افزایش سطح زیرکشت نخیلات خوزستان تا ۵۵هزار هکتار در افق ۱۴۰۴ - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

افزایش سطح زیرکشت نخیلات خوزستان تا ۵۵هزار هکتار در افق ۱۴۰۴

اهواز - رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت:سطح زیرکشت نخیلات استان از ۴۱هزار هکتار فعلی به ۵۵هزار هکتار در افق سال ۱۴۰۴ خواهد رسید.

کیخسرو چنگلوایی روز چهارشنبه با اشاره به ضرورت بازسازی و اجرای برنامه توسعه نخیلات استان افزود:استفاده از ارقام تجاری، پرمحصول و بازارپسند که جنبه صادراتی دارند امکان توسعه نخیلات بارور و غیرباور تا ۵۵هزار هکتار را محقق خواهد کرد.
وی با بیان اینکه محصول خرمای خوزستان از تنوع خوبی برخوردار است به گونه‌ای که حدود ۷۵ رقم خرما در استان تولید می‌شود افزود:هم اکنون معیشت ۴۰ هزار نفر خانوار از خرما و فراورده‌های وابسته به آن تامین می‌شود.
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان در ادامه افزود:سالانه حدود۱۹۰ هزار تن خرما ، خارک و رطب در خزوستان برداشت می‌شود که از این میزان ۸۵ هزار تن با ارزشی معادل ۱۲۰ میلیون دلار در سال به خارج از کشور صادر شده و بخشی نیز یا به مصرف داخل استان بازار استان‌های دیگر می رسد.
چنگلوایی اظهار داشت:بیشترین سطح زیرکشت خرما در مناطق شادگان، آبادان، خرمشهر، ماهشهر و بهبهان است و حدود ۶۰ کارگاه فرآوری و بسته‌بندی این محصول نیز در استان فعال هستند که کار خرید، بسته‌بندی و صادرات آن را انجام می‌دهند.
وی گفت: با توجه به سطح زیر کشت خرما در استان با انجام فعالیت‌های به‌زراعی ، پیش بینی می شود افزایش عملکرد در واحد سطح تا ۳۷۰ هزار تن محصول در سال ۱۴۰۴ برسیم.
برداشت خارک و رطب در خوزستان از ابتدای تیرماه شروع می‌شود.برداشت خرما نیز اواخر شهریور به مدت ۴۰ روز ادامه دارد.
خرمای تولیدی خوزستان با وجود کیفیت و مزه خوب ، فدای فقدان بسته بندی و برند مناسب شده و بهره برداران از این ناحیه به شدت آسیب دیده‌اند.حدود ۴.۵ میلیون اصله نخل بارور و غیربارور خرما در خوزستان وجود دارد. بخش مهمی از نخیلات استان بر اثر آتش باری نیروهای بعثی عراق در جریان تجاوز به خاک جمهوری اسلامی ایران و بخشی نیز به علت شوری آب کارون و اروندرود در سال‌های اخیر نابود شده است.

شوری بیش از حد آب در بخش مهمی از نخیلات حاشیه کارون ، اروندرود و بهمنشیرکه منجر به نابودی آنان نشده ، کاهش شدید کیفیت خرمای تولیدی را به‌دنبال داشته است.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...