مبارزه با ملخ صحرایی در سیستان و بلوچستان به حدود ۲۵ هزار هکتار رسید - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳

مبارزه با ملخ صحرایی در سیستان و بلوچستان به حدود ۲۵ هزار هکتار رسید

رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت:۲۴ هزار و ۲۶۰ هکتار از مراتع این استان از پنجم آبان تاکنون علیه ملخ صحرایی سمپاشی شده است.

غلام‌حیدر زورقی روز یکشنبه اظهار داشت: ۱۰ هزار و ۹۰۲ هکتار از سطح مراتع سیستان و بلوچستان در این مدت علیه ملخ بالدار و ۱۳ هزار و ۳۵۸ هکتار علیه پوره ملخ سمپاشی شده است.

وی افزود: شهرستان‌های سرباز با ۶ هزار و ۱۲۵هکتار، قصرقند با پنج هزار و ۴۹۶ هکتار، نیکشهر با ۲ هزار و ۷۵۰ هکتار، کنارک با ۲ هزار و ۷۴۰ هکتار و چابهار با هزار و ۶۹۰ هکتار بیشترین سطح مبارزه با ملخ صحرایی سیستان و بلوچستان را تشکیل می‌دهند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: هم‌اینک مبارزه با ملخ صحرایی در ۱۲ شهرستان جنوبی استان توسط ۴۴ تیم دیده‌بانی و ۳۰ تیم مقابله در حال انجام است.

وی با اشاره به افزایش مبارزه با ملخ صحرایی مهاجر از ۶ شهرستان به ۱۲ شهرستان در مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان گفت: تاکنون با تلاش شبانه روزی همکاران جهادکشاورزی مبارزه با ملخ صحرایی بگونه‌ای در استان مدیریت شده که هیچ گونه خسارتی به مزارع و باغات وارد نشده و مبارزه شیمیایی با این آفت بین المللی خطرناک همچنان با جدیت دنبال می‌شود.
زورقی افزود: با وجود مبارزه شیمیایی در دوره قبلی هجوم ملخ صحرایی در سطح بیش از ۲۱۱ هزار هکتار بخشی از ملخ‌ها موفق به تخم ریزی شدند.
وی تاکید کرد: بارندگی‌ها و گرمای هوا شرایط را برای افزایش جمعیت ملخ هایی که قبلا موفق به تخم ریزی شده‌اند فراهم کرده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با اشاره به افزایش ریزش‌های ملخ صحرایی در استان از همه مسوولان خواست با کارکنان سازمان جهاد کشاورزی که به عنوان مدافعان امنیت غذایی مشغول انجام وظیفه هستند همکاری بیشتری در تأمین خودرو و تامین اعتبار برای تهیه سم و تجهیزات مبارزه داشته باشند.

وی اظهارداشت: ضروریست کشاورزان در صورت مشاهده این آفت مراتب را به نزدیک‌ترین مرکز جهاد کشاورزی شهرستان اطلاع رسانی کنند.

زورقی ادامه داد: این سازمان پارسال هنگام هجوم ملخ صحرایی به سیستان و بلوچستان با بسیج تمام امکانات، مبارزه با این آفت را در سطح ۲۱۱ هزار و ۵۳۵ هکتار از مراتع منطقه انجام داد و مانع آسیب‌رسانی به بخش کشاورزی شد.
به گزارش ایرنا ملخ‌های صحرایی تمام گیاهان زراعی، باغی و حتی علف‌های هرز را می‌خورند، این نوع ملخ قدرت پرواز بسیار زیادی دارد و در یک شبانه روز می‌تواند تا ۱۵۰ کیلومتر پرواز کند.
ملخ صحرایی از کشوری به کشور دیگر و از استانی به استان دیگر می‌تواند مهاجرت کند.
این نوع از ملخ‌ها در مسیر عبور خود با تغذیه از سبزینه‌های مختلف ازجمله جنگل‌ها، باغ‌های میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می‌برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارند باعث قحطی در منطقه نیز می‌شوند.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیمافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌اند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حسین شیرزاد اظهار کرد: رکورد خرید ۱۰۰۰ تن مرغ از مرغداران ک...

کشاورزیمافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌ است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حسین شیرزاد اظهار کرد: رکورد خرید ۱۰۰۰ تن مرغ از مرغداران ک...

کشاورزیلزوم اعتبار ۱۰۰ همتی برای تکمیل پروژه‌ های آب و خاک

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، صفدر نیازی شهرکی در خصوص استفاده از کمک‌های بخش خصوصی در اجرای پروژه...

کشاورزیتخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی به ۸ گروه کالایی در سال ۱۴۰۳+ جزییات

به گزارش خبرگزاری مهر، تصویبنامه مصوب جلسه مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۰۲ هیأت وزیران درخصوص «تعیین فهرست دارو، مواد اولیه آن و تجهیزات...