کمین تاجران برای غارت خرمای نخل‌داران بوشهر؛ بازاری که صاحب ندارد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

کمین تاجران برای غارت خرمای نخل‌داران بوشهر؛ بازاری که صاحب ندارد

کشاورزان بوشهری راهی جز حراج محصول خود با نازل ترین قیمت به تاجرانی که فقط به سود خود فکر می‌کنند نخواهند داشت؛ چرا که ابزاری برای حفظ و نگهداری خرما ندارند.

چند روز بیشتر به آغاز فصل برداشت خرما نمانده است ولی هنوز برخی از نخلداران استان بوشهر خرمای سال گذشته خود را در انبارها دارند و موفق به فروش آن نشده‌اند.

هر سال در چنین روزهایی بازار خرید و فروش خرما داغ بود و واسطه‌ها و تاجران در حال خرید خرمای نخلداران و ارائه پیش‌پرداخت به آنها بودند ولی امسال بازار سوت و کورتر از سال‌های قبل است.

در حالی که پارسال در چنین روزهایی خرمای نخل داران دشتستانی حدود هشت هزار و ۵۰۰ تومان در باغ از آنها خریداری می شد، انتظار می‌رفت امسال با توجه به تورم یک سال اخیر قیمت خرید خرما به حدود ۱۴ هزار تومان برسد.

با وجود تورم شدید، قیمت خرما همچنان زیر ۱۰ هزار تومان مانده است و مشتری‌ها هم کم شده است، شاید تاجران امسال ریسک خرید خرما را سخت‌تر از سال‌های قبل دیده‌اند و یا اینکه کمین کرده‌اند تا خرما را با نازل‌ترین قیمت بخرند و سود بیشتری از این معامله ببرند.

کشاورز راهی جز فروش ندارد
یکی از نخلداران دشتستانی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: یک سال زحمت می‌کشیم و سخت‌ترین کارها را انجام می‌دهیم تا در زمان برداشت خرما بتوانیم هزینه‌های زندگی خود را برای یک سال تامین کنیم ولی حالا بازار در دست ما نیست و توسط افرادی دیگر کنترل می‌شود.

سبحانی اظهار کرد: طی سال‌های اخیر عملیات برداشت توسط تاجران خرما انجام می‌شود و اغلب باغداران ابزار برداشت و مهم‌تر از آن نیروی انسانی لازم برای برداشت خرما را ندارند و به نوعی اختیار از آنها سلب شده است.

نخلداران هم نمی‌توانند خرما را روی نخل نگه دارند و ناچارند تا قبل از خشک شدن محصول، آن را با هر قیمتی که تعیین می‌شود بفروشند و این موضوع اختیار عمل را در اختیار تجار خرما قرار داده است

وی افزود: نخلداران نمی‌توانند خرما را روی نخل نگه دارند و ناچارند تا قبل از خشک شدن محصول، آن را با هر قیمتی که تعیین می‌شود بفروشند و این موضوع اختیار عمل را در اختیار تجار خرما قرار داده است.

این کشاورز با بیان اینکه سردخانه‌ها جوابگوی حجم بالای تولید خرما نیست، اضافه کرد: برخی از خانواده‌ها همین الان نیازمند پول هستند و مجبورند خرمای خود را قبل از برداشت در ازای دریافت بخشی از قیمت کل به فروش برسانند.

جولان دلالان برای تاراج خرما
دلالان از این فرصت استفاده کرده و قیمت‌های بسیار پائینی را برای خرید خرما پیشنهاد می‌دهند که به هیچ وجه خوشایند نخلداران نیست ولی نخلداران هم مجبورند که محصول خود را بفروشند.

رئیس خانه کشاورز آب‌پخش در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: نخلداران سالانه یکبار محصول خود را برداشت می‌کنند و با درآمدی که دارند باید یک سال زندگی کنند و معیشت بسیاری از خانواده‌ها تحت تاثیر قیمت خرما قرار دارد.

افرادی که تمکن مالی بالایی دارند با نازل‌ترین قیمت، خرما را از باغ‌داران می‌خرند و کشاورزان نیز راهی جز فروش محصول خود ندارند

حسن فریبرزی با بیان اینکه قیمت خرما باید با تورم هم‌خوانی داشته باشد، تصریح کرد: افرادی که تمکن مالی بالایی دارند با نازل‌ترین قیمت، خرما را از باغ‌داران می‌خرند و کشاورزان نیز راهی جز فروش محصول خود ندارند.

وی با تاکید بر اینکه نیازمند همکاری و همراهی دولت هستیم، تصریح کرد: الان نمی‌توانیم منتظر کارهای درازمدت باشیم و در همین چند روز مانده تا برداشت محصول، باید به کشاورزان کمک شود تا محصول آنها مفت از چنگشان خارج نشود.


پیشنهادهایی برای افزایش قیمت
رئیس خانه کشاورز آب‌پخش تهاتر را یکی از راهکارهای فروش خرما در بازارهای خارجی دانست و اضافه کرد: می‌توان با صادرات خرما، محصولات مورد نیاز کشور را به جای پول وارد کشور کرد.

وی تاکید کرد: یکی از راهکارها، ارائه سرمایه در گردش با سود کم برای تاجران خرما است که بتوانند محصول را خریداری و با قیمت مناسب به فروش برسانند.

فریبرزی ادامه داد: هزینه‌های سردخانه‌ها بالا است و نرخ باید مناسب باشد تا کشاورزان بتوانند محصول خود را در سردخانه نگهداری کرده و در زمان مناسب به فروش برسانند.

وی تصریح کرد: کشاورزان نیز باید همراه و هم‌فکر با هم باشند و تنها به فکر فروش نقدی نباشند و به دلالان اجازه ندهند که بازار را در دست بگیرند.

لزوم تسهیل صادرات
محمدرضا علی‌پور از اعضای انجمن خرمای استان بوشهر نیز به خبرنگار بازار گفت: یکی از بازارهای مهم برای فروش محصول نخیلات استان بوشهر بازار عراق بود که مرز بسته شده و صادرات انجام نمی‌شود.

وی اضافه کرد: در صورتی که مرزها باز شود شاهد بهبود بازار خرما خواهیم بود و قیمت خرما بالاتر می‌رود و کشاورزان نیز سود بیشتری خواهند کرد.

علی‌پور یکی دیگر از مشکلات برای صادرات خرما را برگشت پول به کشور دانست و اضافه کرد: انتظار می‌رود مسئولان تلاش ویژه‌ای را برای تسهیل در صادرات خرما داشته باشند.

شرایط صادرات خرما بهبود می‌یابد
نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی نیز به بازار گفت: در راستای بهبود معیشت نخلداران و فروش محصول تلاش گسترده‌ای داشته ایم و از همه ظرفیت‌ها در این راستا استفاده می‌کنیم.

ابراهیم رضایی با بیان اینکه عوارض صادرات خرما حذف شده است، ادامه داد: برگشت پول تاجران و صادرکنندگان خرما نیز با ارز آزاد محاسبه خواهد شد.

وی تسهیل صادرات را از راهکارهای مهم برای بهبود بازار خرما دانست و بیان کرد: به آینده خرما خوش‌بین هستیم و امیدواریم که وضعیت نسبت به شرایط فعلی بهبود یابد.

خرما یک کالای اساسی نیست که از گران آن کسی نگرانی داشته باشد و انتظار می‌رود همه کمک کنند تا نخل‌داران متضرر نشوند

نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خرما یک کالای اساسی نیست که از گرانی آن کسی نگرانی داشته باشد و انتظار می‌رود همه کمک کنند تا نخل‌داران متضرر نشوند.

نخل‌داران این روزها سخت‌ترین شرایط را تجربه می‌کنند و از یک طرف با سرعت به زمان برداشت محصول نزدیک می‌شوند و از طرف دیگر بازار برای آنها خوشایند نیست و با این قیمت‌ها نمی‌توانند محصولشان را بفروشند.

قیمت‌های کمتر از ۱۰ هزار تومان برای هر کیلو خرمای کبکاب برای کشاورزان پذیرفتنی نیست و انتظار دارند که با افزایش قیمت‌ها، بتوانند هزینه یک سال زندگی خود را تامین کنند.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزی۶۳.۵ درصد افزایش قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفند در یک سال

به گزارش خبرنگار مهر، نگاهی به سیر صعودی قیمت در بازار گوشت قرمز از اواخر بهار سال گذشته تا امروز، وضعیت صنعت دامپروری ک...

کشاورزینیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است

به گزارش خبرنگار مهر، مجتبی خیام نکویی ظهر پنج شنبه در بازدید از مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان (شاهرود) ضمن بیان اینک...

کشاورزیافت تراز آب های زیرزمینی در کهگیلویه/توقف کشت برنج با آب زیرزمینی

سید هادی خاضعی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: به دلیل اهمیت مسئله آب در کشور دولت سیزدهم تلاش‌های زیادی را برای رفع چالش...

کشاورزیتاکید نیکبخت بر اقدام مشترک کشورها برای مقابله با تخریب سرزمینی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی در پیامی به نخستین نشست شورای حکام،...