مرحله دوم رهاسازی آب از سد مهاباد به سمت دریاچه ارومیه آغاز شد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳

مرحله دوم رهاسازی آب از سد مهاباد به سمت دریاچه ارومیه آغاز شد

رییس اداره امور آب مهاباد گفت: دومین مرحله رهاسازی آب از سد این شهرستان به سمت دریاچه ارومیه با حجم ۱۲ میلیون متر مکعب آغاز شد.

خالد رحمانی روز پنجشنبه با بیان اینکه رهاسازی آب از طرف چهار سد اقماری آذربایجان‌غربی براساس دستور ستاد احیای دریاچه ارومیه همچنان ادامه دارد افزود: در دومین مرحله از این رهاسازی سهم سد مهاباد ۱۲ میلیون متر مکعب است.

وی ادامه داد: این رهاسازی با حجم خروجی ۲۰ متر مکعب بر ثانیه آغاز شده و در مجموع یک هفته برای رهاسازی آن زمان نیاز است.

وی اضافه کرد: با رهاسازی آب، مناطق پایین‌دست سد تحت تأثیر قرار می‌گیرد و مردم و ساکنان محلی ضمن رعایت نکات ایمنی در زمان رهاسازی و پس از آن باید از نزدیک‌شدن به حریم و بستر رودخانه‌ها خودداری کنند تا مشکلی در این خصوص پیش نیاید.

رییس اداره امور آب مهاباد اضافه کرد: همچنین به منظور حمایت از برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه کشاورزان از برداشت آب در مسیر رودخانه برای مصارف زراعی در مدت زمان رهاسازی پرهیز کنند.

«رحمانی»، اظهار داشت: براساس دستور ستاد احیای دریاچه ارومیه در مرحله اول رهاسازی، سهمیه سد مهاباد ۴۵ میلیون مترمکعب تعیین شده بود که هفته گذشته به اتمام رسید.

سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون متر مکعب ظرفیت مفید است که علاوه‌ بر تأمین آب شرب شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

این سد که در ضلع غربی این شهر احداث شده است تنها یک کیلومتر با شهر فاصله دارد و به همین لحاظ نزدیک‌ترین سد به مناطق مسکونی در جهان به شمار می‌آید.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال، از ۱۳۹۴ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنابر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح‌های مختلف، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان دارد.

سرخط اخبار منابع آب و خاک

منابع آب و خاکتخصیص نیمی از بودجه تصویب شده برای آبخیزداری

به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، قائم مقام پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری می‌گوید: بودجه آبخیزداری باید در لایحه بودجه،...

منابع آب و خاک«قانون خاک» در حال ویرایش حقوقی است

خاک و آب دو شاخص مهم برای حیات کره زمین است. صفدر نیازی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری گفت: در کشور د...

سید جواد ساداتی نژاد

منابع آب و خاککاشت یک میلیارد درخت در کشور کلید خورد

سید جواد ساداتی نژاد روز دوشنبه در مراسم روز ملی درختکاری که در حاشیه روستای تورقوزآباد شهرستان ری برگزار شد، افزود: کاش...

آبخیزداری

منابع آب و خاکتصویب ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای اجرای عملیات آبخیزداری

عباسعلی نوبخت در نشست خبری که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد از تصویب  ۳۰۰ میلیون یورو برای فعالیت‌های آبخیزداری ا...