کاهش ۱۰ درصدی صادرات زعفران در ۴ ماهه نخست امسال - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
در کاهش صادرات زعفران کرونا مقصرتر است یا تحریم های داخلی؟

کاهش ۱۰ درصدی صادرات زعفران در ۴ ماهه نخست امسال

میری، رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی معتقد است بحث صادرات زعفران در سال جاری بیش از آن که از شیوع بیماری کرونا صدمه ببیند از تحریم های داخلی همچون اعمال بخشنامه های خلق الساعه و اقدامات بانک مرکزی لطمه خورده است.

محصول زعفران از جمله محصولاتی است که انحصار تولید آن در دنیا در اختیار ما است و به نوعی این موضوع جزو مزایای کاشت و صادرات این محصول برای ما محسوب می شود. با این وجود در بحث صادرات زعفران چالش ها و مشکلات بسیاری وجود دارد که اغلب صادرکنندگان با آن درگیر هستند.

اختلاف معنادار صادرکنندگان و بانک مرکزی
غلامرضا میری، رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی در خصوص عمده چالش های بخش زعفران می گوید: در حال حاضر اصلی ترین مشکل ما بحث برگشت ارز حاصل از صادرات است.
میری می افزاید: موضوع برگشت ارز حاصل از صادرات مربوط به سال ۹۷ و ۹۸ است و موضوع از این قرار است که ما در سال ۹۷ و ۹۸ زعفران را به قیمت کیلویی ۵۰۰ تا ۶۵۰ دلار صادر کرده ایم در حالی که تعرفه گمرکی ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ دلار بوده است. بنابراین اختلافی که با بانک مرکزی داریم این است که بانک مرکزی می گوید باید بر مبنای نرخ تعرفه گمرکی تسویه حساب کنید و از آن طرف صادرکنندگان می گویند ما فقط بر مبنای ۵۰۰ تا ۶۵۰ دلاری که صادرات داشته ایم می توانیم تسویه حساب می کنیم.
وی با بیان اینکه ما به صادرکنندگان حق می دهیم که چنین موضوعی را مطرح کنند می افزاید: با توجه به اختلاف ۳ هزار و ۲۵۰ تومانی هر دلار، مسلما صادرکننده توان این را ندارد که بخواهد ۲ برابر پرداخت کند و بابت هر دلار هم ۳۲۵۰ تومان زیان کند.

اختلافی که با بانک مرکزی داریم این است که بانک مرکزی می گوید باید بر مبنای نرخ تعرفه گمرکی تسویه حساب کنید و از آن طرف صادرکنندگان می گویند ما فقط بر مبنای ۵۰۰ تا ۶۵۰ دلاری که صادرات داشته ایم می توانیم تسویه حساب می کنیم

صادرکنندگان بیکار و قاچاقچیان پرکار؛ ثمره اقدامات بانک مرکزی
رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی می گوید: چالش بعدی ما این است که با توجه به همین اتفاقی که افتاده و بانک مرکزی دستور داده ارز حاصل از صادرات را باید برگردانند و ما نیز موافق بازگرداندن آن هستیم اما نه با تعرفه گمرکی، مسیر قاچاق زعفران فراهم شده است و شاهد هستیم که زعفران به صورت قاچاق از کشور خارج می شود؛ این در حالی است که با توجه به اینکه قیمت هر کیلوگرم زعفران قاچاق و زعفرانی که توسط صادرکنندگان از کشور خارج می شود بین ۲ میلیون تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اختلاف دارد طبیعی است که صادرکنندگان نمی توانند با قاچاقچی رقابت کنند.
میری تصریح می کند: از آنطرف ما صادرکنندگان که سالها است در خارج از کشور بازار ساخته ایم و مشتری گرفته ایم و هر کدام حداقل ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده ایم الان بیکار هستیم و قاچاقچیان زعفران بی کیفیت را به راحتی به خارج از کشور قاچاق می کنند!

سرنوشتی چون سرنوشت سیب زمینی و پیاز در انتظار زعفران است
این فعال صنعت زعفران اظهار می دارد: چالش بعدی ما در بحث تولید زعفران است و آن این است که علی رغم اینکه طی ۲ سال گذشته قیمت تمام محصولات، کالاها و مایحتاج مردم ظرف بیش از چند برابر شده است اما می بینیم که قیمت زعفران به دلیل ناهماهنگی ها و سوء مدیریتی که وجود دارد نه تنها افزایش نیافته بلکه کاهش قیمت هم داشته است!
میری گفت: ما درخواست داریم که به فکر کشاورزان ما باشند چرا که با وجود بالا رفتن قیمت کود و نهاده ها و دیگر موارد الان کشاورزان حتی نمی توانند زعفران خود را به نرخ سال گذشته بفروشند!
وی ادامه داد: این در حالی است که در حال حاضر ما در دو استان خراسان رضوی و خراسان جنوبی نسبت به مصرف مان مازاد تولید داریم و مضاف بر آن صادرات مان نیز کاهش یافته است.
میری تصریح کرد: جالب اینجا است که در چنین شرایطی الان وزارت جهاد کشاورزی اقدام به اعطای تسهیلاتی در قالب پیاز زعفران با قیمت های کم به کشاورزان کرده است تا زعفران مجددا کشت کنند! این نشان دهنده سوء مدیریت و کار غیر کارشناسانه است.
وی تصریح کرد: سوال من از مسئولان این است که در شرایطی که الان ۲۷ استان کشور ما به سمت تولید زعفران رفته اند این همه تولید را می خواهند چه کنند؟ شکی نیست که زعفران به سمتی پیش می رود که دو محصول پیاز و سیب زمینی هر سال پیش می رود و به دلیل تولید بیش از اندازه و پایین بودن قیمت برداشت آن برای کشاورز صرفه ندارد.

قیمت هر کیلوگرم زعفران قاچاق و زعفرانی که توسط صادرکنندگان از کشور خارج می شود بین ۲ میلیون تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اختلاف دارد

زعفران محصول انحصاری ایران است صادرات باید افزایش داشته باشد
رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی در ادامه به بحث صادرات در سال ۹۹ پرداخته و می گوید: در سال ۹۹ صادرات زعفران داشتهایم اما نسبت به مدت مشابه در سال گذشته؛ یعنی تا پایان تیرماه ۱۰ درصد کاهش صادرات داشته ایم درحالی که صادرات ما باید حداقل ۲ برابر می شد.
میری می افزاید: در واقع با توجه به برنامه ریزی هایی که برای صادرات انجام شده صادرات ما حداقل باید ۵۰ درصد افزایش می یافت اما در عوض کاهش ۱۰ درصدی را شاهد بودهایم.
وی همچنین در خصوص نقش شیوع کرونا در افت صادرات اظهار می دارد: ما با کرونا مشکلی نداریم چون انحصار محصول زعفران برای ایران است و ما می توانیم صادرات را حتی در این شرایط افزایش دهیم. اما بحث ما تحریم های داخلی است؛ یعنی بخش نامه های خلق الساعه و اقدام بانک مرکزی است.
میری می گوید: به عبارت دیگر وقتی صادرکننده می بیند باید صادرات کند و ۲ میلیون تومان هم از جیب خودش بگذارد قید صادرات را می زند. بنابراین ما صادرکنندگان با تحریم های ظالمانه خارجی مشکلی نداریم و مشکل ما در حقیقت تحریم های داخلی است.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیاعلام نرخ هر کیلو گرم گوشت بوقلمون در میادین و بازارهای تره بار

به گزارش خبرنگار مهر، قیمت هر کیلو گرم گوشت بوقلمون از سوی سازمان مدیریت میادین و تره بار میوه و تره بار اعلام شد. هر ک...

کشاورزیهر کیلوگرم رطب مضاعفی ۹۰هزار تومان در میادین تره بار عرضه می شود

به گزارش خبرنگار مهر، آخرین قیمت خرما در میادین و بازارهای میوه و تره بار از سوی سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهر...

کشاورزیلزوم درخواست گواهی بهداشت گیاهی هنگام خرید نهال

به گزارش خبرگزاری مهر، فاطمه موحدخواه، مدیر دفتر تهیه و تدوین ضوابط، استانداردها و برنامه‌های کنترل سازمان حفظ نباتات کش...

کشاورزینوروزگاه عشایری، فرصتی برای تجربه زندگی عشایر

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی میزبان، معاون سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اهمیت هرچه بیشتر آشنا شدن عموم مردم با ابع...