راهکار جلوگیری از ضرر دامداری‌ها و مرغداری‌ها اختصاص یارانه است - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

راهکار جلوگیری از ضرر دامداری‌ها و مرغداری‌ها اختصاص یارانه است

کرمانشاه- رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه اختصاص یارانه به مرغداران و دامداران را تنها راهکار برای نجات این واحدها از متضررشدن دانست و گفت: این سازمان پیشنهاداتی را به وزارت جهاد کشاورزی برای رفع مشکل مرغداری‌ها داده است.

به گزارش اکودام، «نوربخش حاتمی» روز چهارشنبه با بیان اینکه دامداران و مرغداران در بحران شیوع ویروس کرونا آسیب جدی دیده‌اند، افزود: باتوجه به تعطیلی رستوران‌ها، غذاخوری‌ها، هتل‌ها و برگزار نشدن آیین ها مصرف گوشت مرغ به شدت کاهش یافته است.

او گفت: مرغداران به ازای هر کیلوگرم مرغ حدود ۲ هزار تومان ضرر کرده اند که این مبلغ باید جبران شود.

وی با بیان اینکه مرغداری‌ها و دامداری‌ها در ۲ ماه اخیر در تامین نهاده‌ها، حمل و نقل، فروش گوشت و شیر با مشکلات فراوانی روبرو بودند، اظهار داشت: باتوجه به توقف صادرات دام و افزایش قیمت نهاده‌ها ضرور و زیان دامداران بیشتر شده است.

وی همچنین گلخانه‌ها را از دیگر واحدهای متضرر بر اثر شیوع ویروس کرونا دانست و گفت: بیشتر ضرر به واحدهای گلخانه‌ای پرورش گل‌های زینتی به دلیل پایین آمدن قیمت‌ها وارد شده است.

یارانه و تسهیلات پیشنهاد ما برای جبران خسارت

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه سخنانش با بیان اینکه چندین پیشنهاد به استاندار کرمانشاه و وزارت جهاد کشاورزی برای جبران خسارات وارده به بخش دامداری و مرغداری استان داده‌ایم، گفت: یکی از پیشنهادات ما پرداخت ۲ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم مرغ به مرغداران است که اگر این مبلغ در اختیار آنها قرار داده نشود دیگر قادر به تولید مرغ نیستند.

حاتمی همچنین دیگر پیشنهاد سازمان جهاد کشاورزی استان را پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش ارزان قیمت به دامداران و مرغداران دانست و افزود: پیشنهاد دیگر ما این است که نهاده با ارز دولتی در اختیار این واحدها قرار گیرد.

وی دیگر پیشنهاد را مجازکردن صادرات شیر خشک برای کاهش ضررهای گاوداری های استان دانست.

رییس جهاد کشاورزی کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه میزان تولید مرغ در استان بالا و مصرف آن کاهش یافته است، گفت: سازمان جهاد کشاورزی خرید دولتی مرغ را آغاز کرده و مابین ۱۰ تا ۱۴ هزار تن را خریداری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه اکنون مرغ به قیمت حدود ۱۱ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد، گفت: قیمت مرغ اکنون درب مرغداری به ازای هر کیلوگرم ۶ تا ۶ هزار و ۵۰۰ تومان است که قیمت بسیار پایینی است و باید این قیمت به ازای هر کیلوگرم در درب مرغداری به هشت تا هشت هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یابد تا مرغداران متضرر نشوند.

وی اضافه کرد که دولت سال گذشته قیمت هر کیلوگرم مرغ را ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان تصویب کرد که نرخ فعلی پایین‌تر از قیمت مصوب است.

تولید سالانه ۱۱۴ هزار تن گوشت قرمز و مرغ در کرمانشاه

در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه حدود ۱۲۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند.

استان کرمانشاه با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب های کشاورزی کشور است.

در استان کرمانشاه چهار میلیون و ۶۵۰ واحد دامی و بیش از یک هزار و ۳۳۳ واحد دامپروری صنعتی شامل ۷۰۰ واحد مرغداری گوشتی صنعتی، ۱۷۶ واحد گاوداری شیری، ۱۸۱ واحد پرواربندی گوساله و ۲۱۹ واحد پرواربندی بره فعال است.

در این استان همچنین ۲۵ واحد مرغداری تخمگذار، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون صنعتی، ۹ واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه کشی، ۲ واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شترمرغ و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.

سالانه بیش از ۷۴هزار تن گوشت مرغ، ۴۰ هزار تن گوشت قرمز و ۳۵۰ هزار تن شیر تولید می‌شود.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...