مشارکت مردم در حفاظت از منابع‌طبیعی حائز اهمیت است - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان زنجان:

مشارکت مردم در حفاظت از منابع‌طبیعی حائز اهمیت است

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: باید بیش از گذشته به منابع‌طبیعی توجه کنیم؛ چراکه سرنوشت و نسل آینده وابسته به این موضوع است.

خلیل آقاجانلو ظهر امروز (۲۱ بهمن) در نشست خبری که در سالن اجتماعات اداره‌کل منابع‌طبیعی استان زنجان برگزار شد، با بیان اینکه تغییرات اقلیمی و تهدیدات پیرامون آن نشان از ضرورت توجه به منابع‌طبیعی است، اظهار کرد: خوشبختانه در سال‌های گذشته شاهد توجه بیشتر به این حوزه در کشور هستیم و ارتقای اعتبارات در نظر گرفته شده در این راستا است که به‌طور مثال اعتبارات استان در این حوزه به ۴۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی با اشاره به تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی در حوزه آبخیزداری، گفت: دلیل این امر اهمیت کار در این حوزه برای مدیریت منابع آب در کشور و استان است؛ چراکه ایران کشور گرم و خشکی به‌شمار می‌آید و باید از داشته‌های‌مان به‌طور درست حفاظت کنیم.

این مسئول به اهمیت توجه به فرهنگ‌سازی برای حفظ منابع‌طبیعی اشاره کرد و یادآور شد: تلاش داریم مشارکت عرصه‌نشینان را افزایش دهیم و خود مردم را همگام کنیم با اهداف‌مان که قطعا این امر باعث بهبود شرایط خواهد شد.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان زنجان به موضوع اختلاف با اوقاف اشاره کرد و گفت: در برخی پلاک‌ها مشکلاتی وجود داشت مثل یک سری وقف‌های خاص است که طبیعتا این‌ها در آینده باید تعیین تکلیف شود و چند فقره پلاک‌های شش دانگ اوقاف است که مکاتبات لازم انجام شده تا موارد برطرف شود.

وی در ادامه با بیان اینکه فرسایش استان ۱۱ تا ۱۴ تن در هکتار شاهد فرسایش هستیم که میانگین جهانی ۳ تن است، افزود: متاسفانه میزان فرسایش خاک در استان بالا است و وجود دام مازاد بر ظرفیت نیز این موضوع را تشدید می‌کند. در خدابنده، ماه‌نشان و طارم مقدار فرسایش بالا است.

آقاجانلو با بیان اینکه ۵۶ درصد استان منابع‌طبیعی است، خاطرنشان کرد: برای مدیریت مراتع ۳۵۸ فقره طرح مرتع‌داری داریم و برابر ممیزی‌ها ظرفیت مراتع خودمان ۶۴۰ هزار واحد دامی برآورد کردیم ولی دام بیش از یک میلیون واحد دام در مراتع داریم که دو برابر حد مجاز است که باید طرح‌هایی برای رفع مشکل اجرایی شود.

سرخط اخبار منابع آب و خاک

منابع آب و خاکتخصیص نیمی از بودجه تصویب شده برای آبخیزداری

به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، قائم مقام پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری می‌گوید: بودجه آبخیزداری باید در لایحه بودجه،...

منابع آب و خاک«قانون خاک» در حال ویرایش حقوقی است

خاک و آب دو شاخص مهم برای حیات کره زمین است. صفدر نیازی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری گفت: در کشور د...

سید جواد ساداتی نژاد

منابع آب و خاککاشت یک میلیارد درخت در کشور کلید خورد

سید جواد ساداتی نژاد روز دوشنبه در مراسم روز ملی درختکاری که در حاشیه روستای تورقوزآباد شهرستان ری برگزار شد، افزود: کاش...

آبخیزداری

منابع آب و خاکتصویب ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای اجرای عملیات آبخیزداری

عباسعلی نوبخت در نشست خبری که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد از تصویب  ۳۰۰ میلیون یورو برای فعالیت‌های آبخیزداری ا...