عشایر خراسان رضوی رتبه نخست هویت‌گذاری دام کشور را کسب کردند - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
محمد نبوی فرد:

عشایر خراسان رضوی رتبه نخست هویت‌گذاری دام کشور را کسب کردند

محمد نبوی فرد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدای مهر ماه و همزمان با آغاز طرح هویت‌گذاری دام سبک در کشور و این استان تا پنجم بهمن ماه جاری ۱۰۳ هزار و ۸۰۱ راس دام سبک عشایر استان هویت‌گذاری شده است.

محمد نبوی فرد با بیان اینکه ۵۰ درصد کل دام هویت‌گذاری شده استان خراسان رضوی در بخش عشایر بوده است افزود: در خراسان رضوی طی این مدت ۲۰۷ هزار و ۶۰۰ راس دام سبک هویت‌گذاری و دارای پلاک ۱۵ رقمی شده‌اند.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت:  در این مدت ۱۱۴ هزار و ۷۱۸ راس دام سبک عشایر خراسان رضوی نیز بیمه شده‌اند که از این حیث نیز خراسان رضوی رتبه نخست کشور را در اختیار دارد.

نبوی فرد با اشاره به اصلاح مدیریت و پرورش دام سبک عشایر افزود: با توجه به تعهد سازمان عشایر برای پرواربندی یک میلیون دام تا پایان سال، تا کنون خراسان رضوی به تنهایی توانسته ۳۶ درصد تعهد سازمان را محقق  و ۶ هزار و ۱۴۴ تن گوشت قرمز تولید کند.

وی ادامه داد: خراسان رضوی  تنها استانی است که در این حوزه نیز بالاترین رتبه را داراست و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۵۰۰ هزار راس دام در استان پرواربندی شود.

طرح هویت‌گذاری دام سبک در کشور و به تبع آن در خراسان رضوی از اول مهر ماه آغاز و مهلت اجرای آن تا پایان سال جاری است. در این راستا در سال جدید و همزمان با فصل بهار هیچ دامی بدون برخورداری از پلاک هویت ۱۵ رقمی اجازه تردد در چراگاه‌ها را ندارد.

پلاک‌های استفاده شده در طرح هویت گذاری دام با چشم قابل مشاهده هستند و به صورت ۱۵ رقمی کدگذاری شده اند و به شناسایی نژاد دام، جنس دام، منطقه جغرافیایی که دام در آن نگهداری می‌شود و سایر اطلاعات مورد نیاز کمک می‌کند.

این پلاک‌های بارکد دار توسط مرکز اصلاح نژاد دام تهیه می شود و دارای جنس مقاومی است و برای حفظ بیشتر در گوش دام کار گذاشته شده و  توسط دستگاه بارکدخوان مخصوص، اطلاعات آنها خوانده و در سیستم هویت‌گذاری دام ثبت خواهد شد.

جلوگیری از قاچاق و سرقت دام و نیز آمارگیری دقیق از تعداد راس دام سبک کشور از اهداف اجرای این طرح است.

استان خراسان رضوی دارای بیش از هفت میلیون راس دام است و عشایر این استان با دارا بودن ۹۹۵ هزار دام سالانه ۱۲ هزار تن گوشت قرمز استان را تولید می کنند. عشایر خراسان رضوی دارنده حدود ۱۰ درصد دام سبک این استان هستند.

سرخط اخبار دام، طیور و آبزیان

دام، طیور و آبزیانجوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش می‌یابد

 محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم تولید گوشت قرمز در داخل کشور اظهار کرد: تلاش ما بر ای...

دام، طیور و آبزیانخلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کن...

دام، طیور و آبزیانماهیگیری مسئولانه در راستای احیای ذخائر آبزیان است

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان پس از ۱۷ سال وقف، دوم بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک برگزار می‌شود...

دام، طیور و آبزیانایران در صید تون‌ماهیان رتبه سوم و پنجم جهانی را دارد

دوم بهمن ۱۴۰۲ همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود...