ضرورت رفع ممنوعیت صادرات شیر خشک برای حمایت از دامداران - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

ضرورت رفع ممنوعیت صادرات شیر خشک برای حمایت از دامداران

مشهد- مدیرعامل اتحادیه گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی گفت: رفع ممنوعیت صادرات شیر خشک با توجه به شرایط موجود ضرورتی برای حمایت از دامداران در سال جهش تولید است.

به گزارش اکودام، افشین صراف روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: بخش مهمی از مسوولیت تامین امنیت غذایی و امنیت اجتماعی بر دوش تولید کنندگان شیر، گوشت، فراورده‌های حاصل از آن و فعالان این حوزه است.

وی ادامه داد: در سالی که به ابتکار رهبر معظم انقلاب به سال “جهش تولید” نامگذاری شده است، حمایت از تولید کننده و رفع موانع تولید، ضروری است.

وی با بیان اینکه استان خراسان رضوی با تولید سالانه یک میلیون تن شیر رتبه سوم کشور و با تولید ۷۶ هزار تن گوشت قرمز رتبه نخست را در کشور دارد گفت: ظهور و بروز مشکلات متعدد، حضور واسطه‌ها، عدم مدیریت شرایط موجود، ناکافی بودن نهاده‌ها و تعیین قیمت مصوب بدون لحاظ کردن قیمت تمام شده برای تولید کننده، شرایط تولید در این بخش را با مشکل مواجه کرده است.

صراف افزود: قیمت تمام شده شیر خام در انتهای سال گذشته به ازای هر کیلوگرم ۳۲ هزار و ۵۰۰ ریال بود در حالی که به این قیمت باید تورم امسال را هم اضافه کرد تا قیمت واقعی مشخص شود.

وی ادامه داد: این در حالی است که هر روز شاهد کاهش قیمت شیر خام هستیم و هم اکنون به کیلویی ۲۲ هزار ریال نیز کاهش یافته است و قیمت لبنیات روز به روز در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه باید از بخش تولید شیر و گوشت با نگاه ویژه حمایت شود، گفت: خرید حمایتی شیر خام، تامین نهاده مورد نیاز دامداران، ساماندهی و قطع دست واسطه‌ها از بازار گوشت و نهاده‌ها و باز گذاشتن فضا برای تعیین قیمتها بر اساس قانون عرضه و تقاضا از جمله راهکارهای موجود برای مدیریت مشکلات فعلی است.
مدیر عامل اتحادیه گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی افزود: برخی افراد با اظهارنظرهای غیرکارشناسانه نسبت به تخریب اطمینان مصرف‌کنندگان در مصرف لبنیات نقش فراوان داشته‌اند و در حالی که سرانه مصرف شیر برای هر نفر در دنیا ۱۵۰ کیلو گرم و در برخی کشورها تا ۳۰۰ کیلوگرم است، سرانه مصرف در ایران بین ۸۰ تا ۹۰ کیلوگرم می‌باشد و روز به روز در حال کاهش است.

وی با اشاره به وجود بیش از ۳۲۰ هزار راس دام سنگین در خراسان رضوی به ارزش هر راس بیش از یک میلیارد ریال اظهار داشت: محاسبه این رقم نشان از حجم بسیار سرمایه ملی موجود در این بخش خراسان رضوی و ضرورت حمایت و صیانت از آن دارد.

وی گفت: می‌توان با قرار دادن لبنیات در سبد حمایت معیشتی از خانوارها و حمایت از تولید کنندگان این بخش، سرانه مصرف لبنیات را در کشور افزایش داد.

صراف افزود: در صورتی که امکانات ارزی و کانال اعتباری و نقدینگی برای تشکل‌هایی مانند اتحادیه گاوداران فراهم شود، این اتحادیه توان تامین نهاده‌های مورد نیاز و صادرات شیر خشک به میزان سه هزار تن و تامین هزار و ۵۰۰ تن کره را در سال دارد.

سالانه ۷۶ هزار تن گوشت قرمز، ۱۵۳ هزار تن گوشت سفید و ۱۴۰ هزار تن تخم‌مرغ  در خراسان رضوی تولید می‌شود.

این استان ۷.۵ میلیون راس دام سبک شامل گوسفند و بز و افزون بر ۳۲۰ هزار راس دام سنگین مولد و غیرمولد در اختیار دارد. خراسان رضوی در مجموع با ۱۴،۶ میلیون واحد دامی سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول در حوزه دام و طیور تولید می‌کند.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...