حد مجاز آرسنیک در برنج و کادمیوم در گندم تصویب شد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذا وزارت جهاد کشاورزی:

حد مجاز آرسنیک در برنج و کادمیوم در گندم تصویب شد

علیرضا رفیعی پور

رفیعی پور، مدیرکل مدیرکل «دفتر محیط زیست و سلامت غذا» وزارت جهاد کشاورزی از حدمجاز آرسنیک در برنج، میزان کادمیوم در گندم و تجدیدنظر در استاندارد الک گندم خبر داد.

به گزارش اکودام به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، علیرضا رفیعی پور گفت: در راستای تأکید معاون اول رئیس جمهور در خصوص احصاء و اعلام مشکلات استانداردهای ملی، جلسه مشترک بررسی مشکلات استانداردهای ملی در حوزه وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان ملی استاندارد با حضور رئیس سازمان ملی استاندارد، رئیس سازمان دامپزشکی، رئیس سازمان غذا و دارو برگزار و اختلاف نظرهای دستگاهی در حوزه مسئولیت این سه ارگان مطرح شد.

وی افزود: در این جلسه تجدیدنظر استاندارد حد مجاز مایکوتوکسین ها در خوراک انسان و دام مجدد مطرح شد و در نهایت با توجه به اینکه کمیته ملی این استاندارد پیش از این برگزار شده و توافقات لازم صورت گرفته بود، مورد توافق جمع قرار گرفت.

رفیعی پور ادامه داد: در زمینه بیشینه رواداری آرسنیک در برنج مورد اشاره در استاندارد ملی شماره ۱۲۹۶۸ مقرر شد حد مجاز آرسنیک در برنج ۱۵۰ ppb در نظر گرفته شده و آرسنیک معدنی به دلیل عدم وجود تجهیزات آزمون فعلاً در استاندارد لحاظ نشود.

مدیرکل مدیرکل «دفتر محیط زیست و سلامت غذا» وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: در خصوص میزان کادمیوم در گندم هم توافقات لازم در خصوص تغییر عدد ۳۰ ppb به ۶۰ ppb حاصل شد.

وی خاطرنشان کرد: در این جلسه، تجدیدنظر استاندارد الک گندم نیز مورد بحث قرار گرفت و در نهایت با نظر وزارت جهاد کشاورزی موافقت و اندازه الک گندم برای گندم معمولی ۲۰ در ۱.۷ میلی متر و برای گندم دوروم ۲۰ در ۱.۹ میلی متر در نظر گرفته شد.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیخرید روزانه هزار تن مرغ از مرغداران داخلی

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین شیرزاد مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: با اعطای نهاده مدت دار و عرضه بیش از یک میل...

کشاورزی‌بازار دائمی صادرات ۱۵ میلیون قطعه‌ای مرغ

به گزارش خبرگزاری مهر، علی ابراهیمی گفت: وزیر جهاد کشاورزی در تعامل با بخش خصوصی حمایت از تولید داخل را برای ورود به باز...

کشاورزیواردات قهوه ۷۵ درصد افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری مهر بر اساس آمار گمرک ایران، واردات قهوه در سال ۱۴۰۲ با رشد ۷۵ درصدی در ارزش به رقم ۱۴۸ میلیون دلار رس...

کشاورزی۶۳.۵ درصد افزایش قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفند در یک سال

به گزارش خبرنگار مهر، نگاهی به سیر صعودی قیمت در بازار گوشت قرمز از اواخر بهار سال گذشته تا امروز، وضعیت صنعت دامپروری ک...