مجوزی به کشتی‌های خارجی برای صید داده نشده است - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
رئیس سازمان شیلات ایران:

مجوزی به کشتی‌های خارجی برای صید داده نشده است

نبی‌اله خون‌میرزایی

خون میرزایی، رئیس سازمان شیلات گفت: هیچ مجوزی برای کشتی‌های خارجی برای صید در آب‌های سرزمینی ایران صادر نشده و فیلمی که از صید یک کشتی خارجی در فضای مجازی منتشر شده مربوط به آب‌های ایران نیست.

به گزارش اکودام به نقل از صداوسیما، نبی اله خون میرزایی در نشست خبری ظهر امروز، اظهار داشت: بعد از سهمیه بندی بنزین در کشور سهمیه مصرفی سوخت برای صیادان نیز بر اساس استانداردهای فائو تخصیص یافت، اما اگر این مقدار پاسخگو نباشد مورد تحقیق و بررسی قرار می‌گیرد و پیگیری می‌شود و در صورت نیاز این سهمیه اصلاح می‌شود.

وی با اشاره به گسترش بازارهای صادراتی ایران در خصوص محصولات شیلاتی، اظهار داشت: برخی کشورهای آسیای جنوب شرقی، چین و اوراسیا همچنین عمان، قطر، مالزی و ازبکستان به بازارهای صادراتی ایران اضافه شدند.

رئیس سازمان شیلات کشور تصریح کرد: رتبه اول دنیا در پرورش قزل آلا در آب شیرین با تولید ۱۸۰ هزار تن ماهی از آن ایران است و این به دلیل تقاضای مناسب ماهی است.

وی ادامه داد: در عین حال در داخل کشور مراکز مورد نیاز تولید تخم چشم زده رشد مناسبی نداشته و امیدواریم در سال ۹۹ در راستای خودکفایی با رشد این مراکز میزان تولید داخل افزایش یابد.

خون میرزایی با اشاره به سیل فروردین سال گذشته که خسارات سنگینی برای زیرساخت‌های شیلات کشور به همراه داشت اظهار کرد: به همت بهره برداران و مسئولان استانی این خسارت‌ها جبران و فعالیت‌ها از سر گرفته شد.

وی اظهار داشت: انتظارات مبنی بر این بود که در سال گذشته یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن محصولات شیلاتی تولید شود، ولی تولیدات فراتر از انتظارات بود و تولید یک میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات شیلاتی به ثمر نشست که این فراتر از برنامه ششم توسعه است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: همچنین بر اساس برنامه ششم باید مصرف سرانه به ۱۳ کیلوگرم می‌رسید که با برنامه‌های اجرا شده این میزان به ۱۳ کیلو و ۳۰۰ گرم رسید که این رقم نیز از ارقام برنامه ششم جلوتر است.

خون میرزایی ادامه داد: هر چند تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا، عرضه و صادرات فرآورده‌های شیلاتی را تحت تاثیر قرار داد، اما تراز تجاری بخش شیلات سال گذشته مثبت بوده و به ۴۴۰ میلیون دلار رسید.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه شیلات شاهد توسعه پایدار هستیم که افزایش سرانه مصرف به ۱۳ کیلو و ۳۰۰ گرم هم نشان دهنده همین موضوع است.

وی تاکید کرد: در داخل کشور باید تقاضا تحریک شود و دسترسی به آبزیان نیز راحت‌تر شود ضمن اینکه به فکر خرید حمایتی از تولید کنندگان محصولات شیلاتی نیز هستیم.

خون میرزایی خاطرنشان کرد: باوجود اینکه تسهیلاتی برای پرورش ماهی در قفس در نظر گرفته شده، اما در این خصوص با محدودیت منابع مواجهیم و ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا با اعطای این تسهیلات ۲۴ هزار شغل در این حوزه ایجاد شود.

وی ادامه داد: همچنین در صدد هستیم که برای واردات تجهیزات پرورش ماهی در دریا ارز ترجیهی اختصاص پیدا کند تا طرح پرورش ماهی در دریا توجیه اقتصادی داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر قیمت آبزیان در کشور نسبت به مواد پروتئینی بسیار مناسب است و باید توجه داشته باشیم که گوشت ماهی، مصرف غذا دارویی برای مردم دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در جنوب کشور ذخایر ماهی تن به مقدار لازم داریم اظهار داشت: در اقیانوس هند که عمده صیدگاه ماهیان تن است رتبه دوم کل صید و در غرب آسیا با تولید ۲۵۰ هزار تن رتبه اول را داریم.

وی خاطرنشان کرد: تقاضا برای مصرف ماهی تن در کشور بسیار مناسب است و در سال گذشته ۷۴۰ میلیون قوطی ماهی تن تولید شده است.

وی با اشاره به حمایت از کسانی که در داخل پرورش ماهی در دریا را تولید می‌کنند اظهار داشت: به هیچ وجه مانع رساندن این تولیدات سرمایه گذاران نیستیم، ولی تولیدات باید حتما استاندارد باشد و بر طبق استانداردهای جهانی صورت گیرد.

سرخط اخبار دام، طیور و آبزیان

دام، طیور و آبزیانجوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش می‌یابد

 محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم تولید گوشت قرمز در داخل کشور اظهار کرد: تلاش ما بر ای...

دام، طیور و آبزیانخلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کن...

دام، طیور و آبزیانماهیگیری مسئولانه در راستای احیای ذخائر آبزیان است

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان پس از ۱۷ سال وقف، دوم بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک برگزار می‌شود...

دام، طیور و آبزیانایران در صید تون‌ماهیان رتبه سوم و پنجم جهانی را دارد

دوم بهمن ۱۴۰۲ همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود...