و ارزیابی مجموع خسارت‌ها در تمام مناطق استان توسط کارشناسان در حال بررسی است که در مرحله بعدی اطلاع رسانی می‌شود.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...