بررسی علت گرانی در بازار لبنیات؛ دولت هوشیارتر عمل کند - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

بررسی علت گرانی در بازار لبنیات؛ دولت هوشیارتر عمل کند

قیمت شیر و بسیاری از محصولات لبنی طی یکی دو ماه اخیر در حالی در استان تهران رشد داشته است، که بسیاری از کارشناسان علت آن را افزایش هزینه‌های تولید، کاهش تولید و نیز دخالت‌های متعدد دولت در بازار می‌دانند.

طبق آمارها بر اساس جمعیت کشور و میزان تولید، صادرات و واردات، سرانه مصرف شیر در کشورمان سالانه حدود ۸۸ کیلوگرم است، این در حالی است، که به‌طور میانگین مصرف سرانه جهانی شیر ۱۵۰ کیلوگرم و حتی در برخی کشورهای اروپایی این عدد برای هر نفر فراتر از ۳۰۰ کیلوگرم است.

بخشی از کمبود مصرف سرانه شیر در کشور و استان تهران به دلیل عدم شیوع فرهنگ مصرف لبنیات است، اما قیمت بالا و افزایش اخیر قیمت‌های این مواد نیز در این میان بی‌تأثیر نیست.

شیب تند افزایش قیمت در لبنیات به حدی تند است که نفس‌ها به شماره افتاده و هرروز حلقه خرید این پرسود گران‌قیمت برای مصرف‌کنندگان تنگ‌تر می‌شود به‌طوری‌که شیر و ماست و پنیر و سایر لبنیات دیگر کالای غیرضروری برای مردم به‌حساب می‌آیند و توان خرید بسیار کاهش‌یافته است.

طبق تحقیقات میدانی خبرنگار بازار،  افزایش قیمت برخی محصولات لبنی مخصوصاً در یکی دو ماه گذشته ازلحاظ درصد افزایش عجیب بوده و شاهد افزایش ۵۰تا ۶۰درصدی بستنی بوده‌ایم و جذاب ماجرا آنجاست که شرکت‌های لبنی زیر بار اتهام این افزایش قیمت‌ها نمی‌روند اما این افزایش قیمت برای مصرف‌کننده بسیار محسوس است چراکه هزینه‌های پرداختی برای خرید لبنیات کمرشکن‌تر از آن شده که مصرف‌کننده متوجه این افزایش‌ها نشود.

ضرورت واقعی کردن اقتصاد و پرهیز از دست‌کاری در بازار
یک کارشناس مسائل اقتصادی در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: متأسفانه افزایش قیمت کالاهای اساسی تنها مختص لبنیات نیست و امروز عمق گرانی‌ها و تورم لجام‌گسیخته در حدی است، که مردم در تأمین کالاهای اساسی و گذران روزمره زندگی با مشکلات متعددی مواجه هستند.

مسعود مویدی اضافه کرد: تغییر قیمت لبنیات در حدی است، که اگر نتوانیم آن را مهار کنیم، بر روی سلامت مردم نیز مؤثر خواهد بود و تغذیه ناسالم سبب شیوع بیماری در جامعه می‌شود، در شرایط کنونی مردم برای تأمین شیر، ماست و لبنیات موردنیاز به‌شدت تحت‌فشار هستند.

علی مویدی خواستار طراحی راه‌حل مناسبی برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر جامعه در جنگ تمام‌عیار اقتصادی شد و گفت: متأسفانه راه‌حل‌هایی که تاکنون اندیشیده شده است، پاسخگو نبوده و شاهد افزایش تورم و افزایش بی‌حساب‌وکتاب قیمت لبنیات هستیم، باید شرایطی فراهم شود، که حداقل لبنیات موردنیاز مردم و دیگر مایحتاج ضروری آن‌ها تأمین شود.

وی بابیان این‌که گوشت، مرغ، تخم‌مرغ و لبنیات از سفره مردم حذف شود، افزود: دولت وعده رونق اقتصادی داده بود، اما اکنون شاهد وضعیت سخت و بغرنج در همه صنایع و بخش‌های کشاورزی هستیم.

تداوم فعالیت برای دامدار صرف نمی‌کند
این کارشناس اقتصادی بابیان این‌که عدم تأمین نهاده‌های دامی سبب گرانی این نهاده‌ها شده است، گفت: اکنون شاهد کاهش تولید دام و  محصولات دامی همچون گوشت و لبنیات هستیم، عملاً برای دامدار تداوم فعالیت صرف نمی‌کند و همین کاهش موجب افزایش قیمت و وارد آمدن آسیب‌های جبران‌ناپذیر به بهداشت و سلامت غذایی مردم می‌شود.

مویدی گفت: ازنظر اقتصادی شاهد دخالت و حمایت زیاد دولت در بازار لبنیات و محصولات دیگر هستیم، که این دخالت‌ها چه حمایت باشد و چه نباشد، سبب نابسامان کردن بازار شده و ازنظر اقتصادی مطرود است، بازار باید رقابتی باشد، نه این‌که دستوری قیمت‌گذاری کنیم، بهترین حالت واقعی کردن اقتصاد و سعی در افزایش تولید شیر و درنتیجه کاهش قیمت آن هستیم.

افزایش قیمت لبنیات در پی افزایش هزینه‌های تولید
مدیر داخلی یکی از کارخانه‌های لبنی جنوب استان تهران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: باید قیمت‌ها آزاد شود و این امر شاید در ابتدا مشکلاتی به همراه داشته باشد، اما درنهایت بازار طبیعی و به سود مردم خواهد بود، فسادهایی که در عرضه وجود دارد، به دلیل قیمت‌گذاری چندگانه است.

نباید انتظار داشت، وقتی همه کالاها گران می‌شود، قیمت شیر و لبنیات ثابت بماند، امروز افزایش قیمت محصولات لبنی ارتباط مستقیم با تورم و افزایش هزینه‌های تولید مانند دستمزد کارگر، بسته‌بندی، حامل‌های انرژی و … دارد

علی اصغری گفت: نباید دولت متصدی قیمت‌گذاری باشد، نتیجه این دست‌کاری‌های بازار همواره برعکس شده و به زیان مصرف‌کننده است.

این تولیدکننده افزود: اگر دولت واقعاً به دنبال حمایت از مصرف‌کننده باشد، باید قیمت‌گذاری را رها کرده و در عوض مالیات بیشتری از افراد با درآمد بالاگرفته و به کم‌درآمدها بدهد، همان‌طور که می‌دانید، میزان سرانه مصرف لبنیات در جوامع یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی است، اما متأسفانه در کشور ما هرروز شاهد کاهش این سرانه هستیم.

وی در خصوص علت گرانی محصولات لبنی نیز گفت: نباید انتظار داشت، وقتی همه کالاها گران می‌شود، قیمت شیر و لبنیات ثابت بماند، امروز افزایش قیمت محصولات لبنی ارتباط مستقیم با تورم و افزایش هزینه‌های تولید مانند دستمزد کارگر، بسته‌بندی، حامل‌های انرژی و … دارد و این افزایش اصلاً ربطی به مؤلفه‌هایی مانند سفته‌بازی ندارد.

شیوه ناصحیح حمایت از بخش کشاورزی و صنایع غذایی
نماینده مردم شهرستان‌های ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن انتقاد از افزایش بی‌حساب‌وکتاب قیمت لبنیات به خبرنگار بازار گفت: انتظار داریم، دولت در اسرع وقت برای افزایش سرانه لبنیات شهروندان برنامه‌ریزی کند، اکنون بخش عمده‌ای از مردم توان خرید محصولات لبنی را ندارند.

حسین نوش‌آبادی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از مردم به‌سختی امرارمعاش کرده و خرج و دخل زندگی خود را مدیریت می‌کنند، در حال حاضر لبنیات آن‌قدر گران است، که از سفره مردم حذف‌شده و قیمت این محصولات سر به فلک گذاشته و بسیاری از مردم توان خرید آن‌ها را ندارند.

نمی‌توان ارز را آزاد کرد، در آن صورت قیمت شیر سر به فلک می‌کشد و هم صنایع لبنی آسیب می‌بینند، هم دامداران و هم مصرف‌کنندگان متضرر می‌شوند

وی بابیان این‌که یک کامیون سویا رشد حدود ۱۰۰ درصدی قیمت داشته است، گفت: نمی‌توان ارز را آزاد کرد، در آن صورت قیمت شیر سر به فلک می‌کشد و هم صنایع لبنی آسیب می‌بینند، هم دامداران و هم مصرف‌کنندگان متضرر می‌شوند.

این نماینده مجلس شیوه حمایتی دولت را ناصحیح دانست و گفت: باید از بخش کشاورزی و صنایع مرتبط با امنیت غذایی حمایت کرد، اما این شیوه حمایت ناصحیح است، باید به نحوی حمایت کنیم، که کمترین اخلال در بازار ایجاد شود.

کاهش قیمت‌ها با ورود سرمایه‌گذار به بخش تولید
این اظهارات در حالی است، که به گفته فریدون عطایی مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری تهران ۱۱ درصد شیر مصرفی کشور در استان تهران تولید می‌شود.

این میزان تولیدات که سه برابر متوسط تولید در دیگر استان‌ها است، نتوانسته کمکی به تعدیل قیمت محصولات لبنی در این استان کند و پایتخت‌نشینان از کمبود لبنیات در سفره‌های غذایی خویش رنج می‌برند.

عطایی که با خبرنگار بازار سخن می‌گفت، علت اصلی افزایش قیمت را کاهش تولید دانسته و افزود: برای افزایش تولید نیاز به جذب سرمایه‌گذار داریم، که در این خصوص نیز در ماه‌های اخیر موفق عمل کردیم و با ورود ستاد اجرایی فرمان امام(ره) به عرصه سرمایه‌گذاری در بخش امنیت غذایی و نیز پرورش و اصلاح نژاد دام کشور انتظار می‌رود، تا حدود زیادی معضلات در بخش تولید کاهش‌یافته و به‌تبع آن شاهد تعدیل قیمت‌ها باشیم.

درهرصورت به نظر می‌رسد، خروجی افزایش هزینه‌های تولید، کاهش تولید شیر و دخالت‌های بی‌حساب‌وکتاب مسئولان در بازار لبنیات، منجر به افزایش قیمت این محصولات شده و نگرانی‌های متعددی مبنی بر کاهش سرانه محصولات لبنی را ایجاد کرده است.

با توجه به نقش مصرف شیر و فرآورده‌های آن در سلامتی و اهمیت این مواد در امنیت غذایی، باید زودتر از آن‌که عدم مصرف به فرهنگی بین اقشار جامعه تبدیل شود، فکری برای باز کردن پای محصولات لبنی به سفره‌ها کنیم.

سرخط اخبار دام، طیور و آبزیان

دام، طیور و آبزیانجوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش می‌یابد

 محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم تولید گوشت قرمز در داخل کشور اظهار کرد: تلاش ما بر ای...

دام، طیور و آبزیانخلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کن...

دام، طیور و آبزیانماهیگیری مسئولانه در راستای احیای ذخائر آبزیان است

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان پس از ۱۷ سال وقف، دوم بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک برگزار می‌شود...

دام، طیور و آبزیانایران در صید تون‌ماهیان رتبه سوم و پنجم جهانی را دارد

دوم بهمن ۱۴۰۲ همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود...