صدور سند تک‌برگی برای ۴۰ درصد از اراضی ملی استان سمنان - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان:

صدور سند تک‌برگی برای ۴۰ درصد از اراضی ملی استان سمنان

مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان بابیان اینکه ۹ میلیون هکتار از اراضی ملی استان سند دفترچه‌ای دارند، گفت: سند تک‌ برگی برای ۴۰ درصد از اراضی ملی صادر شد.

به گزارش خبرنگارمهر، علینقی حیدریان ظهر یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران به میزبانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان اظهار داشت: ۹ میلیون هکتار از اراضی ملی استان دارای سند دفترچه‌ای است و از سال ۹۳ تاکنون برای ۴۰ درصد از اراضی ملی استان سمنان سند تک‌برگی صادرشده است.

وی بابیان اینکه ۹۸ درصد اراضی ملی استان سنددارند، افزود: وسعت عرصه‌های ملی این استان ۹ میلیون و ۳۶۸ هکتار است و حدنگاری اراضی ملی موجب شفاف‌سازی، تسریع و تسهیل در اجرای طرح‌ها و جلوگیری از تعارض‌های اجتماعی می‌شود.

اختصاص ۵۴۰ میلیون تومان برای طرح پیشگیری از بیابان‌زایی در سرخه

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به اینکه از مجموع اراضی ملی که دارای سند دفترچه‌ای است برای سه میلیون و ۷۲۴ هکتار سند تک‌برگی تهیه‌شده است، اعلام کرد: پنج میلیون و ۶۴۳ هکتار دیگر از این اراضی باید حدنگاری شوند و سپس فرآیند قانونی برای صدور سند تک‌برگی طی شود.

حیدریان بابیان اینکه اجرای طرح حدنگاری و تهیه سند تک‌برگی به دلیل دقت کار از سوءاستفاده‌های احتمالی برخی افراد سودجو که به دنبال تجاوز اراضی ملی و زمین‌خواری هستند پیشگیری می‌کند، افزود: تثبیت حدود مالکیت دولت و جلوگیری از اشتباه اشخاص در تصرف اراضی ملی از دیگر مزایای این طرح محسوب می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ۵۴۰ میلیون تومان برای طرح پیشگیری از بیابان‌زایی به شهرستان سرخه اختصاص دارد، اضافه کرد: این طرح شامل ۱۰۰ هکتار کنترل هرز آب، ۱۰۰ هکتار آبیاری سنواتی و ۲۰۰ هکتار نهال‌کاری در دست اقدام است.

اجرای طرح تعادل دام و مرتع با سرشماری دام در مراتع قشلاقی آرادان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در ادامه با اشاره به اجرای طرح تعادل دام و مرتع با سرشماری دام در مراتع قشلاقی آرادان بیان کرد: هدف از این طرح حفاظت از مراتع و عرصه‌های طبیعی و توسعه پایدار و اجرای پروژه‌های تعادل دام و مرتع است که در دو مرحله زمانی بهره‌برداری از مراتع در زمان ییلاق و قشلاق انجام می‌شود.

حیدریان از برگزاری کارگاه آموزشی پروژه محور در راستای ارزیابی طرح‌های مرتع‌داری در سمنان خبر داد و گفت: این دوره آموزشی برای اعمال مدیریت صحیح در مراتع باهدف حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری صحیح از سامانه‌های عرفی مرتعی در سمنان برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این دوره آموزشی در خصوص ارزیابی، نظارت و ارزشیابی مراتع، ارزیابی طرح‌های مرتع‌داری، وضعیت طراحی و قابلیت اجرای پروژه‌ها و برنامه‌های پیش‌بینی‌شده و میزان مشارکت مجریان در اجرای طرح‌ها برگزار می‌شود.

سرخط اخبار منابع آب و خاک

منابع آب و خاکتخصیص نیمی از بودجه تصویب شده برای آبخیزداری

به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، قائم مقام پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری می‌گوید: بودجه آبخیزداری باید در لایحه بودجه،...

منابع آب و خاک«قانون خاک» در حال ویرایش حقوقی است

خاک و آب دو شاخص مهم برای حیات کره زمین است. صفدر نیازی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری گفت: در کشور د...

سید جواد ساداتی نژاد

منابع آب و خاککاشت یک میلیارد درخت در کشور کلید خورد

سید جواد ساداتی نژاد روز دوشنبه در مراسم روز ملی درختکاری که در حاشیه روستای تورقوزآباد شهرستان ری برگزار شد، افزود: کاش...

آبخیزداری

منابع آب و خاکتصویب ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای اجرای عملیات آبخیزداری

عباسعلی نوبخت در نشست خبری که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد از تصویب  ۳۰۰ میلیون یورو برای فعالیت‌های آبخیزداری ا...