پیش بینی تولید برنجی بیشتر و باکیفیت تر در شهرستان رشت - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳

پیش بینی تولید برنجی بیشتر و باکیفیت تر در شهرستان رشت

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت گفت: با توجه به افزایش توزیع بذرگواهی شده، افزایش اصلاح و نوسازی شالیکوبی و دیگر اقدامات پیش بینی می شود سال آتی برنجی بیشتر و با کیفیت در شهرستان تولید شود.

مسعود اسدی پرور گفت: شهرستان رشت بزرگترین شهرستان برنج خیز کشور است و تاکنون شخم زمستانه در ۲۳درصد از اراضی این شهرستان انجام شده است.

وی افزود: امسال نسبت به سال گذشته شاهد افزایش ده درصدی شخم زمستانه در شالیزارهای این شهرستان هستیم و دلیل این افزایش شرایط آب و هوایی مناسب و همت کشاورزان است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت ادامه داد: شخم زمستانه علاوه براینکه موجب کاهش هزینه مصرف آب در تولید برنج سفید این شهرستان می شود، از آفات سال آینده برنج نیز می کاهد.

وی یکی دیگر از راهکارهای کاهش هزینه تولید برنج استان را کشت مکانیزه این محصول عنوان کرد و خاطرنشان کرد: کشت مکانیزه موجب می شود تا ۵۰درصد از هزینه تولید برنج سفید کاسته شود و شهرستان رشت در کشت مکانیزه برنج از رشد مطلوبی برخوردار است.

اسدی پرور گفت: پیش بینی می شود امسال در نیمی از شالیزارهای این شهرستان کشت برنج به صورت مکانیزه انجام شود.

وی با اشاره به اینکه افزایش تولید کمیت و کیفیت برنج یکی از اولویت های کار این اداره است، گفت: به همین منظور امسال توزیع بذر گواهی شده را در بین کشاورزان رشتی ۲۰درصد افزایش داده ایم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت افزود: امسال ۱۴۰تن بذرگواهی شده در شهرستان رشت توزیع می شود که منجر به تولید برنج های خالص و باکیفیت تر نسبت به سال گذشته خواهد شد.

اسدی پرور با بیان اینکه یکی از دیگر راهکارهای افزایش تولید برنج کاهش ضایعات این محصول است، گفت: اصلاح و نوسازی کارخانه های شالیکوبی تا حدود زیادی از ضایعات این محصول می کاهد.

وی خاطر نشان کرد: شهرستان رشت ۳۵۰کارخانه شالیکوبی دارد که بالغ بر ۴۰درصد نوسازی شده بودند و امسال نیز ۲۰ واحد دیگر به واحدهای نوسازی شده شالیکوبی شهرستان رشت افزوده شده اند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت گفت: به طور میانگین در رشت سالانه ۲۶۰تن شلتوک تولید می شود که از این میزان شلتوک ۱۵۰تن برنج سفید تولید می شود. با توجه به اقداماتی که امسال انجام شده است، در سال آتی پیش بینی می شود برنج بیشتر و باکیفیتی در شهرستان رشت تولید شود.

 

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیتمهیدات لازم برای نگهداری دسترنج کشاورزان خوزستانی درنظر گرفته شد

به گزارش خبرنگار مهر، سید سعید راد ظهر امروز پنجشنبه به استان خوزستان سفر و از مراکز خرید محصولات گندم در استان بازدید ک...

کشاورزیمافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌اند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حسین شیرزاد اظهار کرد: رکورد خرید ۱۰۰۰ تن مرغ از مرغداران ک...

کشاورزیمافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌ است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حسین شیرزاد اظهار کرد: رکورد خرید ۱۰۰۰ تن مرغ از مرغداران ک...

کشاورزیلزوم اعتبار ۱۰۰ همتی برای تکمیل پروژه‌ های آب و خاک

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، صفدر نیازی شهرکی در خصوص استفاده از کمک‌های بخش خصوصی در اجرای پروژه...