نخستین نشاء مکانیزه برنج کشور در آمل انجام شد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

نخستین نشاء مکانیزه برنج کشور در آمل انجام شد

ساری- نخستین نشاء مکانیزه شالی برنج از نوع ارقام طارم محلی روز شنبه با تدبیر ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا با هدف افزایش سطح زیرکشت مکانیزه با ۱۰ روز تاخیر نسبت به فصل زراعی گذشته در آمل آغاز شده است.

به گزارش اکودام، مراسم کشت مکانیزه شالی برنج به صورت محدود با حضورحسن خیربانپور معاون استاندار مازندران، عزیزالله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ، چندتن از خبرنگاران و شالیکاران در زمین حدود پنج  هکتاری  در روستای ” فیروزکلا  ” بخش دشت سر شهرستان آمل برگزار شد.

اگرچه بحث مکانیزاسیون از سال ۷۱ در کشاورزی مازندران به ویژه شالیکاری آغاز شده است اما در  طی ۶ سال اخیر با حمایت های دولت و ارایه تسهیلات یارانه ای و حمایتی به این بخش تا سال گذشته نشاء برنج حدود ۳۵ درصد اراضی شالیزاری مازندران به صورت مکانیزه انجام شده است ، اما امسال به دلیل وجود شیوع ویروس کرونا  و ضرورت انجام نشا کاری مکانیزه ، با استقبال شالیکاران و حمایت دولت در پرداخت تسهیلات ، کشت نشا مکانیزه برای ۱۰۰هزار هکتار برابر با نیمی از زمین های شالیزاری استان برنامه ریزی شده است.

بر اساس آمار جهاد کشاورزی مازندران علاوه بر اینکه سه هزار دستگاه نشا کار در مازندران وجود داشته است اما با مصوبه استانداری و تخصیص اعتبار و تسهیلات ارزان قیمت بانک کشاورزی از ۲ هفته پیش  تاکنون ۳۰۰دستگاه نشا کاری تحویل متقاضیان شده است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران روز شنبه در حاشیه انجام نخستین نشا مکانیزه به خبرنگار ایرنا گفت که  به اندازه کافی دستگاه نشا کار در استان تهیه و تدارک شده است و از شالیکاران می خواهیم که در انجام نشا کاری سنتی عجله نکنند و تا جایی که می توانند از ظرفیت دستگاه نشاکار فراهم شده ،بهره بگیرند.

عزیزالله شهیدی فر به اهمیت سلامت کشاورزان و شکست ویروس کرونا در محیط روستا اشاره کرد و بیان داشت: طبق بررسی های صورت گرفته بانک های نشا با حداکثر و حتی بیشتر از ظرفیت در حال تهیه بوته برای انجام نشا کاری مکانیزه هستند و شماری از شالیکاران نیز با تهیه سینی در صدد تهیه بوته شالی برای کشت با دستگاه شدند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اظهار این که رعایت پروتکل های بهداشتی در فعالیت های کشاورزی یک اصل است ، خطاب به شالیکاران گفت که از نظر کارشناسی تاخیری در کشت برنج صورت نگرفته است و از سویی سلامت کشاورزان بیشتر و به اندازه امنیت تولیدات محصولات کشاورزی ضروری و مهم است.

وی ادامه داد: اگرچه روستائیان تاکنون به درستی همه موارد را رعایت کردند ولی از امروز که حدود ۶۰ درصد نشاکاری باید به صورت سنتی و با بکارگیری کارگران انجام شود ،این موضوع به دغدغه جدی استان تبدیل شده است.

شهیدی فر گفت: با شروع نشا کاری دغدغه شیوع ویروس کرونا جدی است واگر موارد مهم در رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله  تردد ، اسکان ، تهیه غذا و صرف آن و مهمتر از همه بکارگیری کارگران مورد بی توجهی قرار بگیرد، ممکن است با خطر امنیت غذایی مواجه شویم.

مازندران با داشتن حدود ۲۳۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری و تولید یک میلیون و ۵۰ هزار تن برنج سفید ۴۲ درصد نیاز کشور را تامین می کند.
عواملی نظیر سختی کار، عدم رغبت جوانان به این شغل، بالا بودن سن بهره برداران، هزینه بالا و عدم توجیه اقتصادی در کشت سنتی برنج موجب شده تا شالیکاران از ورود ماشین آلات و تجهیزات مکانیزه کشت برنج استقبال کنند.
کارشناسان کشاورزی صرفه جویی در وقت، انجام به موقع عملیات کاشت، کاهش هزینه تولید، افزایش بهره وری نیروی کارگری و افزایش تولید محصول را از جمله اهداف مکانیزاسیون برشمرند.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...