چرا بازار گوشت قرمز تنظیم نمی‌شود؟ - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

چرا بازار گوشت قرمز تنظیم نمی‌شود؟

اصفهان - گوشت قرمز از نیاز‌های اساسی مردم به شمار می‌رود و تنظیم بازار آن در تمام روزهای سال ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است اما فراز و نشیب نرخ‌های غیر واقعی این محصول در مناسبت‌های خاص تنشی در سبد خرید خانوارها به همراه دارد.

به گزارش اکودام، مدت‌هاست گرانی گریبانگیر بازار گوشت قرمز شده، قیمت‌ها سر به فلک گذاشته و مردم کم‌در‌آمد توان خرید یک کیلوگرم گوشت را هم ندارند و این کالای پروتئینی از سفره و سبد خوراک خانواده‌های بی‌بضاعت و متوسط جامعه حذف گردیده و به رغم تمام تمهیدات در نظر گرفته قیمت این منبع تأمین پروتئین کاهش قابل توجهی نیافته است.

گوشت قرمز از محوری‌ترین محصولات در سبد غذایی بخش قابل توجهی از خانوار‌های ایرانی بوده است اما از روزهای میانه زمستان ۹۵ که چندان از ذهن‌ها دور نیست تلاطم در بازار گوشت آغاز شد و با افزایش ناگهانی و افسارگسیخته ساعتی قیمت‌ها مصرف این کالا به حد چشمگیری کاهش یافته و درصد کمتری از مردم توانایی تهیه آن را دارند.

داستان گوشت و سفره‌ها فقط مربوط به خانه‌ها نبود. بسیاری از رستوران‌داران و مراکز پخت غذا نیز در درگیری با قیمت بالای گوشت چاره‌ای جز حذف یا کم کردن این ماده خوراکی در غذاهای خود نداشته‌اند.

این شکایتی است که بسیاری از شهروندان بعد از مراجعه به رستوران یا تهیه غذا از مراکز طباخی عنوان می‌کنند. هزینه‌ای که برای یک پرس غذای کامل پرداخت می‌شود اما خورشتی تحویل گرفته می‌شود که خالی از ماده گران قیمت سفره‌هاست!

همچنین طی سال‌های اخیر وضعیت نوسان قیمت گوشت به گونه‌ای شد که فعالیت بسیاری از دست اندرکاران این حوزه را نیز تحت الشعاع قرار داد تا جایی که سبب تعطیلی ۵۰ تا ۶۰ واحد صنفی در استان اصفهان گردید.

طی این سال‌ها دلیل گرانی سرسام‌آور گوشت قرمز در بازار اصفهان یکی از مهمترین سئوالاتی است که در ذهن شهروندان جای گرفته که چرا این کالا همانند سال‌های گذشته نباید از ثبات قیمت برخوردار باشد و هر روز و ساعت شاهد تغییرات ۵۰۰ تا ۲ هزار تومانی بهای گوشت باشیم و اینکه در اعیاد خاص هم که البته از روزها و ماه‌های قبل گرانی‌ها در بازار جاخوش کرده‌اند در رسانه‌ها مسئولان از عدم گرانی و کمبود در توزیع گوشت قرمز خبر می‌دهند.

هر چند در سال‌های اخیر مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده‌اند اخلال‌گران و بدحسابان موجب افزایش قیمت گوشت شده‌اند، اما فعالان حوزه دام دلایلی همچون قاچاق دام زنده، کاهش تولید، نبود مراتع، نوسانات دلار، سیلاب‌‌ها، افزایش و کاهش ناگهانی دما، سودجویی دلالان و غیره را عامل اصلی گرانی عجیب گوشت قرمز از جمله گوشت گوسفندی می‌دانند. اما سوال این است که اکنون با سیر نزولی نرخ دلار در بازار و نبود صادرات دام زنده به دلیل ویروس کرونا چرا همچنان شاهد قیمت‌های بالای این کالای پروتئینی در بازار اصفهان هستیم.

هرچند که روند کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت‌ها از اوایل مهر تا دی سال گذشته به گفته مسئولان به دلیل افزایش بارندگی‌ها، عدم صادرات، رشد عرضه و تاثیر نسبی کسادی بازار در قصابی‌های اصفهان کاهش داشته؛ اما همزمانی شیوع کرونا در کشور موج جدیدی از گرانی‌های ناباورانه را در بعضی از کالاهای اساسی مردم ایجاد کرد به طوری که ترمز قیمت گوشت قرمز در بازار اصفهان افسار گسیخته برید و نرخ‌ها مجدد به بالای ۱۰۰ تومان رسید.

براساس این گزارش شهروندان اصفهانی گلایه‌مندند که با وجود افزایش بیش از ۲۰ درصدی نرخ گوشت قرمز در بازار اصفهان با شیوع ویروس کرونا از اوایل اسفند سال گذشته تاکنون چرا مسئولان در این روزها از کاهش قیمت‌ این کالا خبر می‌دهند.

عدم تغییر قیمت گوشت قرمز طی ماه رمضان در بازار اصفهان

رئیس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان پیرامون اینکه در ایام ماه رمضان امسال قیمت‌ گوشت در بازار اصفهان چگونه عرضه می‌شود، گفت: قیمت‌ها از اسفند سال گذشته تا کنون تغییری نکرده است.

اصغر پورباطنی با بیان اینکه قیمت گوشت در اصفهان طی روزهای اخیر افزایش نیافته است، اظهار داشت: اصناف فروشنده گوشت قرمز در شهر اصفهان به مناسبت ماه مبارک رمضان قیمت گوشت درجه دو و درشت را اندکی کاهش دادند و با بهای ۸۵ هزار تومان عرضه می‌کنند تا در این ایام کمک‌حال مردم شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به دلیل نیمه تعطیل بودن تالارها، رستوران‌ها، کبابی‌ها و بریانی‌ها با شیوع ویروس کرونا تقاضای گوشت قرمز در اصفهان کاهش یافته است، افزود: قیمت قانونی نرخ گوشت قرمز درجه یک در بازار اصفهان ۱۰۰ هزار تومان است اما براساس کیفیت برخی مغازه‌داران تا هر کیلو ۱۰۵ هزار تومان هم عرضه می‌کنند.

رئیس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان درباره اینکه قیمت گوشت گوسفندی بنا بر کیفیت در بازار متفاوت است، بیان کرد: اصفهان در تأمین دام سبک خودکفا نیست و به دلیل تامین کالای مورد نیاز از استان‌های همجوار در تعیین نرخ دام هم خیلی دخالت ندارد.

وی با اشاره به اینکه چنانچه قیمت دام زنده گوسفند افزایش یابد طبیعتا بهای گوشت هم سیر صعودی خواهد داشت، گفت: نوسانات نرخ آلایش گوسفند بر افزایش و کاهش قیمت گوشت گوسفندی بسیار تاثیرگذار است.

پورباطنی پیرامون اینکه برخی از قصابان دلیل گرانی گوشت را از اسفند سال گذشته کمبود دام سبک در میادین اعلام کرده‌اند، اظهار داشت: دام مورد نیاز اصفهان از استان‌های همجوار لرستان، آذربایجان شرقی، فارس و همدان تامین می‌شود که با مسدود شدن مسیرها به هر علتی مانند بارندگی، سیل، زلزله و کرونا طبیعتا گوسفند زنده در میادین نصف جهان هم کاهش می‌یابد.

وی درباره اینکه اکنون در شرایط تحریم‌ها پوست دام برای تجار پاکستانی، افغانی و آلمانی صادر نمی‌شود، افزود: گوشت قرمز به اندازه نیاز در بازار وجود دارد و قیمت‌ها از اسفند ماه تاکنون تغییری نکرده است.

رئیس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان با بیان اینکه این استان مانند دیگر شهرها مراتع نداشته و ظرفیتی برای تامین دام سبک به اندازه نیاز در آن وجود ندارد اما در تأمین دام سنگین در خود اصفهان مشکلی نداریم، گفت: اگر قیمت از منطقه‌ای که گوسفند تهیه می‌‌شود مدیریت و کاهش پیدا کند، نرخ گوشت هم سیر نزولی خواهد داشت.

وی گفت: طی ماه‌های اخیر با شیوع ویروس کرونا، ثبات هزینه‌ فروشگاه‌های عرضه گوشت در بازار یکی از عمده‌ترین مشکلات واحدهای صنفی است، در این شرایط چنانچه اداره دارایی مالیات‌ها را تغییر ندهد بدون شک درصد اندکی از دغدغه مغازه‌داران رفع خواهد شد.

پورباطنی درباره قدرت خرید مردم در آغاز ماه مبارک رمضان، بیان کرد: شهروندان هنوز هم خرید می‌کنند اما طبیعی است که به دلیل وضعیت اقتصادی کنونی قدرت خرید آنها پایین است.

پورباطنی در پاسخ به این سئوال که آیا نظارت بر فعالیت قصابی‌های شهر انجام می‌شود، افزود: سازمان‌های تعزیرات، بازرسی اصناف و صنعت و معدن با نظارت کامل در جریان افزایش نرخ گوشت در اصفهان هستند، زیرا آنها زودتر از ما از گرانی خبردار می‌شوند.

به گزارش اکودام، سال‌هاست گوشت قرمز، پرهزینه‌ترین کالای موجود در سبد غذایی خانوارها بوده و به همین جهت مصرف آن در خانواده‌های غنی و مرفه با خانواده‌هایی که از لحاظ مالی تحت فشار هستند، تفاوت چشمگیری دارد و از این رو است که دولت‌مردان برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای را باید برای تأمین آن تدارک ببینند.

واقعیت این است که میانگین قیمت سالانه گوشت در سال باید به‌گونه‌ای باشد که خانواده‌ها در دهک‌های پایین جامعه و با حداقل دریافت دستمزد هم بتوانند به هر صورت شاخص پروتئین گوشتی مورد نیاز خود را تأمین کنند، اما متأسفانه به نظر می‌رسد این تقاضای عمومی پاسخ داده نمی‌شود. در سال‌های اخیر رکود بازار کاملا محسوس شده به طوری که عدم توانایی مردم در خرید گوشت و کم شدن قدرت خرید مهر تایید این مطلب است.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...