افزایش قیمت ارزاق در ماه رمضان/ خبری از نظارت نیست - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

افزایش قیمت ارزاق در ماه رمضان/ خبری از نظارت نیست

کرمان - در آستانه ماه رمضان قیمت اجناس هر روز بیشتر می شود و در حالیکه درآمد مردم با چالش مواجه شده قیمتها سر به فلک می کشد.

به گزارش اکودام، پس از شیوع کرونا در کشور و کرمان بیشترین تمرکز بازرسان اصناف و سازمان صمت در استان همکاری با بازرسان بهداشتی، تعطیلی اصناف در زمان قرنطینه و رعایت فاصله اجتماعی بود اما در سایه دغدغه های بهداشتی برخی افراد سودجو قیمت ها را به بهانه نوروز و محدودیت های ناشی از کرونا افزایش دادند.

تب گرانی افزایش یافت

این روزها هنوز هم تب کرونا داغ است اما اصناف فعالیت خود را شروع کرده اند، هر چند در اکثر موارد هیچ قاعده و اصولی در زمینه نکات بهداشتی رعایت نمی شود اما با آغاز ماه مبارک رمضان و افزایش تقاضا برای خرید مواد غذایی قیمت ها هم افزایش یافته و کمتر توجهی به کنترل قیمت ها می شود.

محمد اسکندری یکی از شهروندان کرمانی است که به خبرنگار بازار می گوید: شاهد هستیم قیمت ها هر روز بیشتر می شود و نظارت ها و بازرسی ها بر روی قیمت ها بسیار اندک است و سودجویان هر چه می خواهند در بازار انجام می دهند.

شاهد هستیم قیمت ها هر روز بیشتر می شود و نظارت ها و بازرسی ها بر روی قیمت ها بسیار اندک است و سودجویان هر چه می خواهند در بازار انجام می دهند

وی گفت: هنوز بسیاری از مردم برای خرید اجناس مورد نیاز به بازار مراجعه نکرده اند و سعی می کنند پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و فقط اقلام ضروری را تهیه کنند در این شرایط اگر به بازار مراجعه کنید با تورم قابل توجهی در اکثر اجناس مواجه می شوید که هنوز مورد توجه قرار نگرفته است.

این شهروند کرمانی می گوید: این افزایش قیمت به صورت پنهان روی داده و هنوز اکثر جامعه با آن مواجه نشده اند.

محمد اکبری نیز گفت: چند روز قبل مقداری حبوبات خریداری کردم که شاهد افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت ارزاق بودم سوال این است که در شرایط کنونی که بسیاری از مردم توان خرید را از دست داده اند و مدتها هیچ درآمدی نداشتند چرا چنین وضعیتی در بازار ایجاد شده است و مسئولان و دستگاه های نظارتی در کجای زنجیره عرضه و تقاضا قرار گرفته اند.

در غیاب مردم قیمتها افزایش یافت

وی گفت: افزایش قیمت ها در حالی روی داده است که مردم در خانه های خود مانده اند و با مراجعه مجدد بعد از مدتها به اصناف به یکباره با چنین افزایش قیمتی مواجه می شوند.

زهرا اوتادی نیز افزود: به نظر می رسد مسئولان در استان کرمان بعد از ماجرای نظارت بر اصناف در خصوص پروتکل های ستاد مقابله با کرونا با یک رکود مواجه شده اند و فراموش کرده اند که ماه رمضان آغاز شده و هر سال بازار یک کشش کاذب برای افزایش قیمت ها به خصوص در زمینه مواد غذایی پیدا می کند.

وی افزود: خوشبختانه هیچ گونه کمبود کالایی در استان وجود ندارد اما به طور مثال اگر به بازار تره و بار و میوه مراجعه کنید با وجود اینکه کشاورزان از کاهش قیمت محصولات می نالند اما همان اجناس مانند خیار و گوجه و پیاز و انواع میوه با افزایش قابل توجه قیمت مواجه هستند.

قیمت میوه و تره و بار اوج گرفته است

وی افزود: اسفند سال گذشته مجموع نیازمندی میوه و تره بار خانواده من در هر هفته ۷۵ هزار تومان بود اما در حال حاضر برای خرید همان اجناس باید حداقل ۱۵۰ هزار تومان پرداخت کنم.

این شهروند کرمانی از مسئولان خواست هر چه سریع تر برای کنترل بازار اجناس مختلف ورود کنند و اجازه ندهند در سایه ترس از کرونا و در خانه ماندن مردم قیمتها افزایش یابد.

مسئولان هر چه سریع تر برای کنترل بازار اجناس مختلف ورود کنند و اجازه ندهند در سایه ترس از کرونا و در خانه ماندن مردم قیمتها افزایش یابد

میثم اسماعیلی یکی از فعالان صنوف کرمان است که به خبرنگار بازار می گوید از ۱۵ اسفند ماه سال گذشته مجبور شدم مغازه را تعطیل کنم و تا ۱۸ فروردین سال جاری هیچ درآمدی نداشتم و مجبور شدم برای ارتزاق از اقوام قرض کنم در چنین شرایطی که با فشار جدی اقتصادی مواجه هستیم به یکباره با افزایش قیمت هم مواجه شده ایم.

زلوبیا و بامیه دغدغه مردم نیست قیمتهای عمومی را کنترل کنید

وی بیان کرد: مسئولان در بهترین حالت در مصاحبه با رسانه ها قیمت زلوبیا و بامیه را مشخص می کنند من سوال می پرسم وقتی مردم با افزایش عمومی قیمتها مواجه شده اند چرا شما دنبال زلوبیا و بامیه هستید؟!

در حالی قیمت ها در بازار بی رویه در حال افزایش است سبد خانوار کوچکتر از قبل شده است که جلسه ستاد تنظیم بازار یک روز قبل از ماه رمضان در کرمان برگزار شد و بدون اینکه اشاره به نظارت بر قیمت ها در روزهای گذشته شود گفته شد که در طول ماه رمضان نظارت ویژه رمضان در کرمان شروع می شود.

اینکه برگزاری این جلسات می تواند جلوی گران فروشان را بگیرد یا خیر، سوالی است که جوابش از هم اکنون مشخص است و روند رو به افزایش قیمت ها جواب آن را نشان می دهد.

مردم شهر کرمان خواستار حضور جدی تیم های نظارت بر قیمت ها در بازار هستند و از مسئولان می خواهند با گران فروشان به صورت جدی برخورد کنند.

با گران و کم فروشی به شدت برخورد قانونی می شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان در گفتگو با بازار گفت: از مردم می خواهیم هر گونه گران فروشی را با واحد ۱۲۴ هماهنگ کنند و بازرسان بلافاصله با گران فروشان برخورد می کنند.

مهدی حسینی‌نژاد گفت: قیمت ها در ستاد تنطیم بازار مشخص شده است و هیچ صنفی حق ندارد اقدام به گران فروشی و کم فروشی کند و با هر گونه تخلف به شدت برخورد می شود.

قیمت ها در ستاد تنطیم بازار مشخص شده است و هیچ صنفی حق ندارد اقدام به گران فروشی و کم فروشی کند و با هر گونه تخلف به شدت برخورد می شود

وی تاکید کرد: طی روزهای آینده بازرسان در بازار حضور می یابند و اجازه نمی دهند گران فروشی انجام شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان همچنین از وجود تمامی کالاهای مورد نیاز مردم در انبارهای استان کرمان خبر داد و بیان کرد: هیچ گونه کمبود کالایی در استان کرمان وجود ندارد و برنامه ریزی لازم در خصوص تامین نیاز مردم انجام شده است.

وی در خصوص آخرین قیمتهای اجناس مورد نیاز مردم در ماه رمضان و نتابج جلسه تنظیم بازار نیز گفت: سهمیه شکر در شمال استان هزار و ۳۵۷ تن و در جنوب استان ۶۲۷ تن است که توزیع آن به دو صورت فله‌ای با قیمت هر کیلو چهار هزار و ۷۰۰ تومان و بسته‌بندی هر کیلو پنج هزار و ۹۰۰ تومان خواهد بود.

وی افزود: سهمیه مرغ منجمد در شمال استان ۶۷۹ تن و در جنوب استان ۳۱۴ تن است که با قیمت مصرف کننده هر کیلو ۱۲ هزار تومان عرضه خواهد شد همچنین ۴۰۷ تن سهمیه گوشت قرمز شمال استان و ۱۸۸ تن سهمیه جنوب استان است که با قیمت هر کیلو ۴۲ هزار تومان عرضه می شود.

وی گفت: برای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان ۱۳۵۷ تن روغن نباتی در شمال استان و ۶۲۷ تن به جنوب استان تخصیص یافته که قیمت آن باتوجه به وزن روغن فرق خواهد کرد که قیمت‌ها در ستاد تنظیم بازار تعیین شده همچنین سهمیه برنج هندی در شمال استان ۱۳۵۷ تن و در جنوب استان ۶۲۷ تن است که قیمت برای مصرف‌کننده هر کیلو ۸۰۰۰ تومان خواهد بود.

وی با اشاره به مصرف خرما در ایام ماه رمضان، عنوان کرد: خرمای امسال به‌صورت ویژه در طرح تنظیم بازار قرار گرفته که سهمیه شمال استان دو هزار و ۳۶ تن و سهمیه جنوب استان ۹۴۱ تن می باشد که قیمت برای مصرف کننده هر کیلو ۲۴ هزار تومان خواهد بود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان از قیمت زلوبیا و بامیه در ماه مبارک رمضان سخن به میان آورد و اظهار کرد: قیمت هر کیلو زلوبیا ۲۰ هزار تومان، قیمت بامیه هر کیلو ۲۲ هزار تومان و قیمت مخلوط زلوبیا و بامیه ۲۱ هزار تومان مصوب شده است.

با این وجود وقتی به بازار کرمان مراجعه می کنید شاهد گرانی افسار گسیخته ای هستیم که بیش از گذشته بر مردم فشار آورده و ادامه این روند می تواند مردم را با مشکلات زیادی مواجه کند، همچنین برخی از اجناس مانند برنج پاکستانی نیز در کرمان با کمبود مواجه است.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...