هجوم ملخ‌ها به مراتع گلستان؛ دستکاری انسان در چرخه طبیعت دردسر ساز شد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
آمارهای ضد و نقیض از میزان آلودگی گزارش می‌شود؛

هجوم ملخ‌ها به مراتع گلستان؛ دستکاری انسان در چرخه طبیعت دردسر ساز شد

گرگان - ملخ‌های مراکشی امسال کمی زودتر به مراتع گلستان هجوم آورده‌اند؛ مسئولان آمارهای متناقضی از میزان آلودگی ارائه می‌دهند و کارشناسان نسبت به شیوه مبارزه و نبود برنامه جامع برای مقابله انتقاد دارند.

ملخ‌های مزاحم و مهاجر مراکشی دو هفته زودتر از سال گذشته به مراتع گلستان رسیده‌اند و آسیب خود را به اراضی شمال استان آغاز کرده اند.

هجوم ملخ‌های مراکشی به مراتع و مزارع گلستان هر ساله خسارت‌های بسیاری به بار می‌آورد؛ نبود برنامه جامع و اصولی برای مبارزه سبب شده این حشره مزاحم بیش از ۸۰ سال در مزارع نوار مرزی گلستان، بهارگردی داشته باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان اظهار کرد: کار مبارزه با ملخ‌های مراکشی در مراتع استان امسال از ۱۴ فرودین ماه آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

ابوطالب قزلسفلو با اشاره به اینکه تاکنون ۲۰ هزار و ۵۰۰ هکتار از مراتع آلوده شده‌اند، یادآور شد: سال گذشته تنها سه هزار و ۴۴۰ هکتار از مراتع استان آلوده بودند.

وی به جزییات بیشتری از کانون‌های آلوده در استان اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون ۱۳ هزار هکتار از مراتع مراوه تپه در مناطق سوزش، ساری قِمش، خوجه گلدی، قره‌قاشلی، شورچه، آق تپه و چناران، پنج هزار هکتار از مراتع گنبدکاووس در مناطق ترشکلی، خیرخواجه علیا و سفلی، نجف، داشلی برون و تورتی و بین دو تا دو هزار و ۵۰۰ هکتار از مراتع شمال آق قلا آلوده شده است.

مبارزه شیمیایی در سطح ۱۰ هزار هکتار از مراتع

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با بیان اینکه تاکنون مبارزه شیمیایی در سطح ۱۰ هزار هکتار از مراتع استان انجام شده است، تصریح کرد: تاکنون مبارزه شیمیایی در سطح هشت هزار هکتار از مراتع مراوه تپه، هزار و ۳۵۰ هکتار از مراتع گنبدکاووس و هزار و ۳۹۰ هکتار از مراتع آق قلا انجام شده است.

قزلسفلو با این توضیح که مبارزه شیمیایی با ملخ مراکشی با استفاده از ۵۶۵ لیتر سم‌ از انواع کیمیا دلتا، مالاتیون، دلتا مترین و دیازینون در حال انجام است، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون با استفاده از ۸۲ تراکتور، ۲۶ تانکر آب و ۷۰ دستگاه سمپاشی تراکتوری عملیات مبارزه انجام می‌شود و تلاش می‌کنیم مانع هجوم ملخ‌ها به مزارع کشاورزی شویم.

آلودگی ۱۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی

در حالی که مدیرکل منابع طبیعی گلستان میزان آلودگی مراتع استان را ۲۰ هزار و ۵۰۰ هکتار اعلام می‌کند و از مبارزه شیمیایی در سطح ۱۰ هزار هکتار از مراتع خبر می‌دهد اما معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان حجم آلودگی سه کانون اصلی در مراوه تپه، آق قلا و گنبدکاووس را ۱۶ هزار هکتار بیان می‌کند.

محمدرضا عباسی اظهار کرد: از فروردین ماه هر سال هجوم ملخ‌های مراکشی از مراتع اراضی شمالی استان آغاز می‌شود و تا تیرماه درگیر مبارزه هستیم.

وی افزود: بسته به شرایط آب و هوایی، وضعیت مبارزه سال گذشته و کانون‌های آلوده، هجوم ملخ‌های مراکشی در استان گلستان را شاهد هستیم؛ اگر میزان بارندگی خوب باشد ملخ‌ها به مزارع کشاورزی هجوم نمی‌آورند و در مراتع باقی می‌مانند

مبارزه با ملخ‌ها نیازمند ۳ میلیارد تومان اعتبار

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان با یادآوری اینکه سال گذشته حدود ۶ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی گلستان درگیر هجوم ملخ‌های مراکشی بود، ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم امسال حدود ۱۶ هزار هکتار از اراضی استان درگیر هجوم ملخ‌ها باشند.

وی با این توضیح که تاکنون کانون‌های آلوده به ملخ مراکشی در شهرستان‌های مراوه تپه، آق قلا و گنبدکاووس شناسایی و مبارزه شیمیایی با آن‌ها آغاز شده است، اضافه کرد: ممکن است با تغییرات آب و هوایی شهرستان‌های گرگان و آزادشهر هم درگیر هجوم ملخ‌های مراکشی شوند اما هم‌اکنون فقط مراتع سه شهرستان مراه تپه، آق قلا و گنبدکاووس درگیر هستند.

عباسی به جزییات بیشتری از شیوه مبارزه با ملخ‌ها هم اشاره و بیان کرد: کانون کوبی (از بین بردن کانون‌ تخم‌ریزی)، مبارزه بیولوژیک، مبارزه با استفاده از ماکیان هم در استان به طور محدود در حال انجام است؛ اما در شرایط هجومی به جز مبارزه شیمیایی روش دیگری جواب نمی‌دهد.

وی با اشاره به اینکه برای مبارزه با ملخ‌ها نیازمند سه میلیارد تومان اعتبار هستیم، خاطرنشان کرد: در دو سال اخیر اعتبار ملی برای مبارزه با ملخ‌ها به گلستان تخصیص نیافته و کار مبارزه با اعتبارات استانی و دیون در حال انجام است.

سار و چکاوک اصلی‌ترین دشمن ملخ‌ها

در شرایطی که معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان معتقد است سمپاشی آخرین مرحله مقابله با ملخ‌های مراکشی است اما کارشناسان اعتقاد دارند مبارزه شیمیایی بدترین شیوه مقابله است.

یک کارشناس حوزه محیط زیست در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: مراتع گلستان زیستگاه اصلی سارهای گلو سرخ (سارهای صورتی) و چکاوک‌هاست که اصلی‌ترین دشمن ملخ‌ها هستند اما انسان‌ها با صید و شکار باعث کاهش جمعیت این گونه در مناطق شمالی استان شده‌اند.

سمپاشی راحت‌ترین روش مقابله

علی رحیمیان به دلیل هجوم ملخ‌ها به مراتع شمالی استان اشاره کرد و افزود: ما انسان‌ها با دستکاری در چرخه طبیعت، گونه‌هایی که می‌توانند جمعیت ملخ‌های مراکشی را کنترل کنند، از بین برده‌ایم و حالا تلاش داریم با سمپاشی با این گونه مهاجم مقابله کنیم.

وی با انتقاد به اینکه مسئولان سمپاشی و مبارزه شیمیایی را که راحت‌ترین و بدترین روش مقابله است، انتخاب کرده‌اند، ادامه داد: ما بدون توجه به اینکه با سمپاشی بسیاری از گونه‌های جانوری و گیاهی و حتی حیوانات اهلی را از بین می‌بریم و بیش از پیش به چرخه طبیعت صدمه وارد می‌کنیم، به مبارزه شیمیایی ادامه می‌دهیم.

این کارشناس حوزه محیط زیست تصریح کرد: مسئولان باید روش‌های بیولوژیک را جایگزین مبارزه شیمیایی کنند و با ترغیب جوامع محلی به نگهداری مرغ و بوقلمون و … از افزایش جمعیت این گونه مهاجم جلوگیری کنند.

انتقاد کارشناسان به شیوه مبارزه با هجوم ملخ‌ها به مراتع گلستان در شرایطی ادامه دارد که مسئولان به فکر تدوین برنامه جامع و اصولی برای مقابله نیستند و همچنان به مبارزه شیمیایی اصرار دارند.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...