بیش از ۴۰ هزار پرنده مهاجر در میانکاله تلف شدند - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
رییس سازمان دامپزشکی:

بیش از ۴۰ هزار پرنده مهاجر در میانکاله تلف شدند

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: طبق آخرین آمارها، میزان تلفات ناشی از مرگ و میر پرندگان مهاجر در دو استان مازندران و گلستان به بیش از ۴۰ هزار مورد رسیده است.

« علیرضا رفیعی پور» روز سه شنبه افزود: سازمان دامپزشکی کشور از ابتدای امر مرگ و میر پرندگان مهاجر در میانکاله با بررسی های آزمایشگاهی، کالبد شکافی، ارزیابی بالینی پرندگان درحال مرگ و ارزیابی اکوسیستم منطقه، علت را وجود قطعی بیوتیکسین یا بتولیسم تشخیص داد.

به گفته وی، بوتولیسم سمی، فلج کننده و کشنده ای است که بواسطه باکتری کلوستریدیوم بوتولینوم تولید و می تواند با ورود در بدن انسان و موجودات زنده اعم از پرندگان در محیط‌های کم‌اکسیژن رشد کند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه مرگ و میر این پرندگان ناشی از بروز و شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نوع  H۱N۱ ،  نیوکاسل، عوامل میکروبی، قارچی و انگلی مشترک بین انسان و دام نبوده است بنابراین نگرانی در این خصوص نداریم.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه تلفات پرندگان مهاجر در میانکاله از استان مازندران به سمت استان گلستان رفته است اظهارداشت: بیشترین آمار تلفات مربوط به تالاب میانکاله در استان مازندران بوده است.

به گفته رفیعی پور، پرندگان مهاجر تلف شده در تالاب میانکاله دفن بهداشتی شده اند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: سازمان دامپزشکی کشور برای تشخیص علت مرگ پرندگان مهاجر در میانکاله در نمونه برداری ها ، ارزیابی های میدانی، تشخیص آزمایشگاهی تمامی استانداردهای بین المللی را رعایت کرده است.

وی اضافه کرد: اکنون نتایج نمونه برداری ها و آزمایشات به صورت کتبی در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان مرجع قانونی حیات وحش قرار گرفته است.

رفیعی پور گفت: امیدواریم با توجه به اقدامات پیشگیرانه در سالهای آتی شاهد تلف شدن پرندگان مهاجر در دیگر تلاب ها و آبگیرهای کشور نشویم.

برخورد قانونی با مدعیان وجود سموم شیمیایی در تالاب میانکاله 

رییس سازمان دامپزشکی کشور درباره ادعای برخی مبنی بر سمی شدن آب تالاب بین المللی میانکاله به صورت دستی اظهارداشت: در بررسی های آزمایشگاهی وجود سموم شیمیایی مبنی به اینکه به صورت دستی سم وارد آب تالاب شده باشد، اثبات نشده است.

وی افزود: طبق آزمایش های صورت گرفته بیوتیکسین موجود در آب ناشی از فعل و انفعالات طبیعی یعنی جلبک ها بوده است.

رفیعی پور گفت: طبق آخرین گزارش ها، سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان مرجع ذیصلاح از کسانی که مدعی وجود سموم شیمیایی در آب این تالاب شده اند شکایت کرده است و ما منتظریم دستگاه قضایی به این موضوع رسیدگی و نتیجه را اعلام کند.

به گزارش ایرنا، شبه جزیره یا تالاب بین المللی میانکاله با مساحت ۶۸ هزار هکتار در منتهی‌الیه جنوب شرقی دریای مازندران، در ۱۲ کیلومتری شمال شهر بهشهر واقع است.

اکنون با عناوین پناهگاه حیات وحش، تالاب بین‌المللی و ذخیره‌گاه طبیعی زیست‌کره تحت حفاظت محیط زیست قرار دارد.

طبق آمارها هر ساله بیش از ۲۰۰ گونه متفاوت از پرندگان مهاجر به تالاب بین المللی میانکاله مهاجرت می کنند.

سرخط اخبار منابع آب و خاک

منابع آب و خاکتخصیص نیمی از بودجه تصویب شده برای آبخیزداری

به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، قائم مقام پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری می‌گوید: بودجه آبخیزداری باید در لایحه بودجه،...

منابع آب و خاک«قانون خاک» در حال ویرایش حقوقی است

خاک و آب دو شاخص مهم برای حیات کره زمین است. صفدر نیازی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری گفت: در کشور د...

سید جواد ساداتی نژاد

منابع آب و خاککاشت یک میلیارد درخت در کشور کلید خورد

سید جواد ساداتی نژاد روز دوشنبه در مراسم روز ملی درختکاری که در حاشیه روستای تورقوزآباد شهرستان ری برگزار شد، افزود: کاش...

آبخیزداری

منابع آب و خاکتصویب ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای اجرای عملیات آبخیزداری

عباسعلی نوبخت در نشست خبری که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد از تصویب  ۳۰۰ میلیون یورو برای فعالیت‌های آبخیزداری ا...