فرسایش خاک در زیر حوضه دریاچه ارومیه ۷۰ درصد کاهش یافت - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

فرسایش خاک در زیر حوضه دریاچه ارومیه ۷۰ درصد کاهش یافت

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی با اشاره به اجرای پروژه‌های این نهاد برای کاهش فرسایش خاک در حوضه دریاچه ارومیه گفت: این طرح‌ها میزان فرسایش خاک در زیرحوضه این دریاچه را ۷۰ درصد کاهش داد.

به گزارش اکودام میرصمد سیدموسوی روز پنج‌شنبه افزود: پیش از اجرای طرح‌های احیایی به ویژه در حوزه جلوگیری از ریزگردها، میزان فرسایش خاک در این حوضه ۳۹ تن در هکتار بود که این رقم در حال حاضر به ۱۲ تن در هکتار رسیده‌است.

وی اضافه کرد: کاهش ۲۷ تنی فرسایش خاک در هر هکتار نشان‌دهنده موفقیت‌آمیز بودن طرح‌های احیایی است که درصدد هستیم این طرح‌ها را ادامه دهیم.

وی از راه اندازی ۹ ایستگاه سنجش گرد و غبار در زیرحوضه دریاچه ارومیه خبر داد و اظهار کرد: این ایستگاه‌ها در ۲ استان آذربایجان شرقی و آذربایجان‌غربی راه‌اندازی شده و میزان گرد و غبار را به صورت مستمر اندازه‌گیری ‌می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی ادامه داد: سنجش این ریزگردها نشان ‌می‌دهد که میزان ذرات موجود در این زیرحوضه از ۲۹۸ کیلوگرم در متر طی ۲ سال گذشته به ۱۵۷ کیلوگرم در متر طی سال جاری رسیده‌است.

سیدموسوی گفت: این آمار نشان‌دهنده کاهش ۴۸ درصدی ذرات در هر مترمربع بوده که با تداوم آن، زمینه بهبود کیفیت خاک نیز فراهم ‌می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر چهار کانون بحرانی در زیرحوضه دریاچه ارومیه در شهرستان‌های مهاباد، میاندوآب، ارومیه و سلماس وجود دارد که پروژه‌های بیولوژیکی احیایی مانند نهال‌کاری، بوته‌کاری، آبیاری و مراقبت در آنها اجرایی ‌می‌شود.

وی اضافه کرد: در این زیرحوضه ۲ هزار و ۵۴۷ هکتار نهال‌کاری، ۴۸۷ هزار هکتار ساماندهی چرای دام، ۱۴۳ کیلومتر بادشکن غیرزنده و ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار بذرکاری و ۲۴۴ هزار هکتار سیستم‌های چرایی دام و قرق اجرایی شده‌است.

به گزارش اکودام، طرح‌های احیای دریاچه ارومیه از سال ۱۳۹۳ در آذربایجان‌غربی اجرایی شده که از جمله موفق ترین نهادهای فعال در این بخش، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در راستای جلوگیری از توسعه ریزگردها بوده است.

پیش از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه، تراز دریاچه سالانه به طور متوسط ۴۰ سانتی‌متر کاهش می‌یافت اما در سایه برنامه‌ریزی، تخصیص اعتبار و تلاش دولت تدبیر و امید برای احیای این دریاچه، روند خشک شدن آن متوقف شد و بارندگی‌ها هم به کمک دریاچه آمد.

هرچند تراز یک‌هزار و ۲۷۴ متر به عنوان ارتفاع اکولوژیک دریاچه ارومیه اعلام شده‌ ولی این دریاچه در تراز یک‌هزار و ۲۷۲ متر هم شرایط مطلوب خواهد داشت و بیش از ۹۵ درصد کانون‌های ریزگرد آن رفع خواهد شد.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال /از ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود یک‌ونیم تا ۲ سال از برنامه عقب است؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

سرخط اخبار منابع آب و خاک

منابع آب و خاکتخصیص نیمی از بودجه تصویب شده برای آبخیزداری

به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، قائم مقام پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری می‌گوید: بودجه آبخیزداری باید در لایحه بودجه،...

منابع آب و خاک«قانون خاک» در حال ویرایش حقوقی است

خاک و آب دو شاخص مهم برای حیات کره زمین است. صفدر نیازی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری گفت: در کشور د...

سید جواد ساداتی نژاد

منابع آب و خاککاشت یک میلیارد درخت در کشور کلید خورد

سید جواد ساداتی نژاد روز دوشنبه در مراسم روز ملی درختکاری که در حاشیه روستای تورقوزآباد شهرستان ری برگزار شد، افزود: کاش...

آبخیزداری

منابع آب و خاکتصویب ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای اجرای عملیات آبخیزداری

عباسعلی نوبخت در نشست خبری که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد از تصویب  ۳۰۰ میلیون یورو برای فعالیت‌های آبخیزداری ا...