خسارت ۱۲.۸ میلیارد ریالی متخلفان به محیط زیست خراسان شمالی - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳

خسارت ۱۲.۸ میلیارد ریالی متخلفان به محیط زیست خراسان شمالی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: متخلفان در سال گذشته ۱۲ میلیارد و ۸۴۶ میلیون ریال به محیط زیست این استان خسارت وارد کردند که ۲۳۲ پرونده تخلف رسیدگی شده است.

مهدی الله پور روز شنبه داشت: در مرحله رسیدگی به این پرونده ها ۳۶۴ متخلف شناسایی شدند که ۲۲۹ فقره پرونده به مراجع قضایی معرفی شد و ۲ میلیارد و ۱۲۹ میلیون ریال خسارت از متخلفان وصول شد.

وی خاطرنشان کرد: پارسال، صید غیرمجاز آبزیان هشت قطعه، شکار غیرمجاز  ۲۰۸ قطعه پرنده، شکار غیرمجاز ۳۵ راس پستاندار، زنده گیری ۱۰۴ قطعه پرنده، زنده گیری ۱۰ راس پستاندار و صید غیرمجاز یک مورد مار شناسایی شد.

وی تصریح کرد: زنده گیری پرندگان شامل زنده گیری سهره، کبک، دلیجه، بالابان، شاهین و عقاب طلایی بود که سهم اصلی را کبک و سهره داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: زنده گیری پستانداران هم شامل ۶ راس بره میش، یک توله شغال و سه توله گرگ بود و طی سال گذشته از ۱۰ مورد شکار نیز پیشگیری شد.

وی با اشاره به اینکه نگهداری، خرید و فروش وحوش تخلف است، افزود: پارسال چهار مورد خرید و فروش مرغ مینا در استان شناسایی و با عاملان آن برخورد شد و همچنین ۱۰ قبضه سلاح غیرمجاز، ۶۰ قبضه سلاح مجاز و یک قبضه سلاح جنگی از متخلفان کشف شد.

الله پور گفت: پارسال ۳۷۵ هزار و ۴۴۴ مترمربع از عرصه های طبیعی در مناطق زیر مدیریت حفاظت محیط زیست استان، دچار تخریب شد و همچنین به تخلف تعلیف غیرمجاز ۲۶ هزار و ۱۶۹ راس دام رسیدگی شد که عمدتا در مناطق میاندشت جاجرم، گلیل و سرانی شیروان، قرخود مانه و سملقان و ساریگل اسفراین گزارش شده بود.

وی اظهار داشت: آتش سوزی مراتع در مناطق زیر مدیریت نیز حدود ۵ هزار مترمربع در حاشیه منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی مهار شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی، صدور ۸۵ اخطار زیست محیطی به واحدهای آلاینده، آموزش در مدارس به میزان هزار و ۶۷۲ نفر ساعت را از دیگر اقدامات انجام شده در سال گذشته عنوان کرد.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارند و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست پلنگ و یوزپلنگ است، مجموعا با گستره ۱۹۴ هزار و ۱۴۱ هکتار مدیریت می کند.

سرخط اخبار منابع آب و خاک

منابع آب و خاکتخصیص نیمی از بودجه تصویب شده برای آبخیزداری

به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، قائم مقام پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری می‌گوید: بودجه آبخیزداری باید در لایحه بودجه،...

منابع آب و خاک«قانون خاک» در حال ویرایش حقوقی است

خاک و آب دو شاخص مهم برای حیات کره زمین است. صفدر نیازی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری گفت: در کشور د...

سید جواد ساداتی نژاد

منابع آب و خاککاشت یک میلیارد درخت در کشور کلید خورد

سید جواد ساداتی نژاد روز دوشنبه در مراسم روز ملی درختکاری که در حاشیه روستای تورقوزآباد شهرستان ری برگزار شد، افزود: کاش...

آبخیزداری

منابع آب و خاکتصویب ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای اجرای عملیات آبخیزداری

عباسعلی نوبخت در نشست خبری که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد از تصویب  ۳۰۰ میلیون یورو برای فعالیت‌های آبخیزداری ا...