افزایش ظرفیت‌سازی تولید در صنایع معدنی با وجود تشدید تحریم‌ها - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

افزایش ظرفیت‌سازی تولید در صنایع معدنی با وجود تشدید تحریم‌ها

تهران - برنامه‌ریزی برای رشد ظرفیت‌های تولید کشور به ویژه در مسیر حرکت زنجیره فولاد با وجود تشدید تحریم‌ها حتی با وجود بحران کرونا، همچنان تداوم دارد و رشد صادرات بخش معدن و صنایع معدنی در سال گذشته تاییدی بر پیاده‌سازی این برنامه اصولی است.

به گزارش روز دوشنبه، دشمن باوجود تشدید تحریم‌ها، نتوانسته اقتصاد کشورمان را فلج سازد، بگونه‌ای که وزارت صنعت از تحقق سهم ۲۵ درصدی صادرات بخش معدن و صنایع معدنی در صادرات غیرنفتی در سال گذشته خبر داد و  چهار درصد بیش از سال ۹۷ که ۲۱ درصد بود، ثبت شد.

براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، سال گذشته ارزش صادرات غیر نفتی کشور به رقم ۴۱.۳ میلیارد دلار رسید.

محاسبه سهم ۲۵ درصدی بخش معدن و صنایع معدنی از رقم گمرک، گویای تحقق ۱۰ میلیارد و ۳۲۵ میلیون دلاری است، در حالی که ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی در سال ۹۷ بیش از ۹.۲ میلیارد دلار اعلام شد.

چشم انداز ۷۳ میلیونی برای کنسانتره سازی

ایران برای سال ۱۴۰۴ ظرفیت ۵۵ میلیون تنی فولاد را طراحی کرده و در سرفصل کنسانتره سنگ آهن که نخستین حلقه از زنجیره آن محسوب می‌شود، حدود ۷۳ میلیون تن ظرفیت پیش بینی شده و این درحالی است که در پایان سال ۹۷ رقم ۵۲.۴ میلیون تن تحقق یافت و تولید رقم ۴۴.۹ میلیون تن را ثبت کرد.

ضمن اینکه ظرفیت طرح‌های دردست اجرا مربوط به این بخش رقم ۲۰.۴ میلیون تن بود و انتظار می‌رود تا پایان عمر دولت دوازدهم گامی مهم در این ارتباط برداشته شود.

گندله‌سازی در سودای ۷۴ میلیونی

گندله‌سازی از دیگر حلقه‌های زنجیره فولاد در افق چشم انداز ۱۴۰۴ سودای رسیدن به رقم حدود ۷۴ میلیون تن دارد و این درحالی است که در پایان سال ۹۷ ظرفیت اسمی ان ۴۸.۱ میلیون تن بود و در عین حال میزان تولید هم رقم ۴۱.۵ میلیون تن به ثبت رسید.

ظرفیت طرح‌های در دست اجرا و قابل تحقق مربوط به گندله‌سازی رقم ۲۵.۳ میلیون تن را نشان می‌دهد.

آهن اسفنجی با راهبرد ظرفیت ۴۵ میلیونی

آهن اسفنجی دیگر عنصر این زنجیره به حساب می‌آید که در افق چشم‌انداز برنامه راهبردی برای رسیدن به رقم حدود ۴۵ میلیون تن را دارد و در پایان سال ۹۷ ظرفیت اسمی این بخش رقم ۳۲.۶ میلیون تن را ثبت کرد، ضمن اینکه عملکرد تولید رقم ۲۶.۳ میلیون تن را نشان داد.

ظرفیت طرح‌های در دست اجرا و قابل تحقق آهن اسفنجی رقم ۳۲.۷ میلیون تن است تا در افق ۱۴۰۴ به هدف مربوطه برسد.

تازه ترین آمار تولید آهن اسفنجی اینکه میزان تولید در سال ۹۸ با رشد ۶ درصدی نسبت به سال ۹۷ به رقم ۲۷ میلیون و ۹۰۷ هزار تن رسید.

چشم انداز مالی برای تحقق اهداف 

بررسی‌های انجام شده گویای آن است که به منظور تحقق ظرفیت‌­های پیش‌بینی و با احتساب آنکه به ازای کمبودها نیز باید واحد مربوطه احداث شود، لازم است مبلغ ۶.۸ میلیارد یورو سرمایه‌­گذاری انجام شود.

همچنین برپایه برآوردها در قالب طرح جامع فولاد، انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری لازم برای تکمیل زنجیره در بخش زیرساخت‌­ها (تجهیز معدن، گاز، برق، آب، جاده، بندر و ریل) معادل با ۱۰.۴ میلیارد یورو نیاز باشد.

امروز درکنار مبحث توسعه که ایجاد ظرفیت‌های جدید از مشخصه‌های آن است، وجود تقاضا هم مهمترین عامل محرک بازار و تولید به حساب می‌آید، محاسبات انجام شده در پایش طرح جامع فولاد گویای آن است که میزان مصرف فولاد در افق ۱۴۰۴ با فرض رشد اقتصادی حدود چهار درصد، مقداری بیش از ۲۶ میلیون تن است.

دستیابی به این رقم به استناد تشکیل سرمایه ثابت در ساختمان و ماشین آلات و با در نظر گرفتن متوسط سهم ارزش محصولات فولادی مصرف شده در پنج سال گذشته در تشکیل سرمایه ثابت ناخالص، سالانه تا افق ۱۴۰۴ برابر با ۱۱۳ میلیارد یورو برآورد شده است.

برآوردها در طرح جامع فولاد نشان می‌دهد که میزان صادرات معادل فولاد خام در افق ۱۴۰۴ به استناد سهم صادرات به تولید در سال­‌های پر رونق صادرات کشور، معادل با ۱۵ میلیون تن خواهد بود. همچنین با توجه به سهم فعلی صادرات فولاد در صادرات محصولات غیر نفتی (معادل هفت درصد به لحاظ ارزش) و با فرض ادامه همین سهم در آینده تحقق ۱۵ میلیون تن صادرات فولاد به معنای دستیابی به صادرات غیر نفتی حدود ۱۰۰ میلیارد یورو برآورد می‌شود.

به گزارش اکودام، ایران امروز دهمین فولاد ساز جهان محسوب می‌شود، پیش‌بینی شده در افق چشم انداز ۱۴۰۴ به جایگاه هفتم جهان ارتقا یابد.

سرخط اخبار منابع آب و خاک

منابع آب و خاکتخصیص نیمی از بودجه تصویب شده برای آبخیزداری

به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، قائم مقام پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری می‌گوید: بودجه آبخیزداری باید در لایحه بودجه،...

منابع آب و خاک«قانون خاک» در حال ویرایش حقوقی است

خاک و آب دو شاخص مهم برای حیات کره زمین است. صفدر نیازی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری گفت: در کشور د...

سید جواد ساداتی نژاد

منابع آب و خاککاشت یک میلیارد درخت در کشور کلید خورد

سید جواد ساداتی نژاد روز دوشنبه در مراسم روز ملی درختکاری که در حاشیه روستای تورقوزآباد شهرستان ری برگزار شد، افزود: کاش...

آبخیزداری

منابع آب و خاکتصویب ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای اجرای عملیات آبخیزداری

عباسعلی نوبخت در نشست خبری که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد از تصویب  ۳۰۰ میلیون یورو برای فعالیت‌های آبخیزداری ا...