محصولات کشاورزی جنوب کرمان خوراک دام‌ها می‌شود - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
افت قیمت ادامه دارد

محصولات کشاورزی جنوب کرمان خوراک دام‌ها می‌شود

کرمان - افت قیمت انوع محصولات کشاورزی در کرمان در مقابل چشم مسئولان ادامه دارد و درحالیکه باید از تولید حمایت شود دلالان در حال بی‌انگیزه کردن تولیدکنندگان هستند.

به گزارش اکودام، جنوب استان کرمان سالانه پنج میلیون تن انواع محصولات کشاورزی را تولید و روانه بازار می کند این در حالیست که کشاورزان برای تولید بیش از هر زمان دیگر تحت فشارهای عوامل بیرونی و درونی بخش کشاورزی هستند.

هشت شهرستان جنوب کرمان در حال حاضر با محدودیت های جدی منابع آبی، افزایش بی رویه قیمت سم و کود، کاهش وجود نهاده های کشاورزی، رکود ناشی از کرونا و تحریم ها روبرو هستند.

دلالان جولان می دهند و کشاورزان آه می کشند

در چنین شرایطی یک میلیون کشاورز در این شهرستان ها همچنان کشت انواع محصولات را ادامه می دهند، شرایط خاص آب و هوایی موجب شده این مناطق به جز فصل بسیار گرم تابستان کشت های جالیزی را ادامه دهند و در تابستان نیز به تولید خرما و مرکبات بپردازند.

به طوریکه مثلا یک کشاورزی در ابتدای پاییز گوجه، در میانه پاییز سیب زمینی و پیاز طرح استمرار، اواخر زمستان خیار، اوایل بهار گوجه و هندوانه و در نهایت مجدد پیاز و سیب زمینی را کشت می کند.

حلقه معیوب عرضه کالا به دلالان ختم می شود

تمامی این محصولات در راستای تامین نیاز داخلی انجام می شود و نباید فراموش کرد که قبل از گسترش کشاورزی در این مناطق کشور، برای تامین مثلا پیاز باید دست به دامان پاکستانی ها می شدیم اما حالا زمینه صادرات نیز مهیا شده است.

این نمای کلی از یکی از حاصلخیزترین مناطق کشاورزی استان کرمان بود، اما دغدغه کشاورزان در شرایط مطلوب کشاورزی و تولید چیست؟ هر سال در زمان برداشت محصولات کشاورزی و پس از هزینه های هنگفت از سوی دولت و بخش خصوصی اتفاقی عجیب رخ می دهد که همه به سادگی از کنارش عبور می کنند. هر سال در زمان برداشت محصولات کشاورزی و پس از هزینه های هنگفت از سوی دولت و بخش خصوصی اتفاقی عجیب رخ می دهد که همه به سادگی از کنارش عبور می کنند

عده ای دلال بدون هیچ مانعی در میادین میوه و تره و بار جنوب کرمان حضور می یابند و دست در جیب کشاورز می کنند. دلال بازی طیف وسیعی از ضروریات عرضه کالا در بازار را فرا می گیرد.

دلالان تنها مرجع خرید محصول هستند و قیمتها را به صورت هماهنگ آن قدر پایین می آورند که در زمان اندکی با حجم قابل توجهی از محصول برداشت شده و فروش نرفته مواجه می شویم.

این داستان طی سال های اخیر در تمامی دولت های دهه گذشته روی داده است و هیچ راهکاری برای کنترلش اندیشیده نشده است.

حالا در جنوب کرمان کلکسیونی از ورشکستگی کشاورزان مقابل چشم مسئولان روی می دهد و البته کسی کاری نمی کند.

دلال بازی به بخش حمل و نقل هم رسیده و دلالان سعی می کنند با ورود کامیونها به جنوب کرمان سهمی از حمل و نقل را هم نصیب خود کنند.

در جنوب کرمان کلکسیونی از ورشکستگی کشاورزان مقابل چشم مسئولان روی می دهد و البته کسی کاری نمی کند

سعید برخوری، رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان اما در خصوص دغدغه های این روزهای کشاورزان به خبرنگار بازار گفت: همان طور که عنوان کردید مشکل اصلی در این میان دلالان هستند، جهاد کشاورزی وظیفه حمایت و کمک به کشاورزان و مهیا کردن شرایط برای تولید محصول را به عهده دارد اما ما مشخصا وظیفه و ابزاری برای مقابله با دلالان نداریم.

دلالان از نظام خرید محصول حذف شوند

وی ادامه داد: از کشاورزان می خواهیم محصولات را به دلالان نفروشند اما در عمل چون راه کار جایگزینی وجود ندارد کشاورز هم چاره ای جز فروش محصول به دلال ندارد.

برخوری بیان کرد: در حال حاضر در زمان پیک برداشت محصولات کشاورزی در بخش محصولات جالیزی و گلخانه ای هستیم و به همین دلیل دلالان با حضور در منطقه سعی در افت قیمت محصول دارند.

وی با اشاره به اینکه عرضه و تقاضا قیمتها را مشخص می کند، گفت: باید واسطه ها را حذف و محصول به صورت مستقیم در بازار عرضه شود که بهترین راهکار در این میان تاسیس شرکتهای تعاونی توسط کشاورزان است.

پیش بینی می شود در طول فصل تابستان و پایان برداشت محصول قیمت هر قوطی یک کیلویی رب گوجه فرنگی مانند سال گذشته به بالای ۲۰ هزار تومان برسد

داستان تلخ افت قیمت محصولات کشاورزی در حالی تکرار می شود که قیمت هر کیلو گوجه فرنگی در حال حاضر در مزارع و میدان های تره بار بنا به کیفیت محصول در بهترین حالت هزار و در کمترین قیمت به ۴۰۰ تومان می رسد و همین گوجه در بازار مصرف حداقل پنج هزار و ۵۰۰ تا هشت هزار تومان فروخته می شود.

این در حالیست که رب گوجه فرنگی قیمتی به مراتب بیشتر دارد و پیش بینی می شود در طول فصل تابستان و پایان برداشت محصول قیمت هر قوطی یک کیلویی رب گوجه فرنگی مانند سال گذشته به بالای ۲۰ هزار تومان برسد.

این در حالیست که مدیر زراعت جهاد کشاورزی جنوب کرمان از زیر کشت رفتن حداقل ۱۲ هزار هکتار زمین برای تولید گوجه خبر می دهد.

فرامرز رستگاری گفت: در بخش تولید وضعیت مطلوب است و مشکلی وجود ندارد و باید برای عرضه فکری شود.

رودبار جنوب مهمترین قطب تولید گوجه فرنگی کرمان

وی ادامه داد: شرایط آب و هوایی جنوب کرمان کاملا مساعد تولید محصولات کشاورزی به خصوص گوجه است و تولید این محصول طبق سیاست تامین نیاز بازار در این فصل انجام می شود.

رستگاری بیان کرد: حمایت های ما در بخش تولید کامل بوده و بذر یارانه ای در اختیار کشاورز قرار گرفته است.

وی گفت: بیشترین میزان تولید گوجه در استان کرمان در شهرستان رودبار جنوب انجام می شود و دارای کیفیت بسیار مطلوب است.

این در حالیست که بر اثر سیلاب ابتدای سال جاری بخش قابل توجهی از محصول گوجه جنوب کرمان از بین رفته و محصول باقیمانده نیز در چنگ دلالان قرار گرفته است.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...