اولین کشورهای برخوردار از واکسن کرونا کدامها خواهند بود؟ - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
رقابت برای واکسنی که تولید نشده است

اولین کشورهای برخوردار از واکسن کرونا کدامها خواهند بود؟

رقابت تنگاتنگی برای تولید واکسن کرونا شروع شده است، برخی این سوال را مطرح می کنند که واکسنی که قرار است به بازار بیاید چگونه توزیع خواهد شد. سوالی مهم و البته موضوعی بحث برانگیز در مجامع جهانی.

شاید این روزها مهمترین خبری که همه منتظر شنیدن آن باشیم خبر تولید واکسن و عرضه آن به مردم جهان باشد. خبری که می تواند روزهای تلخ قرنطینه و پاندمی را پایان دهد و بسیاری از چالشهای اقتصادی و رکود های ایجاد شده در بازارها را پایان دهد. سیدنی هرالد در گزارش خود واکسن را تنها  راه پایان دادن به بحران کرونا و بازکشت رونق به اقتصاد دنیا می داند. این رسانه استرالیایی در گزارش خود نوشت: «اقتصاد دنیا برای رشد نیاز به آزادی سفر، تجارت، تولید و زندگی دارد و ویروس کرونا همه این ها را از ما گرفته است. وقتی واکسنی وارد بازار شود و مردم بتوانند به زندگی عادی بازگردند ، اقتصاد هم به سرعت رشد می کند و جهان می تواند دوباره رشد را تجربه کند.»

اما زمانی که واکسن تولید شود، چگونه توزیع خواهد شد؟ بدون شک  واکسن به تدریج وارد بازار می شود و اولین واکسن های وارد شده به بازار نمی تواند پاسخگوی نیاز تمام دنیا باشد؟ واکسن چگونه توزیع می شود و چه گروهی اولین دوزهای واکسن را دریافت می کنند؟

امریکایی ها برنامه ریزی برای توزیع واکسن را شروع کردند
شبکه خبری ان بی سی نیوز در گزارش اخیر خود به این مساله پرداخت که مقامات وزارت بهداشت امریکا در نظر دارند از انتهای ماه اوت دستورالعمل نحوه توزیع اولین واکسن های کرونایی که به امریکا وارد می شود را ارایه دهند. دستورالعملی که نشان می دهد چه کسانی می توانند اولین دوزهای واکسن را دریافت کنند و زودتر از بقیه به زندگی عادی خود بازگردند.

دکتر فرانسیس کالینز، رییس موسسه ملی سلامت امریکا که یکی از اعضای کمیته تصمیم گیری در مورد نحوه توزیع واکسن است در این مورد به شبکه ان بی سی گفت: «بدون شک تولید واکسن پروسه ای زمان بر است و زمانی که واکسن به دست ما می رسد به اندازه ای نیست که همه بتوانند استفاده کنند. باید برنامه ای طراحی کنیم که گروه های آسیب پذیر اولین دوزهای واکسن را دریافت کنند و گروه های دیگر در مراحل بعدی واکسن را دریافت کنند.»

وی ادامه داد:« من بر این باورم که باید کادر درمانی که بیشترین مواجهه با بیماران را دارند اولین دوزهای واکسن را دریافت کنند. سپس باید گروهای حساس از جمله سالمندان بالاتر از ۷۰ سال و افرادی که از نظر سلامتی در سطح ضعیفی هستند و بیماریهای زمینه ای دارند واکسن را دریافت کنند. البته گروه هایی که برای فاز سوم واکسن داوطلب شده بودند هم در اولویت قرار دارند زیرا تولید واکسن مدیون فداکاری این افراد است.»

همه به سرعت دریافت نمی کنند
اما سوال دیگری که وجود دارد این است که کدام کشورها اولین دریافت کنندگان واکسن در دنیا خواهند بود. آیا واکسن ابتدا وارد بازار کشوری می شود که آن را کشف کرده است یا به عنوان کالایی جهانی به نسبت به نیاز در دنیا توزیع می شود.

شبکه خبری  سی ان ان در این مورد مصاحبه ای با دکتر اوان مایل ، رییس مرکز مطالعات واکسن دانشگاه اکسفورد انجام داد. او در پاسخ به این سوال گفت: «بدون شک باید توزیع واکسن بر مبنای نیاز باشد. کشورهایی که بالاترین همه گیری را دارند ، سریعتر واکسن را دریافت می کنند ولی از نظر سیاسی بعید است کشور تولید کننده واکسن رضایت دهد که اولین دوزهای واکسن را دریافت نکند. »

وی ادامه داد:« به نظر من بعد از تولید واکسن دیگر یک یا دو ماه تاخیر در رسیدن دوزهای جدید به کشورهای مختلف اهمیت ندارد. اولین و مهمترین مساله این است که واکسنی برای بیماری پیدا شده است و تمام مردم دنیا باید این واکسن را دریافت کنند تا بحران پایان یابد. حال مردمی که یک سال برای کشف واکسن صبر کرده اند می توانند چند ماه دیگر هم منتظر باشند.»

کشورهای فقیر هم واکسن دریافت می کنند
سازمان بهداشت جهانی  اعلام کرده است که بحران کرونا بحرانی جهانی است و تمامی کشورها باید بتوانند واکسن را دریافت کنند. این سازمان در گزارش اخیر خود به ضرورت توزیع واکسن به کشورهای فقیر اشاره کرد و نوشت:« موج بیماری در کشورهای فقیر افریقایی و آسیایی  بسیار زیاد است. هرچند در خبرهای جهانی کمتر نشانه ای از پرداختن به وضعیت این کشورها مشاهده می شود. باید در نظر داشت که واکسن کرونا باید به تمامی مردم دنیا تزریق شود تا دنیا بتواند در برابر این ویروس مقاوم شود.»

البته دولت بریتانیا هم بر این مساله تاکید کرده است. فایننشال تایمز به نقل از وزیر بهداشت بریتانیا نوشت: «واکسن کرونا یک کالای عمومی است و در صورتی که دانشگاه اکسفورد اولین واکسن را تولید کند، فرمول آن به تمامی کشورها ارسال می شود تا همه وارد فاز تولیدی شوند و واکسن مورد نیاز برای مردم دنیا را تولید کنند. ما اطمینان داریم که این واکسن باید به دست همه مردم دنیا برسد تا جهان بتواند به زندگی عادی بازگردد و دیگر هیچ نگرانی در مورد ابتلا به بیماری وجود نداشته باشد. مرزها باز شود و فعالیتهای اقتصادی و تجاری و توریستی از سر گرفته شود. اقتصاد دنیا به واکسن نیاز دارد و ما باید این دارو را به دنیا هدیه کنیم.»

برچسب‌ها

سرخط اخبار بهداشت و سلامت

بهداشت و سلامتبسته ماندگاری پرستاران به زودی اجرایی می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس عبادی در نشست شورای هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، افزود: به دستور رئیس جمهور، لایحه حمای...

بهداشت و سلامتکدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالودرمانی هستند

به گزارش خبرگزاری مهر، مریم مشهود گفت: متأسفانه مشاهده می‌شود افرادی به صورت مستقیم زالو را از طریق فضای مجازی یا سایر ت...

بهداشت و سلامتبرنامه سلامت خانواده؛ موازی کاری یا ایده ای نو!

به گزارش خبرنگار مهر، هفته سلامت مناسبتی است که سالانه در اردیبهشت ماه، برای ترویج مفاهیم کلیدی سلامت و گفتمان‌سازی در ج...

بهداشت و سلامتغذاهای دریایی خطر قرارگیری در معرض مواد شیمیایی را افزایش می دهند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث لاین، یک مطالعه جدید نشان داد افرادی که به طور منظم غذاهای دریایی می‌خورند ممکن است خ...