هفته‌ای سبز به نام درختکاری - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

هفته‌ای سبز به نام درختکاری

همه ساله با نزدیک شدن به پایان سال و آغاز رویش گل‌های بهاری از ۱۵ تا ۲۱ اسفند به عنوان هفته منابع طبیعی نامگذاری و نخستین روز این هفته یعنی ۱۵ اسفند روز درختکاری نامیده شده است، هفته ای سبز که با غرس نهال‌های متنوع نوید سالی زیبا را به همگان می‌دهد.

روز درختکاری در سال ۱۸۷۲ در ایالت نبراسکای آمریکا در تاریخ ۱۰ آوریل توسط فردی به نام جولیوس استرلینگ مورتون برگزار اما بعد از مدتی این تاریخ به آخرین جمعه ماه آوریل انتقال یافت.

امروزه بیشتر کشورهای دنیا روز درختکاری را گرامی می‌دارند و در این روز به کاشت نهال‌های متنوع اقدام می کنند، البته تاریخ این روز با توجه به آب و هوای هر کشور متفاوت است.

درختکاری و علاقه به آن در ایران پیشینه کهن دارد و برگزاری جشن های مختلف در این زمینه نشان از اهمیت حفظ طبیعت دارد.

مردم اقصی نقاط کشور در این روز و هفته با حضور در پارک‌ها، جنگل ها، مقابل منازل و حیاط خانه‌هایشان به غرس نهال می پردازند و با کاشت نهال سعی در ایجاد فضای شاد و زیبا در محل زندگی خود می‌کنند.

هرچند امسال شیوع ویروس کرونا در بسیاری از نقاط کشور از تجمع افراد در محله ها و پارک‌ها کاسته اما شهروندان به صورت فردی نسبت به انجام این کار اقدام و با کاشت هر نهال به زیبایی شعار کرونا را شکست خواهیم داد را به نمایش می گذارند.

درختکاری از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و توجه دین مبین اسلام، بیان و سفارشات پیامبراکرم (ص) و ائمه اطهار(ع) در کاشت درخت نشان از اهمیت این موضوع دارد.

پیامبراکرم( ص) در این باره می فرماید: «اگر شخصی درختی بکارد یا مزرعه ای را به زیر کشت ببرد و انسان ها، حیوانات یا پرندگان از آن بخورند، این کار صدقه ای از طرف آن شخص شمرده می شود».

امروزه صنعتی شدن جوامع بشری، وجود مواد آلاینده در محیط زندگی و بسیار موارد خطر آفرین دیگر بیش از پیش اهمیت و توجه به کاشت درخت در هر منطقه ای را نشان می دهد.

سیستان و بلوچستان با توجه به شرایط اقلیمی گرم و خشکی که دارد از پهنه فضای سبز کمتری نسبت به سایر استان‌های کشور برخوردار است.

استانی پهناور که توجه به فرهنگ درختکاری و ایجاد فضای سبز از سوی مردم و دستگاههای دست اندرکار از اهمیت بسیاری برخوردار است.

نهادینه شدن و ارتقا فرهنگ عمومی حفظ محیط زیست و توسعه فضای سبز راهگشای توسعه منابع طبیعی به عنوان گنجینه های ملی کشور و متضمن زندگی آیندگان خواهد بود.

منابعی طبیعی به منزله ریه‌های یک شهر و روستا تلقی شده و در تامین سلامت اعضای جامعه تاثیر بسزایی دارند.

آنچه باید در استان سیستان و بلوچستان بیشتر از سایر استانها مورد توجه قرار گیرد کاشت و حفاظت از درختان و فضای سبز است که در بخش حفاظت باید مردم بیشتر پای کار بوده و در مناطق و محلاتی که نهال کاشته می شود نگهداری و حفاظت از آن را برعهده گیرند.

علاوه بر این در حوزه حفاظت منابع طبیعی تخریب و شکستن شاخه درختان با هدف تامین سوخت و کارهای دیگر، بسیار ناپسند و نیاز به فرهنگ سازی دارد.

۲۷۵ هزار اصله نهال در سیستان و بلوچستان غرس می‌شود

مسوول روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۲۷۵ هزار اصله نهال رایگان همزمان با روز درختکاری و هفته منابع طبیعی در این استان در حال توزیع و غرس است.

محمد داوود معینی‌راد با اشاره به اینکه از ۱۵ تا ۲۱ اسفند به نام هفته منابع طبیعی و آبخیزداری نامگذاری شده است گفت: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان با توجه به شیوع ویروس کرونا توزیع نهال به صورت هدیه به هر شهروند در محل اداره منابع طبیعی هر شهرستان را در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: این نهال ها از گونه سنجد، زیتون تلخ، کاج، انار، آکاسیا، آکالیپتوس و سایر گونه های جنگلی است.

مسوول روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان بیان کرد: وظیفه منابع طبیعی کاشت درخت در خارج از شهرها بوده اما با توجه به تاکید مقام معظم رهبری به کاشت درخت و انجام این فریضه مهم، در قالب فرهنگ سازی با اهدا نهال در شهر و روستا اقدام می‌کند.

وی از عموم مردم خواست برای افزایش سرانه فضای سبز سیستان و بلوچستان و استفاده از مزایای درختان نسبت به کاشت نهال اقدام کنند.
سال ۹۸ و فعالیت شهرداری زاهدان در زمینه توسعه فضای سبز 

شهردار زاهدان در اینباره اظهار داشت: کارهای بسیار بزرگ و ارزشمندی در طول سال ۹۸ در حوزه فضای سبز شهرداری زاهدان به انجام رسیده که این نشان از همت و تلاش همکاران ما در راستای خدمت مطلوب به شهروندان است.

عبدالقادر پربار ادامه داد: موضوع راه اندازی شبکه آبیاری قطره ای در سطح فضاهای سبز شهر به عنوان مهمترین اقدام این سازمان همچنان در حال انجام است.

وی بیان کرد: تنها در سال جاری عملیات اجرای ۵۰ کیلومتر از ۱۱۴ کیلومتر شبکه آبیاری در نقاط مختلف شهر به اتمام رسیده و هر منطقه حدود ۱۰ کیلومتر از این شبکه را اجرا کرده است.

شهردار زاهدان با اشاره به افزایش ظرفیت آبگیری از تصفیه خانه برای استفاده در آبیاری فضای سبز گفت: یکی از دغدغه های ما تامین منابع آبی مورد نیاز جهت حفظ و گسترش فضای سبز شهری است که این امر با راه اندازی کامل شبکه آبیاری و یکپارچه سازی این سیستم تا حد زیادی مرتفع خواهد شد.

وی بیان کرد: تعداد درختان غرس شده در سال ۹۷ بیش از ۱۸ هزار اصله و در سال ۹۸ نیز افزون بر ۶۵ هزار اصله بوده است، همچنین در زمینه تولیدات گیاهی در سال گذشته ۲۵۰ هزار گلدان و در سالجاری  ۳۵۵ هزار گلدان بوده است.

۱۲ مرحله برای کاشتن نهال

پرورش و کاشت یک درخت از بذر و نهال گرفته تا رشد و نمو آن شاید یک کار طولانی به نظر برسد، ولی فرآیند شیرین و دلپذیری دارد.

اگر تصمیم به درختکاری دارید باید با مراحل مختلف کاشت آن آشنا باشید که در این زمینه آموزش های لازم از طریق پایگاه اطلاع رسانی منابع طبیعی و آبخیزداری هر استان ارائه شده است.

سرخط اخبار منابع آب و خاک

منابع آب و خاکتخصیص نیمی از بودجه تصویب شده برای آبخیزداری

به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، قائم مقام پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری می‌گوید: بودجه آبخیزداری باید در لایحه بودجه،...

منابع آب و خاک«قانون خاک» در حال ویرایش حقوقی است

خاک و آب دو شاخص مهم برای حیات کره زمین است. صفدر نیازی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری گفت: در کشور د...

سید جواد ساداتی نژاد

منابع آب و خاککاشت یک میلیارد درخت در کشور کلید خورد

سید جواد ساداتی نژاد روز دوشنبه در مراسم روز ملی درختکاری که در حاشیه روستای تورقوزآباد شهرستان ری برگزار شد، افزود: کاش...

آبخیزداری

منابع آب و خاکتصویب ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای اجرای عملیات آبخیزداری

عباسعلی نوبخت در نشست خبری که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد از تصویب  ۳۰۰ میلیون یورو برای فعالیت‌های آبخیزداری ا...