سیاست‌های ارزی به زیرساخت‌های صنعت دام آسیب زد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

سیاست‌های ارزی به زیرساخت‌های صنعت دام آسیب زد

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک گفت: از سال ۹۸ که سامانه بازارگاه راه اندازی شد به دلیل اینکه سهمیه‌ای به تولید گوشت اختصاص داده نشد آسیب‌های فعلی به صنعت دام وارد شد.

افشین صدر دادرس، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک در برنامه سیما گفت: یارانه بخش زیادی از نهاده‌های دامی حذف شد و در ادامه درباره تأمین صنعت دام و طیور وعده حمایتی داده شده که عملیاتی نشد.

وی ادامه داد: برنامه این بود که یارانه را از طریق کالابرگ الکترونیکی که بین مردم توزیع می‌شود و یارانه نقدی، به بخش کشاورزی برگردد. این یارانه برای دهک‌های پایین یعنی دهک‌های یک تا ۶ در نظر گرفته شد اما به اجرا نرسید.

وی تصریح کرد: بر مبنای تبصره ۱۴ قانون بودجه ۴۸۰ همت سالانه برای یارانه‌ها اختصاص پیدا کرده که ۳۱۵ همت آن یارانه نقدی است؛ به عبارتی ماهانه حدود ۲۷ همت یارانه نقدی برای ۹ دهک واریز می‌شود. جدا از آثار تورمی که این مساله در جامعه به جا می‌گذارد آیا این مبلغ را اگر به صورت کالایی مردم دریافت می‌کردند آن کمکی که مدنظر بود محقق نمی‌شد؟

وی ادامه داد: اگر این گونه می‌شد به هدف می‌رسیدیم و طبقات به اصطلاح کمتر برخوردار هم می‌توانستند از گوشت، مرغ و شیری که امروز در کشور تولید می‌شود استفاده کنند.

صدر دادرس افزود: بخش تولید آسیب جدی دیده به ویژه در حوزه تولید گوشت؛ از سال ۹۸ که سامانه بازار گاه راه اندازی شد به دلیل اینکه سهمیه‌ای به تولید گوشت اختصاص داده نشد این آسیب‌ها به صنعت دام وارد شد.

وی گفت: بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی مورخ ۱۴۰۲/۱/۱۷ عدم تخصیص ارز ترجیحی برای سهمیه هر باربندها و دامدارهای سبک توضیح داده شده است. حذف ارز ترجیحی در واقع ضربه سهمگین دیگری بر پیکره تولید گوشت بود و امروز اگر قیمت گوشت در بازار بالا است به دلیل به اصطلاح گران فروشی نیست به دلیل مشکلات فنی است که به زیرساخت‌های تولید وارد شد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک در پایان گفت: اگر ارز ترجیحی که به نهاده‌های دامی داده می‌شود حذف شود، با توجه به شرایطی که در حوزه اقتصاد داریم، نمی‌توان وعده‌ها را عملیاتی کرد و سفره مردم کوچک‌تر شده و ضربه کاری دیگر به بخش تولید و تولید گوشت وارد می‌شود. نتیجه آن هم واردات هر چه بیشتر گوشت به کشور خواهد بود.

سرخط اخبار دام، طیور و آبزیان

دام، طیور و آبزیانجوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش می‌یابد

 محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم تولید گوشت قرمز در داخل کشور اظهار کرد: تلاش ما بر ای...

دام، طیور و آبزیانخلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کن...

دام، طیور و آبزیانماهیگیری مسئولانه در راستای احیای ذخائر آبزیان است

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان پس از ۱۷ سال وقف، دوم بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک برگزار می‌شود...

دام، طیور و آبزیانایران در صید تون‌ماهیان رتبه سوم و پنجم جهانی را دارد

دوم بهمن ۱۴۰۲ همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود...