کمبود مرغ بازار را به هم ریخت؛ کاسبی کساد مغازه‌داران و حیرانی مردم - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

کمبود مرغ بازار را به هم ریخت؛ کاسبی کساد مغازه‌داران و حیرانی مردم

گوشت مرغ، از دو هفته پیش، در بازارهای خراسان شمالی کمیاب شده و برخی مسئولان علت آن را در کاهش تولید می‌بینند اما برخی کارشناسان هم گمانه‌زنی می‌کنند که خروج گوشت مرغ از استان، توسط سودجویان علت اصلی کاهش بوده است.

کمبود گوشت مرغ در خراسان شمالی، ازاین‌رو دارای اهمیت است که مردم این استان به لحاظ پایین بودن سرانه درآمد خانوار، توانایی کمی در خرید و تأمین گوشت قرمز دارند ازاین‌رو گوشت مرغ یک محصول مهم تلقی می‌شود. واحدهای مرغ فروشی در استان، این روزها، گوشت مرغ برای فروش نداشته‌اند، و یا اگر گوشت مرغ دریافت کرده‌اند، در ساعات اولیه، به پایان می‌رسد.

کمبود گوشت مرغ در حدی بوده که برخی از واحدهای مرغ فروشی در این روزها، بیکار بوده‌اند و این امر سبب گلایه آنان شده است.

کم کاری و یا بیکاری کسبه
وحیدی یکی از مرغ فروشان در بجنورد دراین‌باره می‌گوید: در روزهای اخیر، تنها ۵۰ تا ۷۰ کیلوگرم گوشت مرغ دریافت کرده‌ام، این میزان اندک در همان ساعت اولیه، به پایان رسید و یخچال، خالی شد. در برخی از روزها، اصلاً مرغی دریافت نکرده‌ام و بر این اساس درآمدی نداشته‌ام.

وی می افزاید: بیشتر کسبه مستأجر هستند، و امسال، ناشی از کرونا، بسیار متضرر شده‌اند و در این شرایط نگران کاهش درآمد و پرداخت اجاره‌بها شده‌اند.

کمبود داریم
رئیس اتحادیه لبنیات، مرغ فروشان و قصابان بجنورد دراین‌باره می‌گوید: از یکی دو روز پیش از عید قربان، با کمبود گوشت مرغ در بازار بجنورد و البته استان روبه‌رو هستیم با اجرای مصوبه ستاد تنظیم بازار استان، مسئولان مصر هستند که مرغ مور نیاز، از داخل تأمین شود اما میزان تولید در استان کم است.

حسن قاسم زاده بابیان اینکه قیمت مرغ زنده در خارج استان بیشتر از این استان است می‌گوید: علت بالا بودن قیمت مرغ زنده در سیار استان‌ها این است که آنان، مصوبه تنظیم بازار کشور را اجرایی نکرده‌اند، به نظر می‌رسد، این مصوبه تنها در این استان اجراشده است هم اکنون قیمت مرغ زنده در سایر استان‌ها، ۱۲ هزارتا ۱۳ هزار تومان است

وی با بیان اینکه ما به ستاد تنظیم بازار استان پیشنهاد دادیم، برای جبران کمبود گوشت مرغ، این محصول از خارج استان تأمین شود اما هنوز با آن موافقت نشده است، می گوید: واحدهای مرغ فروشی در این مدت، با مشکل روبه‌رو شده است، این بازاریان، عمدتاً مستأجر هستند و با کاهش درآمد، با مشکل جدی روبه‌رو هستند.

افزایش میزان توزیع گوشت مرغ
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی هم دراین‌باره، از افزایش توزیع گوشت مرغ دریکی دور روز اخیر خبر می‌دهد و اعلام می‌کند که این میزان شامل گوشت گرم و منجمد مرغ است.

امین قربانی اظهار می‌دارد: در هفته‌های اخیر، با کمبود گوشت مرغ در بازار استان روبه‌رو بودیم، اما دریکی دور روز پیش، توزیع روزانه بیش از ۷۰ تن گوشت مرغ کشتار روز و منجمد انجام‌شده است. کشتار به میزان زیادی انجام شد و بر این اساس، انتظار می‌رود کمبودی در تأمین گوشت مرغ کشتار روز، نباشد.

وی با بیان اینکه نیاز استان به گوشت مرغ روزانه، ۴۰ تا ۴۵ تن محصول است، افزود: مرغ منجمد به‌اندازه کافی ذخیره است، اما برای توزیع، آن مجوز شرکت پشتیبانی امور دام نیاز بود که این مجوز با تأخیر، داده شد روز پنج شنبه ۱۲ تن گوشت منجمد مرغ در بازار استان توزیع شد و امروز ۲۰ تا ۲۵ تن از این محصول در حال توزیع است.

تولید کافی نیست
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی درباره کمبود گوشت مرغ در استان می‌گوید: میزان تولید مرغ در استان، به‌اندازه نیاز نیست و به‌ناچار، باید بخشی از نیاز از خارج استان تأمین شود اما اکنون، قیمت مرغ زنده در سایر استان‌ها، بالاتر از این استان است

قربانی درباره تأمین نیاز استان به گوشت مرغ از خارج استان ادامه می‌دهد: قیمت مرغ زنده، در سایر استان‌ها، بالاتر از استان است، به همین لحاظ، در صورت تأمین مرغ از سایر استان‌ها، قیمت گوشت مرغ دونرخی خواهد شد، البته رویکرد استان این است که نرخ این محصول از قیمت مصوب بالاتر نباشد از سوی دیگر کارگروه تنظیم بازار استان هنوز تصمیمی برای تأمین مرغ از خارج استان نگرفته است.

خروج گوشت مرغ
در میان کمبودهای گوشت مرغ در استان، مسئولان اعلام کرده‌اند که پایین بودن قیمت این محصول نسبت به سایر استان‌ها، برخی افراد، آن را از استان خارج می‌کنند معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز می‌گوید: برخی افراد سودجو گوشت مرغ را از استان خارج می‌کنند که این امر سبب افزایش مشکل کمبود این محصول شده بود.

محمد محمد زاده با بیان اینکه ما، تنها استانی هستیم که مصوبه ستاد تنظیم بازار برای عرضه گوشت مرغ را رعایت کردیم، بر این اساس، قیمت این محصول در این استان، پایین‌تر از سایر استان‌ها است، ابراز می کند: از یکی دو روز پیش از عید قربان، در مقاطعی از زمان، شاهد کمبود گوشت مرغ در بازار استان بودیم.

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت مرغ زنده به ازای هر کیلوگرم ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت گوشت مرغ ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومان است، اما هیچ‌کدام از استان‌ها، این امر را رعایت نکرده‌اند، افزود: هیچ استانی جز این استان، مصوبه تنظیم بازار را اجرا نکرد و بر این اساس، بخشی از گوشت مرغ از استان، به‌وسیله سودجویان خارج می‌شود.

مرغ مورد نیاز کشتار شده است
معاون جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه در این مدت، برخی از شب‌ها، بیش از نیاز استان، مرغ کشتار شده بعضاً ۶۸ تن گوشت مرغ، برای توزیع کشتار شد اما بااین‌وجود، شاهد کمبود آن در بازار بودیم، گفت: در چند روز اخیر، کمبودی در بازار استان نبوده است و امید می‌رود به نیازها پاسخ داده شود.

مسئولان پیش‌ازاین هم، کاهش میزان تولید در مرغداری‌ها پیش‌بینی کرده بودند. با شیوع کرونا و کاهش میزان تقاضا برای گوش مرغ و کاهش قیمت این محصول، رغبت مرغداران به جوجه‌ریزی کاهش یافت. ازاین‌رو در سالن‌ها، مرغ به‌اندازه نیاز تولید نمی‌شود.

حال باید دید با این مسائلی که مطرح شد آیا مرغ دوباره جایگاه خود را در بازار های خراسان شمالی پیدا می‌کند؟

سرخط اخبار دام، طیور و آبزیان

دام، طیور و آبزیانجوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش می‌یابد

 محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم تولید گوشت قرمز در داخل کشور اظهار کرد: تلاش ما بر ای...

دام، طیور و آبزیانخلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کن...

دام، طیور و آبزیانماهیگیری مسئولانه در راستای احیای ذخائر آبزیان است

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان پس از ۱۷ سال وقف، دوم بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک برگزار می‌شود...

دام، طیور و آبزیانایران در صید تون‌ماهیان رتبه سوم و پنجم جهانی را دارد

دوم بهمن ۱۴۰۲ همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود...