مایه‌کوبی ۲۱۸ هزار راس دام در مهاباد علیه تب‌برفکی - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

مایه‌کوبی ۲۱۸ هزار راس دام در مهاباد علیه تب‌برفکی

مدیر شبکه دامپزشکی مهاباد گفت: در مرحله نخست مایه‌کوبی دام‌های سبک و سنگین علیه بیماری تب‌برفکی در این شهرستان در مجموع ۲۱۸ هزار راس دام واکسینه شدند.

عباس آغاز روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این مرحله از مایه‌کوبی ۱۹۸ هزار و ۹۰۶ راس گوسفند در ۱۳۰ واحد دامی و ۱۹ هزار و ۴۱۰ راس گاو در ۱۲۸ واحد دامی علیه این بیماری مایه‌کوبی شدند.

وی اضافه کرد: در بخش مایه‌کوبی گوسفندی واکسن به صورت رایگان از سوی دولت تامین شده و دامدار تنها هزینه تزریق برای هر راس به میزان پنج هزار ریال را پرداخت می‌کند اما در بخش گاوی واکسن رایگان نیست و هزینه مایه‌کوبی هر راس به میزان ۵۰ هزار ریال توسط دامدار پرداخت می‌شود.

وی افزود: مرحله نخست مایه‌کوبی دام‌های سبک و سنگین علیه بیماری تب‌برفکی در این شهرستان با مشارکت چهار مرکز دامپزشکی بخش خصوصی، پنج تیم دامپزشکی و یک تیم نظارتی بخش دولتی انجام شد.

مدیر شبکه دامپزشکی مهاباد از همکاری و همراهی دامداران این شهرستان با گروه‌های مایه‌کوبی برای اجرای موفق این طرح قدردانی کرد و از دامداران خواست از ورود دام‌های جدید به دامداری خود قبل از مایه‌کوبی خودداری کنند.

«آغاز»، همچنین از دامداران خواست از هرگونه جابجایی دام بدون اخذ مجوز بهداشتی و قرنطینه‌ای و ورود افراد متفرقه به محوطه دامداری خودداری کنند و در صورت مشاهده هرگونه بیماری دامی با شماره تلفن‌های ۴۲۴۴۲۲۲۸ و ۴۲۴۴۲۲۲۹ شبکه دامپزشکی مهاباد تماس بگیرند.

بیماری تب برفکی یک بیماری مخصوص دام بوده که احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است؛ ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم بیماری تب برفکی است.

کاهش شیر در دام‌ها، کاهش تولید فرآورده‌های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام‌های جوان از جمله خسارت‌های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.

واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام‌ها دارد و تب برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام‌ها به وسیله مایه‌کوبی جلوگیری کرد.

شهرستان مهاباد دارای بیش از ۲۵۰ هزار راس دام است که از این تعداد ۲۳۰ هزار راس دام سبک و ۲۳ هزار راس دام سنگین است.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...