اجرای طرح تشدید نظارت بر عرضه دام تا پایان ماه رمضان - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اجرای طرح تشدید نظارت بر عرضه دام تا پایان ماه رمضان

رئیس سازمان دامپزشکی گفت: در طرح تشدید بازرسی ماه رمضان نظارت بر عملکرد دامداری، کشتارگاه و مراکز عرضه انجام می‌شود.

علیرضا رفیعی پور رئیس سازمان دامپزشکی با اشاره به اینکه گزارشی از شیوع کووید ۱۹ در دام نداشتیم، اظهار کرد: در حوزه دام سبک و سنگین دلایل متعددی همچون تب برفکی و طاعون نشخوارکنندگان منجر به تلفات می‌شود.

وی افزود: با وجود آنکه بیماری مشترک انسان و دام یکی از عوامل تلفات دام به شمار می‌رود، به همین خاطر بار‌ها به دامداران گفتیم که رعایت شرایط بهداشتی وجوه مختلفی همچون واکسن، عدم رفت و آمد غیرضرور به محل دامداری، تغدیه دام و از همه مهم‌تر اضافه کردن دام به دامداری دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه شیوع کووید ۱۹ در دام تایید نشده است، گفت: با توجه به تشکیل ستاد ویژه مقابله با کرونا در سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی و رصد روزانه از دامداری و کشتارگاه ها، تاکنون گزارشی از کووید ۱۹ از دام به انسان و از انسان به دام نداشتیم.

افراد از مصرف خام فرآورده‌های دامی اجتناب کنند

وی پیرامون نگرانی‌های مردم در خصوص خرید گوشت قرمز و سایر فرآورده‌های دامی مبنی بر انتقال ویروس کرونا اظهار کرد: حساسیت مردم در تهیه فرآورده‌های خام دامی سالم بسیار ارزشمند است و این قول را به افراد می‌دهم که سازمان دامپزشکی با عملکرد به وظایف خود بازدید و معاینات لازم از دامداری و کشتارگاه‌ها را انجام‌می دهد و همواره لاشه را پس از نگه داری در پیشسرد توسط ماشین‌های یخچال دار به بازار عرضه می‌کند که با این وجود گوشتی که از کشتارگاه خارج می‌شود، ۱۰۰ درصد سالم است.

رفیعی پور در توصیه‌ای به افراد گفت: زمانیکه افراد برای خرید فرآورده‌های خام دامی‌به ویژه گوشت مراجعه می‌کنند، قصابان به سبب خرد کردن گوشت حتما باید ماسک و دستکش داشته باشند تا نگرانی‌ها پیرامون انتقال ویروس کووید ۱۹ از افراد به لاشه منتقل نشود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پایان با اشاره به اینکه طرح تشدید نظارت تا پایان ماه رمضان در حال انجام است، تصریح کرد: در طرح تشدید نظارت نوروز ۶۰۰ تن فرآورده خام دامی اعم از ماهی، گوشت، مرغ و تخم مرغ به دلیل شرایط بد نگهداری، تاریخ انقضا و… معدوم شدند، به همین خاطر به افراد توصیه می‌شود که فرآورده خام دامی را به صورت کاملا پخته مصرف کنند.

سرخط اخبار دام، طیور و آبزیان

دام، طیور و آبزیانجوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش می‌یابد

 محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم تولید گوشت قرمز در داخل کشور اظهار کرد: تلاش ما بر ای...

دام، طیور و آبزیانخلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کن...

دام، طیور و آبزیانماهیگیری مسئولانه در راستای احیای ذخائر آبزیان است

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان پس از ۱۷ سال وقف، دوم بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک برگزار می‌شود...

دام، طیور و آبزیانایران در صید تون‌ماهیان رتبه سوم و پنجم جهانی را دارد

دوم بهمن ۱۴۰۲ همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود...