دعوت مردم به حفظ سلامتی با مصرف روزانه شیر - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

دعوت مردم به حفظ سلامتی با مصرف روزانه شیر

کارشناسان دامپزشکی تاکید دارند، با توجه به شیوع بیماری کرونا، شیر به عنوان یک ماده غذایی سرشار از پروتئین از سوی اقشار مختلف مردم برای سلامت بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

شیر باید ۳۰ دقیقه جوشانده شود و یا پنج دقیقه در درمای ۶۰ درجه سانتیگراد حرارت ببیند و مردم از سالم و پاستوریزه بودن آن مطمئن شوند و سعی کنند از شیر، ماست و پنیر پاستوریزه استفاده کنند و از مصرف فراورده های لبنی غیرپاستوریزه به جد پرهیز کنند.

حرارت ،مهمترین عامل نابودی انواع آلودگی است و می تواند مشکل را رفع و با توجه به نوع بسته بندی آن ،خیال مردم بابت مصرف آن راحت کند و مطمئن باشیم شیر از آلوده بودن حفظ شده است.

مصرف شیر، بدن را مقابل بیماری ها تقویت می کند؛ چرا که هر موقع پای این قبیل بیماری ها( کرونا) به میان می آید، مصرف مواد پروتئینی اهمیت بیشتری می یابد، شیر هم منبع غذایی خوبی است که باید در وعده صبحانه میل شود.

شیر دارای پروتئین خاصی است که به آن کازئین گفته می شود و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و توانایی فرد را مقابل بیماری ها افزایش می دهد، در واقع، پروتئین شیر در کنار پروتئین گوشت و تخم مرغ نقش خوبی در افزایش سیستم ایمنی دارد.

برای تقویت سیستم ایمنی بدن، علاوه بر ویتامین سی، ویتامین های بی و دی لازم است که شیر از نظر ویتامین های خانواده گروه بی غنی است.

لزوم رعایت نکات بهداشتی از سوی واحدهای عرضه فراورده‌های خام دامی

رییس شبکه دامپزشکی ابرکوه در این ارتباط می گوید: شیرخام در واحدهای دامداری و مراکز جمع آوری شیر شهرستان روزانه پایش و نمونه گیری می شود .

دکتر علی فاتحی نیا در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه برای تعیین بار میکروبی و تقلب شیر توسط کارشناسان شبکه نمونه برداری صورت می گیرد، اظهار کرد: این طرح در مراکز پرورش و نگهداری گاوهای شیری سنتی ، نیمه ‌صنعتی و صنعتی ، مراکز جمع‌ آوری شیرخام و مراکز عرضه فراورده‌های لبنی در دست اجراست.

وی ادامه داد : علاوه بر نمونه‌گیری روزانه ، توسط مسوولان هفت ایستگاه‌  جمع ‌آوری شیر ، نمونه گیری توسط کارشناسان و بازرسان بهداشتی شبکه دامپزشکی در واحدهای تولیدی و مراکز جمع‌ آوری انجام می شود.

رییس شبکه دامپزشکی ابرکوه تصریح کرد: برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، به کلیه واحدهای عرضه انواع فراورده‌های خام دامی توصیه شد، نکات بهداشتی را رعایت کنند .

فاتحی نیا  تاکید کرد: به فروشندگان مرغ و ماهی ابلاغ شد تا از قطعه کردن مرغ خودداری کنند و مرغ را همانگونه که از کشتارگاه در بسته بندی بهداشتی تحویل می‌گیرند به مصرف کنندگان تحویل دهند .

به گفته وی کشتار دام در مناطق روستایی ،تفرجگاه‌ها و خارج از کشتارگاه ممنوع است و با افراد خاطی برخورد قانونی می شود.

انتقال ویروس کرونا از دام زنده به انسان اثبات نشد

وی هدف از افزایش نظارت در عرضه توزیع و تولید فراورده های خام دامی را تامین سلامت مصرف کنندگان عنوان کرد و گفت: با بررسی انجام شده هیچ گونه منشاء انتقال ویروس کرونا از طریق دام زنده به اثبات نرسیده است.

تولید روزانه ۷۰ تن شیر در ابرکوه

همچنین پیشتر مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه گفته بود: هم اکنون میزان افزایش تولید شیر در این شهرستان از ۱۰ هزار راس گاوشیری به ۷۰ تن در روز رسید .

مهدی غیب‌الهی با بیان اینکه تولید شیر امسال  ۲۰ تن افزایش یافت ، علت افزایش را پرداخت ۲۰ میلیارد ریال وام اشتغال پایدار روستایی و عشایری به هشت دامدار و توجه بیشتر مردم به بهداشت و سلامت ذکر کرد.

وی  ادامه داد: ۴۰ تن شیر تولیدی شهرستان در سه کارخانه فراوری و مابقی در بازار شهرهای مجاور و سایر استان ها عرضه و مصرف می شود.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه بیان کرد: اقدام لازم برای بهره برداری از خط تولید ۲ واحد پرورش گاو شیری به ظرفیت ۵۰۰ راس هم اکنون در حال انجام است که با تکمیل و راه اندازی این واحدها ، تولید روزانه شیر در سال ۱۳۹۹ به بیش از  ۱۰۰ تن در روز  می رسد.

همچنین یک واحد فراوری لبنی با ظرفیت ۲۰۰ تن شیر در روز توسط بخش خصوصی در دست ساخت است و  با بهره برداری از آن در سال آینده، ابرکوه به قطب تولید فرآورده های لبنی استان یزد تبدیل خواهد شد.

عرضه ۴۲۰ تن شیر تولیدی یزد به بازار سایر استان‌ها

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد هم هفته گذشته به ایرنا گفته بود: روزانه ۷۷۲ تن شیرخام از ۱۴۰ هزار راس گاو شیری در استان تولید و ۴۲۰ تن آن به عنوان مازاد بر نیاز به بازار مصرف سایر استان‌ها عرضه می‌شود.

سیدجمال سجادی پور با بیان اینکه استان دارای  ۵۲ مجتمع دامپروری است ، اظهار کرد: ظرفیت هایی خوبی در زمینه پرورش گاو شیری در یزد فراهم است و هم اکنون یک مجتمع دامپروری پنج هزار راسی در یزد در دست ساخت است .

وی اضافه کرد: پرداخت تسهیلات هفت درصد برای شهرهای کمتر برخوردار و ۹ درصد برای شهرهای برخوردار به متقاضیان تولید و پرورش گاو شیری و پرورش گوسفند با ۲ بار زایمان در سال و آن هم چند قلوزایی فراهم است و محدودیتی در پرداخت وام از سوی بانک های عامل وجود ندارد.

هم اکنون ابرکوه هشت مجتمع دامداری برای پرورش گاوشیری دارد و  در این  شهرستان سالانه ۱۶۰ هزار تن فرآورده دامی تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

سرخط اخبار بهداشت و سلامت

بهداشت و سلامتبسته ماندگاری پرستاران به زودی اجرایی می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس عبادی در نشست شورای هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، افزود: به دستور رئیس جمهور، لایحه حمای...

بهداشت و سلامتکدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالودرمانی هستند

به گزارش خبرگزاری مهر، مریم مشهود گفت: متأسفانه مشاهده می‌شود افرادی به صورت مستقیم زالو را از طریق فضای مجازی یا سایر ت...

بهداشت و سلامتبرنامه سلامت خانواده؛ موازی کاری یا ایده ای نو!

به گزارش خبرنگار مهر، هفته سلامت مناسبتی است که سالانه در اردیبهشت ماه، برای ترویج مفاهیم کلیدی سلامت و گفتمان‌سازی در ج...

بهداشت و سلامتغذاهای دریایی خطر قرارگیری در معرض مواد شیمیایی را افزایش می دهند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث لاین، یک مطالعه جدید نشان داد افرادی که به طور منظم غذاهای دریایی می‌خورند ممکن است خ...